Waarschuwing ijsklontjes en ijs.

De Bangkokse hotemetoten die verantwoordelijk zijn voor voedings-veiligheid waarschuwen voor de consumtpie van ijsklontjes en ijs.
Na een ‘onderzoek’ is gebleken dat zeker 30% van de geteste ijsklontjes, mogelijk ziektes kunnen veroorzaken.
Met name in gebieden waar drinkwater en tapwater resp. schaars en/of vervuild is, is het oppassen geblazen.

Nu lijkt het mij, dat ijsblokjes over het algemeen (vloed of geen vloed) vaak van slechte kwaliteit zijn.

Helemaal eens. In enorm veel landen waar het kraanwater niet goed te drinken is, worden ijsklontjes wel van dit water gemaakt. Het is dus altijd oppassen hiermee, net als met vruchtensappen (vaak aangelengd met water), ijsjes, maar ook met tandenpoetsen.

Op veel plaatsen worden ijsklontjes niet zelf gemaakt, maar komen ze als grote blokken ijs van de groothandel. Ijsklontjes zijn beslist niet ALTIJD gevaarlijk. Je weet echter niet waar je aan toe bent, dus kun je er voor kiezen het zekere voor het onzekere nemen.

Eerlijk is eerlijk, ik poets m’n tanden altijd met kraan water. En ik drink ook vruchtensap en frisdrank met ijs. Overal. Ik heb meer last van temperatuurverschil als ik te snel drink dan wat anders. Maar mss ben ik al te veel aan schadelijk bacteriën blootgesteld en kan ik er nu tegen :wink:

1 like

Op samui zag ik dat de ijsblokjes in grote zakken bij de bars en restaurants worden aangeleverd vanuit een koelwagen. Geen idee waar ze de ijsblokjes maken maar de goedkope bars hadden dezelfde ijsblokjes als de dure restaurants. De meeste bars hebben geen vriezer om zoveel ijsblokjes te maken.

Nu ik gebruik alleen maar ijsklontjes als ik black label drink,dit om safe te spelen.
Heb éénmaal eens buikkrampen gehad,toen ik aan een plaatselijke kraampje een cola met ijs vroeg!(ze kappen de inhoud van het flesje cola in een plastieke zakje en daarna wordt er ijs toegevoegd)
Ook bij tanden poetsen gebruik ik water uit een fles.

Altijd ijs in m’n frisdrank, nog nooit ziek van geworden… Alleen geen ijs in m’n bier…snap niet dat die Thai dat altijd doen…
Tandenpoetsen gewoon met kraanwater, ook geen problemen mee…

Ik drink nooit kraanwater en dus ook geen ijsklontjes op vakantie. Vaak zeg ik er uitdrukkerlijk bij: geen ijsblokjes. Zelfs bij het tandenpoetsen gebruik ik water uit een fles.

Goede indicatie is de hoeveelheid water die er in een supermarkt staat. Als water er ook per jerrycan van 10 liter verkocht word kun je er beter een geen leidingwater nemen.

Vaak kost een fles water maar een paar cent, dus waarom daarop bezuinigen met het risico dat je last krijgt van je maag of darmen.

Voor het tanden poetsen gebruik ik flessenwater, als ik er bij heb.

Ijs en vruchtensappen mijd ik nooit. Nog nooit ziek van geweest.

Want ??

Snap niet dat er zoveel mensen flessenwater gebruiken om hun tanden te poetsen !?!? Je zal echt niet zo snel ziek worden van het kraanwater als je het gebruikt om je tanden te poetsen !

Vaak is kraanwater niet te drinken omdat het smaakt naar chloor. Bacterien overleven dat echt niet!

Tandpasta spuug ik uit in de wasbak, daar zit ook een kraan. Dat is de reden dat ik mijn tanden met kraanwater drink, in het slaapvertrek staan bij mij altijd meerdere flessen water. Heeft niks met de prijs te maken, maar met gemakzucht.

deze stelling begrijp ik niet.

Ik poets mijn tanden altijd met kraan water, als je doucht loop je ook kans dat je wat water binnenkrijgt. Ik wil altijd ijs in mijn drankjes en ik “eet” ze ook lekker hoor.

Als een supermarkt vol staat met flessen en jerrycans water is dat een goede indicatie dat de lokale bevolking liever water uit een fles drinkt dan leidingwater.

Als de lokale bewoners al geen leidingwater wil drinken dat doe ik het al helemaal niet.

drinkwater is ook status. mensen willen laten zien dat ze geld hebben om water uit flessen te kopen.

ik kijk ook altijd verbaasd op als iemand in NL een spa-blauw bestelt in een restaurant, terwijl kraanwater gratis is

:chin:Ik gebruik in huis vaak een aparaat die het water zuivert een soort boiler en ijsklontjes worden over het algemeen met zuiverwater gemaakt is dus niks mis mee heb het wel over Thailand de om ringende landen ben ik vaak wat meer op mijn hoede met drink water.:thailand::cambodia:

Weet het toch niet Dave,vind dat het kraantjeswater in Thailand,maar een rare smaak heeft dit tenopzichte van bij ons thuis.
Nu thuis in Belgie,laat ik ook eerst een tijdje de kraan lopen voordat ik eraan drink!
Nu sommige hotels slaan hun water op in grote reservoirs,dat water blijft er een hele tijd instaan,zijn deze wel allemaal goed afgesloten?Het ongedierte of insekten en andere bacteries hebben vrij spel!
Nu ik vind dat iedereen voor hun eigen maar moet uitmaken ofdat ze kraanjeswater of flessenwater gebruiken om hun tandjes te poetsen.:slight_smile:

excuus, mijn fout.

Ik zie nu pas dat dit over Thailand gaat en niet alleen over water/ijs. Mijn supermarkt-theorie gaat daar misschien niet op…

sorry.

Sopirla , waar zit je ??? Ik had zo graag nog zo eens een fantastische uiteenzetting van jou gehoord over dit onderwerp lol2

Vrijwel niemand, inwoners noch toeristen, drinken hier kraanwater. Geen idee dus van de logica van je tweede alinea.

In de eerste alinea heb je een 'dus tussen kraanwater en ijsklontjes. Ten onrechte, want op de meeste plaatsen hier is er geen enkele binding tussen kraanwater en ijsklontjes, die van apart aangeleverd water worden gemaakt. Dat betreft dan ijs om te drinken, er is ook ijs dat wel van kraanwater wordt gemaakt, bijvoorbeeld dat waarin vis ten toon wordt gesteld.

Ik heb laatst ergens gelezen dat als je ijsklontjes een gat hebben dat het dan wel goed zou zijn omdat deze uit een machine komen.

Nou vraag ik me dan wel af of deze machine niet is aangesloten op het leidingnet. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen??

Want soms is het toch best fijn om wat ijs in je dagelijkse Cola light te hebben…

Ik heb in 2 maanden tijd elke dag mijn tanden gepoetst met kraanwater en ook elke keer ijsblokjes in mijn drinken gehad en heb nergens last van gehad. Ik snap niet dat men zo paniekerig kan doen over dit soort zaken! Zeker in Thailand is er niks aan de hand als je ijsblokjes drinkt en je tanden poetst met kraanwater.

Wat zeer zeker ongezond is is om te hygienisch te leven! Dan word je van elk klein dingetje ziek.