Als ik in Thailand ben, koop ik er vaak kleding die ook daadwerkelijk in Thailand gemaakt is… Ik neem aan dat een aantal van deze fabrieken in BKK zullen staan? Weet iemand in welke buurt je moet zijn om deze fabrieken te vinden? Zijn er mensen die in deze business werken in Thailand, of dat in het verleden gedaan hebben?
Ik ben bezig met het opzetten van een eigen t-shirt merk, en als ik dan in april toch weer in Thailand ben, zou ik graag eens op onderzoek uit gaan om te kijken of ik e.e.a. ook daar zou kunnen laten produceren (wel met in achtneming van gedegen kwaliteitscontroles, niet van die kleding die mega krimpt!).
Ik hoor het graag!
mvg, toob
ps: importeren van kant en klare kleding uit Thailand heb ik al overwogen, maar is geen optie
dat gaat toch hel wat minder makkelijk op je zelf als je nu zou denken.
1.fabrieken=is waar de textiel wordt gemaakt. Veel daarvan wordt elders geproduceerd. Probleem is (nmm) dat te veel textiel wat je hier koopt geen 100% katoen is-wat het wel is moet je maar zien te raden.
2. wat je eerder lijkt te bedoelen (maar jij zegt in die bisnis te zitten, ik zeker niet) zijn de zgn. sweatshops/naaiateliers. Die zitten dus amper in deze grote stad BKK-grond en personeel is veels te duur hier. Ze staan verspreid over het hele land-en vrij vaak langsheen de Burmese grens=goedkope gastarbeid. Overigens zijn Cambodia, Vietnam, Indonesia en zelfs Burma=Myanmar veel goedkoper op dat gebied.
3.er zijn zeer ingewikkelde quota regelingen vwb invoer van textile in de EU-en daar krijg je zeker me te maken. daar moet je echt voor naar de Kamer van Koophandel. Er is er ook 1 voor handel tussen Nl en TH-dat lijkt me het eerste aanloopadres. De NL ambassade heeft ook een contactpunt hier in BKK dat bedoeld is om zakenlui te ondersteunen.
Er zitten zat naai-ateliers in Bangkok alleen je moet ze weten te vinden en als je ze kunt vinden dan heb jij een taal-probleem want ze spreken geen of heel weinig engels. Ik ken er bijvoorbeeld een heleboel in Din Daeng maar er zijn er nog veel meer.
Je doet er veel verstandiger aan om eens op je gemak te gaan rondsnuffelen in Pratunam (Platinum Mall etc) en daar contacten op te doen. Daar wordt veel beter Engels gesproken en die mensen hebben de contacten met de ateliers (die ze daar steevast factory noemen). Natuurlijk betaal je dan wat meer maar een goede partner verdient zijn geld terug want hij/zij kent de weg, de taal en de spelregels.
Stuur mij een email .
Ik heb vrienden in bangkok die weer adressen hebben waar je dat kan laten maken , en hij weet ook de weg voor verschepen , gaat met een trucje wel legaal maar bespaart weer veel geld.
Dus als je mij iets laat weten [EMAIL=“wimven1@msn.com”]wimven1 at msn.com (spatie at spatie = @)
Dan hoor ik van je ik ben nog tot 2 april in bangkok dus kan het nog doorspreken met hem en jullie in contact brengen met elkaar als hij kan leveren wat jij wilt .