Chinatown

Hallo allemaal,

binnenkort ga ik op vakantie in Thailand en uiteraard bezoek ik Bangkok. Nu weet ik dat hier een Chinatown is, en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het laten maken van Aziatische kleding/pakken (in Chinatown). Zo ja, wat zijn de kosten hiervan? En hoe lang duurt het om zo’n pak te laten maken? Ik ben namelijk gebonden aan een groep.

Alvast bedankt!

Je spreekt over aziatische pakken. Bedoel je gewoon een kostuum voor jezelf of chinese klederdracht?

Ik neem gemakshalve even aan het eerste. Het volgende daarover. Het stikt de moord van de kleermakers in Bangkok, zelfs een blinde kan dat niet missen. Overigens niet in Chinatown, vrijwel alle kleermakers zijn Indiers. Schapen hebben ze niet in Thailand dus alle stoffen moeten ze importeren. Je krijgt dus of matige kwaliteit (maar wat wil je voor dat geld) of je betaalt flink. Ze laten je vaak de fraaiste labels zien als Super 100 etc., vergeet het maar.

Verder weet de gemiddelde argeloze toerist die zich even in het pak laat naaien absoluut niet welke vragen hij allemaal moet beantwoorden. Bandplooi ja/nee en zo ja hoeveel, omslag ja/nee, double breasted en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Resultaat is dat de meerderheid thuiskomt met een pak wat geheel volgens opdracht gemaakt is, maar dan blijkt niet overeen te stemmen met het actuele modebeeld in Nederland. En dat is dan dus niet de schuld van de kleermaker. Zelfs het modebeeld tussen Duitsland en Nederland verschilt al enorm. Resultaat je draagt het niet en het blijft in de kast hangen.

Hoe lang het duurt? Kan binnen 24 uur en als het moet komen ze het nog naar het vliegveld brengen. Weet alleen dat de echte kenners zeggen dat een week al bijna te weinig is waarin je tussentijds tenminste twee keer doorpast.

Prijs? Kan al vanaf 100 euro, ziet er misschien aardig uit maar het is ook echt niet veel meer waard. Ga je naar een goede dus duurdere kleermaker dan loopt het op naar 400 en hoger. Mijn advies is altijd (ik heb daar overigens zeker geen commerciele bindingen mee): ga lekker in Nederland naar Suitsupply, koop daar voor omstreeks 250 euro een keurig pak wat volledig voldoet aan de actuele nederlandse mode-vereisten en verstellen gebeurt ter plekke tegen een geringe meerprijs.

Als je echt iets wilt wat daar goed en goedkoop is en in Nederland niet te betalen? Laat je dan een lekker masseren…

hahaha ok! Dank voor je reactie. Maar helaas is het me weer eens niet gelukt om mijzelf duidelijk uit te drukken. Ik bedoelde inderdaad chinese klederdracht. Eigenlijk kleding die ze in al die oude ‘wushu’ films dragen. Is dat daar ook mogelijk (voor een iets lagere prijs)? Gezien je vorige antwoord zul je daar ook vast wel wat vanaf weten.

Alvast bedankt, en wat betreft die massage… dat zal ik zeker onthouden!

Haha, ben idd aardig bekend in Yaowarat (Chinatown), maar ben nooit op zoek geweest naar datgene wat jij zoekt. Staan mij ook geen winkels voor ogen waar deze klederdracht wordt aangeboden, wat overigens niet wil zeggen dat die er perse niet zouden zijn. Dan zul je denk ik echt zelf even de buurt moet induiken en navraag moeten doen.

Beste falang,

ik koop sinds 1990 mijn (niet chinese) pakken in Bangkok; deze gaan gemiddeld rond de 2 tot 3 jaar mee, waarna ik ze weggooi, omdat ze dan niet meer aan het hedendaagse modebeeld voldoen. Ik koop dit op willekeurige adressen langs de Sukhumvit alsmede Chinatown. Ik moet zeggen, dat het me tot nu toe alleszins is meegvallen. De prijs voor de pakken is door de jaren heen ook niet van z’n plaats gekomen, daar ik sinds 1990 pakweg 100 dollar per pak betaal (dus eigenlijk goedkoper geworden). Pakken van SuitSupply koop je idd voor 200-300 euro, maar die gebruik je net zolang. Nee, tot op heden geen spijt dat ik mijn kostuums in BKK laat aanmeten.

groet,
Joe

Ik wil even reageren op de post van Falang, omdat ik het idee heb dat het mensen die een pak willen kopen in Thailand nogal afschrikt. Ikzelf heb vorig jaar een pak gekocht in Thailand en mijn vriend ook. Daarnaast hebben we diverse blousen en 2 jassen gekocht/aangeschaft.

Je moet idd erg opletten waar je je kleding aanschaft en ook kritisch zijn bij het model en wat voor uitvoering je wilt. Het is handig om van te voren te bedenken wat je wilt.

Over de mode… pakken zijn over het algemeen bijna tijdsloos. Je hebt wel verschillende stijlen en modebeelden (zoals roze blousen etc.) maar je hebt ook veel basic modelen en ik ben van mening dat je een pak moet aanschaffen waar je jezelf fijn in voelt en dat dat dus makkelijk kan als je zelf de stoffen, stiksels, knopen, model etc. kan uitkiezen.

Ik ben zeer tevreden met mijn maatpak en ik krijg van iedereen complimenten erover. Ook draag ik mijn blousjes (standaard model, net zoals ze standaard verkopen bij de we, sting of iedere andere vrouwenwinkel) erg vaak en ben ik hier zeer tevreden over. Vooral als je nagaat dat deze precies naar mijn model zijn gemaakt en maar 10 euro per stuk kosten. Ook zijn deze vaak zat gewassen en de kwaliteit blijft zeer goed!

Ook ik laat altijd mijn kostuums aanmeten in Thailand. Zowel Bangkok als in Chiang-Mai. Kosten idd niet hoog. Tot nu toe uiterst tevreden en heb ook het idee dat ze wel langer dan 3 jaar meegaan. Overigens JoeH.: ik ga met mijn volgende vakantie richting Sukhumvit. Heb je een goed adres?

Natuurlijk; Zie ook kostuum laten maken in thailand/bangkok.

Hierbij nogmaals het adres:
Lucky & Oscar
73/6 Sukhumvit road, Soi 3/1 (in de buurt van Skytrainstation Nana)
Bangkok.

Overigens hierbij nog een goede tailor, bijna aan de overkant (Soi 4); via het webadres kan je je alvast orienteren. Heb de pakken van een kennis gezien en zijn bijzonder mooi - echter niet goedkoper; maar ben nog niet in de winkel geweest. Zal in een latere trip gebeuren.

Groet,
Joe

Ok bedankt, Ik zit tegen die tijd in de buurt. Het bekijken waard.

Groet,
Ton