Heeft iemand ervaring met het laten maken van maatkleding voor dames?
Dit jaar ga ik met mijn vriendin (waar ik al vele jaren mee getrouwd ben) naar Thailand, blijven een aantal dagen in Bangkok en gaan dan door naar Chaing Mai.
In Bangkok heb ik al gelezen dat er genoeg kleermakers zijn voor (heren)pakken en overhemden, maar zijn er ook die jurkjes, blouses etc, maken?
Heel veel ervaring met kleermakers voor vrouwen/mannen heb ik niet maar ik heb eens rondgevraagd voor je in BKK en de meeste raden deze aan : http://www.moonriverbyvj.com/
Yes, ik heb daar ervaring mee. Ik ben een dame
Ik heb het de laatste keer bij Ambassador Fashion Tailer gedaan.
Deze zaak is wel iets duurder en exclusiever dan de standaard Tailers. Maar ik ben zeer tevreden over de service en kwaliteit. Ik heb daar toen 1 winterjas na laten maken, die ik vanuit Nederland had meegenomen. Exact hetzelfde en een erg mooie jas. Voordeel is dat zij eens in de zoveel tijd naar Nederland komen en je altijd een mailtje krijgt, waarbij je kan aangeven of je eventueel ook gebruik wilt maken van hun service. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit gebruik van gemaakt, maar goed.
Even een aantal dingen die handig zijn om rekening mee te houden:
De Thaise mannen zijn best preuts en het komt natuurlijk voor dat er een moment is dat ze de maten van je vriendin gaan opmeten. Dit gaat allemaal erg netjes, maar wel een klein beetje stuntelig. Dus ik raad aan om ‘gepast’ gekleed te gaan. Dus shirt met mouwtjes en een langere broek. Ik heb namelijk één keer gehad dat ik eigenlijk onverwachts wat ging laten maken en toen werd ik in een speciale broek van daar gehesen. Omdat de mannen het niet gepast vonden om mijn maten op te meten, terwijl ik een rokje aanhad. Op zich niks mis mee, maar als je het weet kan je er wel rekening mee houden.
Bedenk van te voren even goed wat je wilt… Want je wordt bestookt met vragen: wat voor kleur knopen, wat voor maat, wat voor kleur stiksels, hoeveel knopen, hoeveel zakjes, een split aan de achterkant, etc. Je komt er wel uit, maar het is handig om dat even van te voren te bedenken.
Je hebt trouwens ook goedkopere dameszaken op de Sukhumvit. Daar staan allemaal etalagepoppen met (gala)jurkjes en bloesjes etc. en kan je uitkiezen wat je maar wilt en dan in de goede maat laten maken.
In Chiang Mai heb je vast ook een aantal goede zaken. Alleen houd er wel even rekening mee dat ze wel ongeveer 2 dagen nodig hebben om het te maken en je moet nog een keer langs gaan om te passen. In Bangkok kan je bijv. erheen gaan en dan na Chiang Mai terug gaan en op de dag dat je weggaat je spullen bij je hotel laten afdroppen.
Nog een tip: afdingen!! Zeker 50% en dan eindig je op 25% eraf. Of probeer sjaals of wat dan ook erbij te krijgen! Mocht je daar ook nog naar op zoek zijn.