Waar visum aanvragen?

Even een vraagje. Weet iemand waar je het beste (in NL) een visum aan kunt vragen? Ik zie op internet verschillende sites waar je dit kan regelen, waaronder de anwb (klinkt veilig ivm opsturen van je paspoort…), e.d. Heeft iemand tips voor mij??

Hoi Debbie,

Hangt ervan af wat je ‘het beste’ vindt. Snelst, goedkoopst, etc. etc…

Woon je in regio Den Haag dan is zelf naar de desbetreffende ambassade gaan beste, en voor A’dam geldt voor een aantal landen die aldaar een consulaat hebben zelfde. Voor alle andere plekken kan een visumdienst handig zijn, al dan niet via de post; ergens kunnen afgeven is zeker veiliger dan aangetekend-via-post-versturen, zelf ook in 2008 onze beide paspoorten kwijtgeraakt bij aangetekende post. Waarde/kosten krijg je vergoed, de stress en het naar politie en gemeentehuis moeten gaan voor vervanging niet.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Wellicht handig om te vermelden voor welk land je een visum wilt aanvragen en voor welk doel. Zo kunnen we een stuk beter meedenken. :wink:

Ik wilde het ook net vermelden wel handig om te weten voor welk land het is

Ja, dat is inderdaad handig;), al gaat het om verschillende landen, ivm met de wereldreis die wij willen gaan maken…vandaar dat ik een algemene vraag stelde :smiley: Het gaat voorlopig om een aantal landen in Azie, geheel Oceanie (ok, niet alle kleine eilandjs;)), Madagascar en Zuid- en Midden Amerika. Dus als iemand tips heeft…Thanks!!

Hoe het geregeld is met visa, verschilt per land. In sommige landen kun je het visum gewoon aan de grens kopen. Je zal dus de situatie per land moeten bekijken, lees vooral de websites van de ambassades.

Zelf alle visa regelen zal goedkoper, maar wellicht tijdrovend zijn (zeker als je verlanglijstje behoorlijk oploopt). Er zijn inderdaad visumdiensten, wellicht kun je een mooie deal maken voor zo’n stapel visa (los van de kostprijs van de visa).

Mijn vader heeft in zijn leven flink wat zakenreizen moeten maken, zijn kantoor liet dit vaak regelen door de Visumdienst (tegenwoordig http://www.cibt.nl/). Ik hbb hier zelf geen ervaringen mee, maar ik snap de zorg voor je paspoort. Wellicht kun je zelf langskomen met je paspoort als alle visa zijn aangevraagd, zodat je erbij kunt zijn zodra ze de visa erin bevestigen en dat je 'm meteen weer meekrijgt.

Overweeg ook of je voor zo’n hoeveelheid landen ook niet een extra dik paspoort nodig hebt (zg. ‘zakenpaspoort’). Ook moet je kijken of bepaalde landen je kunnen weigeren als je een (voor hun) vijandelijk land hebt bezocht, in zo’n geval moet je wellicht een tweede paspoort aanvragen.

Hallo,

Ik zou zeker voor wereldreis niet alle visa regelen van tevoren dit kan ook niet want er zijn veel visa waardoor je binnen een bepaalde tijd het land in moet reizen of dat je moet aangeven wanneer je wilt dat het geldig is. Ik zou dus eerst kijken naar de eerste 2 a 3 landen waar je naar toe gaat.
Ik weet van een hoop landen in Azie hoe de visa werken net als van Nieuw Zeeland en Australie.

Hoi,
Vooraf regelen lijkt me haast een voorwaarde. Veel ambassades zijn gevestigd in Brussel.
Je kunt daar een weekje naar toe gaan en lles zelf regelen. Of een goed alternatief is de visumdienst in Breda. Werkt redelijk snel en is goedkoper dan zelf naar Brussel te gaan.

In veel landen is het niet mogelijk om bij binnenkomst of aan de grens een visum aan te vragen.
Vermeldingen op websites zijn niet altijd even betrouwbaar omdat de voorwaarden nogal eens wijzigen.

Groeten
Grieko

… maar nemen meestal geen Nederlanders in behandeling, die worden teruggestuurd naar ambassades/consulaten in Den Haag / Amsterdam.

Behalve als je 1 jaar op reis bent dan is het helemaal niet een vereiste en handig. Ik ben 3 jaar aan het rondreizen en dan vooral in Azie, Australie en Nieuw Zeeland. Wat je dan doet als je in bv Maleisie bent en dan naar Thailand wilt gaan dan ga je gewoon even naar de Thaise Ambassade in Kuala Lumpur en dan heb je het in 2 dagen geregeld. Dan is het echt onzin om dat allemaal in NL te gaan regelen. Daarnaast hebben visa ook maar bepaalde houdbaarheid zoals dus bv bij Thailand heb je maar 3 maanden de tijd om te reizen anders is je visum weer verlopen.

Bedankt voor alle reacties, ik heb er zeker wat aan, weet nu in ieder geval dat het makkelijker is om de visa voor een land te regelen als je weet wanneer je er ongeveer heen wilt gaan. We willen namelijk niet al te veel vastleggen wanneer we in welk land zijn. Tips zijn altijd welkom, in ieder geval bedankt!!

Hallo,

Mijn advies plaats een bericht als je er niet uitkomt wanneer je bijvoorbeeld in een buurland bent en dan zullen ze je hier vast goed kunnen helpen. Ik zou alleen het visum van bv de eerste 2 landen regelen. Vaak zijn er ook landen waar je je visum krijgt als je het land inreist of een visavrij entree.