waar vind ik de JUISTE info!!

hallo , allemaal
wie kan? en wil me helpen!
ik zoek informatie, om te wonen in de Filipijnen.
ik heb een uitkeringen, van het g.a.k.
hoe gaat het met mijn uitkering?
wat zijn de gevolgen voor mij , ect.
bedankt
hoop te horen van je :knuffel:

Google op “WAO meenemen naar het buitenland” en zie: helaas zijn de Filippijnen geen Verdragsland van Nederland en kun je de uitkering dus niet meenemen!

Via Wereldwijzer app

bedankt voor uw informatie .
maar volgens uvw !
zijn de Filippijnen , WEL een verdragsland !
maar hoe i het met de belasting?
moet ik deze in Nederland betalen ?
ziekenfonds ? ect !!

Nou, dan heb ik verkeerd gekeken! Ziektekostenverzekering in Nl terwijl je in het buitenland woont kan erg duur zijn (bijv. €500,- per maand). Gekeken moet worden of je je dAAr ook kan verzekeren. Het is aan te raden elk jaar nog wel sociale lasten af te dragen, zodat je later bijv. recht hebt op AOW. Je had eigenlijk even naar de emigratiebeurs laatst moeten gaan.

Via Wereldwijzer app

Als je definitief naar Filippijnen verhuisd en niet meer ingeschreven staat in Nederland kan je dus niet meer via een nederlandse zorgverzekring verzekerd zijn.

Om later niet op je AOw gekort te worden is het verstandig de premie zelf te gaan betalen als je in Filippijnen woont. Sociale verzekeringsbank kan je vertellen hoeveel de AOW premie per jaar is. Als je een groot bedrijfspensioen krijgt later , zou ik de premie niet betalen. Maar krijg je alleen een klein bedrijfspensioen is het zaak te zorgen dat je niet 2 % per jaar gekort word voor ieder jaar dat je geen premie heb betaald.

Goede avond, vanwaar ben je NL of België, want ik heb verschillende vrienden van België die ginder al wonen.
Sommige willen terug omdat ze zich niet goed voorbereid hadden, andere willen nooit meer terug in België
Als ik van u was dan zou ik dit professioneel aanpakken, het is niet pakken en vertrekken dat is een feit dat zeker is.
:vak02: