Het gaan sowieso geen tolwegen worden, want er is al een gloednieuwe snelweg van Pristina (Kosovo) naar Tirana en deze is ook gratis, dus de andere wegen die ze nu aan het bouwen zijn worden geen tolwegen.
De belangrijkste toeristen in de zomer zijn de toeristen uit Kosovo die voor 1 of 2 weken naar het strand gaan in Albanie.
Het is inderdaad de snelste route naar Griekenland.
Ik ben een half jaar geleden voor het laatst in Albanië geweest en ik was verrast dat er überhaupt campings waren. In de tijd dat ik er woonde was het ondenkbaar. Veel Albanezen die ik vorige keer heb gesproken stonden overigens nog wel wat sceptisch tegenover de sleurhut cultuur.
De campings die ik gezien heb waren niet denderend qua infrastructuur voor zover het te overzien was vanuit het voorbijrijden. Het is wel weer zo dat de traditionele Albanese gastvrijheid een hele hoop goed kan maken.
Onderweg kan je Ohrid (in Macedonia), Pogradec en Elbasan (beide Albanie) aandoen, mocht je nog een dagje extra hebben dan is Berat (2 uur ten zuiden van Tirana) nog een goede optie.
Tirana kent zeker een uitgaans/club leven, er zijn vele clubs en barren waar je heen kunt gaan, maar tijdens de zomer zijn vooral de clubs iets buiten Tirana (makkelijk met een taxi te komen) erg populair.
Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.
Met de bus gaat het ook? Bij deze een optie: Ik ben via Servië, Montenegro en Albanië naar Macedonië gereist. Bij deze een overzicht van de kosten met de trein en bus. In Albanië kan je geen trein over de grens nemen. http://biancaoverdegrens.com/archives/670