Ik, Stef, maar vast ook vele andere zien door de bomen het bos niet meer.
Als ieder nou zijn top 5 of top 10 plaatst. Dan kunnen lezers onderzoek doen naar de mooiste plekken.
En dan zelf een lijn trekken tussen de routes!
Ik ga dit ook bij andere Zuid Amerika forums doen. Want ik wil dus door Z-Amerika reizen.
Alvast bedankt namens velen
- Chapada Diamantina national park: watervallen, grotten, tafelbergen, gekleurd zand, riviertjes om in te zwemmen, goed voor zéker 4 dagen vermaak (ik was er 7 dagen, heerlijk)
- en het prettige koloniale dorp Lençóis daar vlakbij (in Bahia, niet te verwarren met Lençóis Maranhences)
- Sete Cidades national park: bizarre rotsformaties, wel moeilijk bereikbaar
- Lençóis Maranhences: duinen en meertjes
- Joao Pessoa strand: rustig familiestrand
- São Luís (São Luíz): mooi stadje met Portugese tegeltjes, wel toe aan renovaties; veel muziek
- Het onderwaterleven bij Fernando de Noronha, duur om te bereiken
- Olinda: koloniaal stadje
- Brasilia: bizarre jaren 60 stad
maar in het zuiden van Brazilië ben ik niet geweest…
Overigens vind je in elke Lonely Planet reisgids ook voorin allerlei top 10’s. De top 10 activiteiten, de top 10 archeologische plekken, de top 10 mooie natuur, etc. Dus effe naar de bieb!
Of kijk op hun website.
Enne, loop ook eens een blokje verder dan een Top 10 bezienswaardigheid. ![]()
Kijk aan, ik ben juist in het zuiden/zuidoosten en westen geweest. Dus als aanvulling op de lijst met prachtige plekken van Cecilia74 nog een aantal hoogtepunten:
- Rio de Janeiro
- Bonito en omgeving (zuidelijke Pantanal)
- Transpantaneira (Big five spotten in de noordelijke Pantanal)
- Ouro Preto / Diamantina / Mariana (allemaal koloniale stadjes)
- Florianopolis
- Watervallen van Iguaçu
Cecilia en NaturalEarth.
Hartelijk bedankt!!
Graag zie ik nog meer mooie plekken voorbij komen! Zo kunnen we naar eigen smaak je droomreis samenstellen!
Kijk eens in de top 10-s van de Lonely Planet reisgidsen…
Ik ga het hier alleen hebben over Bahia, de streek waar ik al jaren wonen en ondertussen toch flink onder de knie meen te hebben
- Chapada Diamantina (de zgn braziliaanse Grand Canyon) met een aangename relaxerende natuur
- Salvador, hier ontstond Brazilië ooit, met zijn kleurrijke cultuur en interessante etno-gastronomie
- Cachoeira, met zijn talloze roots naar het coloniale verleden van Bahia
- Mangue Seco, waar je enkele van de mooiste duinen van Brazilië vindt
- Boipeba eiland, met zn exotische rust zonder overdonderend toerisme
Tropische groeten uit Salvador da Bahia
Ivan
- Fernando de Noronha
- Fortaleza
- Natal
- Olinda (Stukje NL geschiedenis)
- Salvador (vooral tijdens de carnaval)!
- Rio de Janeiro
- Ilha do Mel
- Florianopolis
- Foz do Iguacu
Ik wil graag alle prachtbestemmingen aanvullen met…São Paulo! Deze lijkt wat vreemd :teeth: Ben er een paar keer geweest en kijk telkens weer m’n ogen uit. SP is echt een fascinerende stad die de zintuigen continu prikkelt en als je niet oppast alle energie uit je zuigt.
Het zelf besturen van auto’s door SP schaar ik onder mijn mooiste reismomenten: herinner me de kronkelwegen, temperamentvolle Paulista’s, bizarre ongelukken, heuvels, gekleurde gebouwen, gaten in de weg, slagregens e.d. Voelde me als een boertje op ontdekkingsreis door de stadsjungle :teeth:
Velen vinden SP vreselijk, de Paulista’s en ik zijn er gek op. Tot zover mijn nederige ode aan São Paulo, een metropool die mooi is door z’n lelijkheid ![]()
In willekeurige volgorde
- Sao Luis (het historische centrum)
- De Rio Madeira (reis de rivier af van Porto Velho tot de Amazonerivier/Manaus, vier dagen in de hangmat, en alle stress is weg)
- Ouro Preto
- Praia da Pitinga (mijn favoriete strand in heel Brasil, tussen Arraial d’Ajuda en Trancoso)
- Chapada Diamantina
- Salvador
- Glaura (onbekend koloniaal dorpje op 25 kilometer van Ouro Preto)
- Alter do Chao (klein dorpje in de buurt van Santarém)
- Parati
- Inhotim (een buiten Brazilië té onbekend museum voor moderne kunst in een prachtige tropische omgeving, op 1,5 uur rijden van Belo Horizonte)
Overigens ben ik het eens met de ode aan Sao Paulo hierboven van axelfoley
Zie ook de selectie bijzondere plekken op http://pedromineiro.blogspot.com
Als we het nou toch hebben over de grote steden, mooi van lelijkheid of eventueel het omgekeerde (lelijk in schoonheid) zou ik een lans willen breken voor Brasilia.
Prachtige architectuur. Zonder enige twijfel. Niemeyer kon er wat van. Ook IN het gebouw van de volksvertegenwoordiging heb ik mooie dingen gezien. Vanaf de (zend)toren is het uitzicht overweldigend.
Maar ga vooral niet lopen. De schaal is niet helemaal goed lijkt het, dit is geen stad voor voetgangers want alle afstanden zijn veel groter dan je denkt.
Ha ha ja Brasilia vond ik ook gaaf! Wel voor hooguit een dag, denk ik. Ik belandde er ongepland, doordat Varig luchtvaartmaatschappij toen failliet aan het gaan was en er allerlei binnenlandse vluchten waren gewijzigd, waardoor ik opeens 10 uren in Brasilia had. Bizarre stad…
Mijn vrouw heeft er ruim 10 jaar gewoond in een van die quadro´s. Het is inderdaad een vreemde stad, waarbij elke wijk zijn eigen functie heeft. Je hotel is dus gegarandeerd in de hotelwijk (N of Z van de middenas), en als je uitgaat ga je naar een compleet andere wijk, in mijn herinnering een drie kwartier met de taxi.
(Ik heb nog wel 9 jaar in de bijlmermeer gewoond, je zou zeggen dat je het gewend bent maar Brasilia is nog veel grootschaliger)
Ik was er een dag of 4, met het voordeel dat mijn vrouw alle goede plekken wist natuurlijk. Niettemin maakten we de fout van het hotel naar het parlementsgebouw te lopen, wat redelijk vlakbij leek. Dat bleek een uur of drie lopen.
Maar dat stuk is wel het mooiste. Onderweg de cathedraal in de vorm van een tipi. Het gekke is dat het er allemaal heel klein uitziet van enige afstand, maar vlakbij is het enorm. Die hele weg naar het parlementsgebouw is enorm. Je voelt je klein duimpje. Dat grasveld tussen de twee rijbanen is een paar voetbalvelden groot.
Dan de gebouwen van de diverse ministeries, aan beide zijden, een stuk of 18 meen ik. En dan tenslotte het plein van de drie machten (três poderes) met het parlementsgebouw met de twee halve bollen in het midden. Rechts het paleis van justitie en links dat van de president, in de unieke en kenmerkende bouwstijl van Niemeyer.
En als je dan bedenkt, dat het allemaal uit de grond is gestampt in een jaar of 5 vanuit het niets, dan is het bijna een wonder.
Ik heb daar (op weg naar het vliegveld, we hadden wat tijd over) ook nog de dierentuin gedaan. Met de taxi, want zelfs de afstand tussen de hokken was niet echt loopafstand. Bizar inderdaad.