ik heb een vraagje over vrijwilligerswerk. Ik wil aan het einde van dit jaar door Azie gaan reizen en dan wil ik tijdens deze reis vrijwilligerswerk gaan doen in Nepal, China of Indonesie. ( of misschien ook wel in twee landen ). Het liefst iets met kinderen, lesgeven of in een weeshuis bijvoorbeeld. Nu hoorde ik laatst van iemand dat je via Joho vrijwilligerswerk kunt doen met een subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het schijnt om best veel geld te gaan. Weet iemand hier toevallig iets van of heeft iemand er ervaring mee? Ik heb al wel op de website van Joho gekeken, maar sta niet ingeschreven, dus kan er niet zoveel op vinden.
De subsidie die je bij o.a. Joho kan krijgen maakt onderdeel uit van het zgn Xplore project. Op http://www.xplore.nl/ vind je meer info over dit project. Om deel te kunnen nemen (en subsidie te kunnen krijgen) moet je aan aardig wat voorwaarden voldoen. Het klinkt allemaal een stuk makkelijker dan het is
Mocht je in Indonesie voor de klas willen staan, dan kun je eens een kijkje nemen op http://www.indah-education.nl. Hoewel je vlucht niet wordt betaald, krijg je wel kost en inwoning. Zie ook mijn ervaringen op http://www.outofasia.nl
een tijdje geleden besloot ik ook vrijwilligerswerk te gaan doen in Nepal. Zo kwam ik terecht op de site van cross-borders (www.cross-borders.org), een organisatie die zich enkel bezighoudt met vrijwilligers in Nepal. Ondertussen zijn m’n plannen wel veranderd en ga ik wschl naar china/thailand eind 07-begin 08. Maar ik heb wel veel contact gehad met de mensen van cross-borders en ben laatst naar hun infodag geweest. Hun projecten zijn allemaal supergoed georganiseerd en ze weten zeker waar ze mee bezig zijn! Eén nadeel is dat er vaste vertrekdata zijn en je dus niet kiest wanneer je wil vertrekken.
Neem een kijkje op de site, staat massa’s info op.
Doei!
Ik vind het prijskaartje ook een nadeel van Cross Borders (vanaf 750 euro). Om die reden heb ik uiteindelijk besloten geen vrijwilligersproject bij hen te doen, hoewel de projecten er inderdaad superleuk uitzien!
Hallo, ik snap dat jullie die prijzen te duur vinden, dat ben ik ook van mening. Maar mag ik dan vragen wat jullie uiteindelijk als alternatief hebben gedaan?? Alles zelf geregeld? Dat lijkt me wel heel lastig, en volgens mij kost het dan uiteindelijk ook nog best wat geld.
Wel, ikzelf heb m’n plannen helemaal veranderd. Ik vertrek begin oktober met een vriend nr china en thailand (geen vrijwilligerswerk). Jammer genoeg gaat die vriend na 3 weken alweer nr huis en blijf ik alleen achter in thailand, waar ik dan nog enkele weken ga blijven. spannend!
(vnl het noorden, periode okt-nov-dec)
Super bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb toch besloten mij in te schrijven bij Joho en ga waarschijnlijk in Nepal in een weeshuis vrijwilligerswerk doen. Het scheelt toch wel veel geld, want van de subsidie kan ik mijn ticket betalen en nog wat andere dingen… Dus als iemand nog loopt te twijfelen, zou ik zeggen: kijk even op www.joho.nl of www.xplore.nl. Nadeel is wel dat ze een prioriteitsdoelgroep hebben, MBO’ers en lager opgeleiden. Echter, als HBO/WO student kun je wel met een “buddy” gaan die MBO heeft gedaan, om alsnog geselecteerd te worden. En als er genoeg plek is kun je ook alleen als HBO/WO student. Ik ga nu met een vriendin die MBO heeft gedaan, en die na het vrijwilligersproject weer terug naar huis gaat. Eigenlijk alleen maar gezelliger dus.
in cambodja sprak ik met iemand die werkte voor een NGO en daar best wel goed meeverdiende. Overigens kun je via internet als je in chiangmai bent makkelyk plekken vinden tegen kost en i9nwoning o.a engelse les geven.
Dat hangt natuurlijk een beetje van de structuur van het project af… Veel vrijwilligersprojecten zijn voor de financiering afhankelijk van bijdrages van vrijwilligers, bv bouwmateriaal, pennen en schriften. Voor mij is het geen probleem een bijdrage te leveren aan een dergelijke opzet.
ECHTER: het moet wel een beetje reeel blijven. Waar je de grens legt, verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik ben niet bereid 100den euro’s per maand te betalen. Zeker niet omdat bij de duurdere projecten vaak geld bijft hangen in de vorm van salarissen van regelneven en administratiekosten. Om maar te zwijgen van de organisaties die gewoon winst maken terwijl ze bemiddelen.