Vrijwilligerswerk in Thailand met SIW

Interesse om deze zomer vrijwilligerswerk te doen in Thailand? SIW Internationale vrijwilligersprojecten is een non-profit stichting die dit jaar 51 vrijwilligersprojecten aanbiedt in Thailand in samenwerking met onze lokale zusterorganisatie. Een bijzondere gelegenheid om Thailand op een bijzondere manier te leren kennen. Kijk op www.siw.nl voor meer informatie

Geven jullie de vrijwillgers ook een werkvergunning? Het doen van werk in Thailand, inclusief vrijwilligerswerk, zonder werkvergunning naast een non-immigrant visa, (zonder non-immigrant visa kun je geen werkvergunning krijgen) is strafbaar. Er staat een gevangenisstraf van maximaal 5 jaar op. Ik zie niet dat jullie daar informatie over geven.

Ik vind het bedenkelijk dat jullie mensen geld af troggelen onder het mom van vrijwillgerswerk en ze niet vertellen dat wat ze doen strafbaar is.

Beste Mario,

Ten eerste zijn wij een vrijwilligersorganisatie voor en door vrijwilligers. Alle kosten die gemaakt worden worden gebruikt om kosten te dekken (contact houden met de zusterorganisaties, een voorbereiding organiseren etc).

Onze Thaise zusterorganisatie zorgt voor een application letter waarmee je een zogenaamd “volunteer visa” kan aanvragen. Dit voorkomst problemen met de autoriteiten. Mochten er veranderingen plaatsvinden in de regelgeving dan horen we dat direct van onze Thaise zusterorganisatie. Zij zorgen ook voor de andere lokale informatie die je als vrijwilligers nodig hebt buiten het wel of niet nodig hebben van een visum.

Mocht er iets veranderen dan horen we dat direct van onze lokale partners uit Thailand zelf die dit ook al jarenlang doen.

Met vriendelijke groet,
Frank

_

Beste Frank,

Administratiekosten van ongeveer 450 euro noem ik nogal aan de hoge kant. Menig reisbureau zal jaloers op jullie zijn.

Je reactie op mijn verhaal is een mooi verhaal, maar niet overtuigend. Ik zie niet in hoe een vrijwilligersvisum iemand voor moeilijkheden zou moeten behoeden.
Je kunt op basis van vrijwilligerswerk welliswaar een non-immigrant visum aanvragen met een brief van de organisatie waar je gaat werken. Alleen is een visum niet anders dan een vergunning om naar Thailand te mogen reizen. (Nog niet eens om Thailand te betreden, daarvoor moet je appart toestemming voor krijgen).

Wil je vervolgens ook daadwerkelijk vrijwilligerswerk gaan doen dan heb je eerst een werkvergunning nodig. Uitsluitend met en werkvergunning mag je vrijwilligerswerk doen. Voorwaarde voor een werkvergunning is dat je beschikt over een non-immigrant visum en niet een visa exempt entry of toeristen visum.

Iedere vrijwillger die naar Thailand reist zonder non-immigrant visa is per definitie illegaal bezig, aangezien deze persoon niet in aanmerking komt voor een werkvergunning.

Dat is geen nieuwe wetgeving, dat is al tientallen jaren zo. Uitsluitend de strafmaat is in 2008 omhoog gegaan naar 5 jaar.

Jullie regelen geen werkvergunning en laten de vrijwilligers voor de gevolgen opdraaien.

Met vriendelijke groeten,

Mario.

Beste Mario,

Bedankt voor je reactie. Ten eerste 170 euro voor studenten en scholieren en 220 euro voor niet studenten zijn onze bemiddelingskosten voor een korte termijn project (2 weken tot een maand).

Daarnaast als geruststelling; ik doe dit, net als 80 andere mensen die SIW draaiende houden, als vrijwilligers en heb hier dus nooit een cent voor gehad. Het inschrijfgeld wordt gebruikt voor de voorbereiding, evaluatie en ook voor de ontvangst van buitenlandse vrijwilligers in Nederland (we zijn een uitwisselingsorganisatie) en steun aan zusterorganisaties (we hebben bijvoorbeeld meegeholpen met de oprichting van onze zusterorganisatie “Pitayasuwan” in Thailand. Kortom; het kan altijd goedkoper maar voor een goede voorbereiding, samenwerking, evaluatie, etc worden nu eenmaal kosten gemaakt.

Ik zie dat je veel weet van de verschillende procedures en visa in Thailand. Dat gezegd hebbende heb ik echter geen reden te twijfelen aan onze Thaise collegas aangezien ze hier al lange tijd veel ervaring hebben opgedaan, capabele mensen zijn en wij (en onze 70 andere partners) nooit problemen hebben ervaren met de visumprocedure met mensen die naar Thailand gaan. Aangezien er elk jaar vanuit de hele wereld een paar honderd mensen vrijwilligerswerk gaan doen via onze zusterorganisatie was dat anders naar boven gekomen.

Bij twijfel kun je me natuurlijk altijd een bericht sturen.

Met vriendelijke groet,
Frank

Nog even als extra informatie. Hierbij de informatie van de Thaise ministry of foreign affairs over vrijwilligerswerk zie vraag 10:
http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2649

Even als aanvulling op de vorige post; de aanbevelingsbrief wordt dus gebruikt voor zowel het visum als de workpermit

Leuk, maar voor het verkrijgen van een werkvergunning is echt heel wat meer nodig dan het tonen van een brief van de organisatie. Ik werk zelf als vrijwilliger voor de Thaise overheid en weet waar ik het over heb omdat ik jaarlijks een nieuwe werkvergunning nodig heb.