Vrijwilligerswerk In Buitenland

Hallo!

Ik zou graag volgend jaar september-decmber/januari er even uit willen (studeer nu) om een paar maanden vrijwilligerswerk in het buitenland te doen. Nu vroeg ik me af of het beter is dit via een organisatie te regelen of gewoon een ticket te kopen en daar zelf iets te zoeken.
Ik heb al wat rondgesurfd en merk dat er bij veel organisaties de voorbereiding redelijk lang duurt en ik me daarvoor eigenlijk al opgegeven moest hebben.

Dus zijn er organisaties die nog projecten vanaf september aanbieden, waarvoor ik me nu nog kan opgeven of is het ebeter zelf te gaan ( zonder hulp van een organisatie?)

Alvast bedankt!

Hai Hanneke,

Er is voor allebei wat te zeggen. Ter plaatse is altijd wel wat te regelen. Ik ben zelf echter via een organisatie weg gegaan. Ik heb toen gekozen voor ICA Nederland omdat het een niet commerciele organisatie is (werkt alleen met vrijwilligers) en omdat zij je een goede voorbereiding geven.

ZIj hebben projecten tussen de zes maanden en een jaar. kijk maar op hun site of het wat voor jou is. www.ICANederland.nl Als je deze zomer de cursus volgt kun je van af 5 september vertrekken… het eerste weekend is wel al volgende maand… dus niet te lang wachten met beslissen

Badia_branca bedankt! ICANederland lijkt me een leuke organisatie maar ik rede het net niet om een half jaar ervoor uit te trekken, ik moet ik Februari weer beginnen met mn studie namelijk.

Dus verdere tips altijd welkom!

Nu heb ik ook verder wat gesurfd en ben ik organisaties als www.vrijwilligafrika.nl tegengekomen. Kleine organisaties die vanuit de bestemming daar werken en vaak veel lagere kosten vragen. Zijn dit soort organisaties aan te bevelen?

Hai,
Je kunt ook wel voor iets minder lang hoor… soms zijn er ook mensen die maar vier maanden gaan… Misschien zullen een aantal projecten dat niet willen, maar er zijn er zoveel dat er vast wel een goed project voor je bij zit.

Wat betreft kleine lokale organisaties heb ik weinig ervaring, het hangt heel erg van de organisatie of denk ik. Vraag hen of je ex-vrijwilligers kunt spreken… die kunnen je wel een goed beeld geven.

ICA werkt ook met lokale organisaties samen… want de lokale mensen hebben beter zicht op wat er moet gebeuren. Het voordeel is dat meeste van de projecten die samen werken met ICA NEderland je kost en inwoning geven. Dit scheelt geld, maar dat geeft ook weer dat de organisatie blij is dat je komt, en ze dus niet achter je geld aan zitten. Dat idee heb ik soms bij (commerciele) organisaties. Dan vragen ze je 12 dollar per dag om vrijwilligerswerk te doen… Ik weet in Ecuador een organisatie die dat deed. Dan zijn ze ook wel blij met het werk dat je doet, maar eigenlijk zien ze je als een betalende toerist, en als je niets doet is dat ook goed.

Hoi hoi

kijk eens op

http://www.kidsworldwide.org

Ze hebben diverse projecten en ik denk dat ze nog ergens wel een plekje hebben. Je kan naar Ghana, Kameroen, Tanzania, Brazilie, Peru of de Filipijnen.

Zelf ga ik naar Ghana en ben tot nu toe erg tevreden. Ze hebben geen uitgebreide voorbereiding, maar je krijgt wel veel informatie toegestuurd en je kunt lid worden van een mailinglijst met alle (ex - )(toekomende - ) vrijwilligers.

Je kan daar veel ervaringen lezen van vorige vrijwilligers met tips en dergelijke. Ook kun je vrijwilligers ontmoeten die rond dezelfde tijd gaan.

Heej Hanneke,
ik ben ongeveer hetzzelfde als jij van plan. Ga jij alleen? Ik ben namelijk nog op zoek naar een reisgenoot!
Groetjes
Rebeccavanhassel@hotmail.com