Ik moet in het kader van het tweetalig onderwijs dat ik volg, volgend jaar minstens één week ‘stage’ lopen in een Engelstalig land naar keuze. Tweetalig onderwijs houdt in dat je in de onderbouw ongeveer 80% van de lessen in het Engels krijgt, en nu (in de bovenbouw) is dat nog 30%. Volgend schooljaar (VWO5) moet ik dus stage lopen in het buitenland. Een stage kan in deze heel ruim worden opgevat, dat kan bijv. door mee te lopen in een bedrijf, maar ook door mee te werken aan een ontwikkelingsproject, eigenlijk alle vormen van vrijwilligerswerk. het gaat erom dat je wordt blootgesteld aan de Engelse taal, en je je Engelse spreekvaardigheid in de praktijk kan gebruiken.
Nu ben ik dus zoekende naar vrijwilligerswerk (of iets in de vorm van een stage) in een Engelstalig land. Ik heb geen voorkeuren qua land, maar ik wil graag Groot-Brittanië vermijden aangezien ik daar al verschillende keren ben geweest. Ik kom op dit forum omdat ik (laat staan mijn ouders) weinig contacten in het buitenland hebben, en aangezien het hier barst van de wereldreizigers had ik gehoopt dat hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen.
Dan nog een paar zaken… ik ben zelf niet erg kapitaalkrachtig (mijn ouders helpen mij wel financieren trouwens), en dus zoek ik iets waar ik niet té veel geld voor kwijt hoef te zijn. Ik zag op internet dat ik bij sommige organisaties al +/- 1000 euro kwijt ben voor één week (exclusief transportkosten) en dat vind ik gewoon te veel. Dan nog een ander obstakel, ik ben 16, en wordt volgend jaar April pas 17. Mij viel op dat veel organisaties 18 als minimumleeftijd aanhouden. Ik hoef natuurlijk niet per sé met een organisatie te reizen, maar ik vind het prettig iets te hebben om op terug te vallen.
Wat je zoekt kan zeker. SIW biedt verschillende projecten aan in engelsprekende landen, waaronder de VS, Canada, Ierland, G-Brittanië en verschillende engelsprekende afrikaanse landen. Als je nog studeert zijn de kosten 199 euro, maar dat is in de meeste gevallen inclusief kost en inwoning (reis moet je wel zelf betalen).
Het klopt dat de minimumleeftijd bij veel projecten 18 jaar is. Er zijn echter verschillende projecten waar je ook al vanaf 16 jaar kan deelnemen. Ik zou even direct contact opnemen met SIW voor de mogelijkheden ([EMAIL=“info@siw.nl”]info@siw.nl of 030-2317721).
groet en succes met het vinden van een project!
Frank
Wil je je stage anders benutten dan de anderen denk eens na over Ghana. Dit is tot 1957 een engelse kolonie geweest en engels is, naast de vele plaatselijke dialecten/talen, de voertaal.
Sterker nog de Ghanezen uit het noorden moeten wel in het engels met de Ghanezen uit het zuiden communiceren want hun talen zijn totaal verschillend.
Mijn vrouw en ik runnen een guesthouse en bemiddelen met vrijwilligersprojecten. Meer info vindt je op www.moonandstarguesthouse.com
Om een indicatie te geven voor 1 week betaal je bij ons (inclusief ophalen vliegveld, introductie, begeleiding, alle maaltijden en drinkwater en eigen kamer met douche en toilet) $440 wat op het moment ongeveer € 300,= en elke volgende week is $90 ongeveer € 60,=
Wij hebben geen groot kantoor, doen alles zelf mbv de lokale bevolking en hebben niet de intentie om bakken met geld te verdienen over de rug van vrijwilligers. Natuurlijk moeten wij hiervan leven dus kunnen we niet gratis werken maar wij houden de prijzen zo laag mogelijk.
Hou er wel rekening mee dat je als je naar Ghana, of een ander tropisch land reist je veeleal een visum (voor Ghana €50,=) nodig hebt en de nodige injectie’s en evt malariapillen, dit verhoogt je reissom enigzins.
Mocht je nog vragen hebben laat het ons via de website of dit forum rustig weten.
Succes met je stage welk land je voorkeur ook mag hebben
Hallo Rolf!
Wat leuk dat je vanuit school en week vrijwilligerswerk in een Engelstalig landmoet doen. Wat een uitdagende ervaring! Misschien is dit wel iets voor jou!!
Worldmapping is een nieuwe organisatie die jou de kans geeft om op een 17-daags expeditie te gaan naar Afrika. Jongeren tussen de 14 en 18 jaar kunnen op een uitdagende reis naar een ontwikkelingsland, waarin avontuur, ontdekken en vooral ook anderen helpen centraal staan. Je gaat een onvergetelijk avontuur aan, met fysieke activiteiten, spannende belevenissen en ontmoetingen met lokale leeftijdsgenoten en je zult zelf een speciale bijdrage leveren in de vorm van vrijwilligerswerk.
We bezoeken een aantal lokale ontwikkelingsprojecten die zich inzetten voor diegenen die het hard nodig hebben, zoals weeskinderen, straatkinderen of gehandicapte kinderen. Je hoort over hun moeilijkheden, maar ziet ook met eigen ogen hun veerkracht en passie. En daar blijft het niet bij, want je zet je ongeveer 10 dagen in om samen met Nederlandse én Afrikaanse jongeren een bijdrage te leveren aan het inspirerende werk van de organisaties. Zo heb je intensief contact met leeftijdsgenoten ter plaatse en organiseren jullie samen leuke activiteiten. Niet kijken maar doen: Zo maken we een verschil!
Tijdens een expeditie maak je ook een bijzondere reis door een ontwikkelingsland die je grotendeels zelf met je reisgenoten vorm geeft. Zo zul je dus ook de mooiste plekjes van Uganda of Zuid-Afrika zien! Die laatste is voor jou waarschijnlijk het meest van toepassing omdat het Engels hier als officieele taal wijdverspreid gebruikt wordt. Je zult dan ook altijd in het Engels communiceren met de lokale vrijwilligers en Afrikaanse jongeren en misschien pik je ook nog een woordje Zulu op!
Lijkt het je een leuke uitdaging? Op www.worldmapping.nlvind je meer infomatie. Natuurlijk kun je ook altijd contact met ons opnemen via *info@worldmapping.nl *of je kunt ons even bellen op 024 - 8200 347!