Vrijwilligerswerk gezocht Afrika of Azië

Wij zijn Sander Jansen en Iris Jacobs, samen zijn wij op zoek naar een project in het buitenland om onze kennis en vaardigheden in te zetten. We zullen ons daarom eerst even voorstellen.

Ik ben Iris Jacobs, 23 jaar en afgestudeerd fysiotherapeut aan de Avans Hogeschool Breda. Zelf ben ik nu 1,5 jaar werkzaam in een particuliere praktijk in Breda. Tijdens een van mijn stages op de opleiding fysiotherapie ben ik 3,5 maand naar Uganda geweest en heb daar onder andere gewerkt op een ziekenhuis en in het hospice. Dit is mij erg goed bevallen, vandaar dat ik opnieuw een soort gelijke uitdaging aan wil gaan. Het lijkt mij vooral interessant om aan de slag te gaan in een revalidatiecentrum en/of ziekenhuis.

Sander is afgestudeerd aan de NHTV op de opleiding International Media and Entertainment Management. Daarnaast is hij al enkele jaren bezig met het produceren van video’s met zijn eigen bedrijf genaamd SANS Media Productions. Sander wil met zijn video’s goed zichtbaar maken hoe situaties zijn en hoe men dit beleefd. Op een project in het buitenland zou hij graag het verhaal van de lokale bevolking willen vertellen. Hoe ziet hun leven eruit voor en na een dergelijk project. Dit zou hij graag in een documentaire vorm willen vertellen of wellicht een korte serie. De video’s zouden jullie kunnen gebruiken om te laten zien wat jullie op zulke projecten kunnen bewerkstelligen. Wellicht dat hij ook een "onderwijsprogramma” kan op zetten met voorlichtingsvideo’s voor de lokale bevolking.

Wij zijn bereid om voor langere tijd naar het buitenland te gaan(half jaar tot een jaar) en ook om op verschillende projecten te werken. Wij willen graag wat betekenen voor de mensen, maar willen geen duizenden euro’s aan een organisatie geven die ons ergens plaatst. Uiteraard snappen we dat in sommige gevallen kosten gemaakt worden in de vorm van eten en onderdak enzovoorts.

Hoi wat een leuk idee!
Ik heb enkele maanden geleden me ingezet voor Stichting Hillcrest Aids Centre. Een stichting die op komt voor mensen en families die te maken hebben met deze ziekte. Ze leren mensen verschillende beroepen in het Centrum zo dat ze de medicijnen voor hun zieke familie leden kunnen betalen en een inkomen kunnen generen voor zich zelf. Bijvoorbeeld sieraden maken, potten bakken of tuinieren. verder is er ook een ziekenhuisje op het terrein. Ik weet niet of het wat voor jullie is maar ik heb er een hele bijzondere tijd gehad. Het is allemaal non profit en iedereen kent elkaar van de stichting. Een eerlijk en kleinschalig project. De website is http://hillaids.org.za/ Er is ook een Nederlandse Stichting die hun steunt, http://zuluaid.nl/ .

succes met iets vinden!

1 like

Hoi,
Bedankt voor je reactie. We hebben de sites even bekeken en willen een mailtje sturen of er mogelijkheden zijn binnen het ziekenhuis in eerste instantie voor mij als fysiotherapeut. Echter kan ik niet specifiek hier iets over vinden. (of bedoel je het outpatients centre?) Heb jij eventueel nog contactgegevens of moet ik gewoon naar het algemene mailadres mailen? (info@hillaids.org.za of info@zuluaid.nl)
Groetjes Iris

Hoi,
Je kan gewoon naar het algemene email adres wat sturen. En ik denk dat je wel als fysiotherapeut aan de slag kan het hangt natuurlijk ook af van de mensen die in het ziekenhuis zijn op dat moment. ze hebben 24 bedden en afgelopen keer waren er 2 mensen die bezig waren met opnieuw leren lopen ( verder ben ik daar niet geweest en ik weet weinig van fysiotherapie ) maar 1 patient vertelde me dat ze nu kon lopen door de training. En ik denk dat die fysiotherapeut niet vrijwillig werkt, maar dan het van het ziekenhuis in de buurt is . Verder hebben ze ook zusters die de comunnity in gaan om zieken mensen thuis te helpen met verzorging en oeffeningen. Je zou kunnen vragen naar Sister Queen , deze mevrouw is het hoofd van het ziekenhuis. Olivia is de CEO, zei reageert meestal. Meer kan ik je niet vertellen denk ik.

Succes !

Hoi Sander en Iris,

DARE2GO werkt samen met heel uiteenlopende projecten, ook met kliniekjes, ziekenhuizen en andere facetten binnen ‘health programmes’. We hebben regelmatig jongeren van het MBO en HBO die stages lopen op het gebied van gezondheidszorg…
Wie weet zit bij aanbod iets waar jullie naar op zoek zijn? Het zijn niet onze projecten in het buitenland, maar onze contacten. Het zijn dus allemaal op zichzelf staande organisaties, gerund door lokale mensen. Hier vind je de project
Jongeren gaan bij via ons ook met z’n tweeën weg, dus wellicht sluit dat ook bij jullie idee aan?
Enerzijds gaan via ons vaak jongeren weg voor een stage/school opdracht. Maar het grootste deel zijn jongeren die voor langere tijd mee willen leven in een andere cultuur!

Wij zijn een non-profit organistie, waardoor de kosten voor bemiddeling laag zijn. De kosten die je voor je reis moet maken, betaal je natuurlijk wel zelf. Zoals ticket/vaccinaties etc. En eenmaal daar betaal je onkosten die je normaal ook maakt, zoals huur, eten, drinken etc.

Wie weet kunnen we iets voor jullie betekenen, neem dan gerust contact met ons op!

groet,
Maud - DARE2GO

Hallo Sander en Iris,
Het klinkt goed wat jullie willen gaan doen. Hoe vind je een goede plek? Vaak loopt dit via mensen die ter plekke wonen en de situatie kennen. Ik vertegenwoordig een organisatie die gebaseerd is in Port Elizabeth, Zuid Afrika. Deze organisatie is een ontwikkelingsorganisatie en wij plaatsen ook studenten en vrijwilligers op diverse plekken in onze stad en townships. Wij zijn ook in staat om jullie lange termijn accomodatie aan te bieden voor een goede prijs. Via onze contacten kunnen we kijken waar jullie een plek kunnen vinden. Als jullie geinteresseerd zouden zijn in Zuid Afrika, neem eens contact op en check onze website: ready4life in Port Elizabeth. Je vindt daar ook alle contact gegevens.

Succes met jullie plannen.
Marieke
Ready4Life

Kijk eens bij doinggoood, APDK project. Ik ben er 2 maanden geweest, het is een revalidatie kliniek voor kinderen, fysiotherapeuten kunnen daar goed aan de slag! Ze hebben een gipskamer, grote zaal waar oefeningen worden gedaan, schooltje, jongens en meiden zaal. Via APDK ook een week mee geweest met de
Mobile clinic, het binnenland in met een arts en op zoek naar kinderen die hulp nodig hebben.
Erg interssant!

Groetjes Puck

Via Wereldwijzer app

Beste Sander en Iris, wat een gave plannen hebben jullie zeg! Heel erg mooi. Ik denk zelf dat julliet met z’n tween ontzettend veel kunnen betekenen, dat moet goed komen. Jullie mogen ons altijd eens mailen, wellicht dat wij eens met jullie mee kunnen denken. Er schieten wel wat ideetjes voor jullie door mijn hoofd! Groetjes, Yvette (ActvityInternatioal)
Yvette@activityinternational.nl

Hallo Iris en Sander.

Ik ben sinds 2008 betrokken bij een project in Sri Lanka. De laatste 4 jaar bij een Rehabilitation Centre in het. Centrum van Sri Lanka.
Zelf Ben ik Haptotherapeut/ Fysiotherapeut geweest. Studenten Fysiotherapie, Cesartherapie en Psychomotore therapie Lopen hier een deel van hun stage. Zelf ga ik er 3 x jaar heen. Steeds als er nieuwe studenten gaan.

Op de site srilanka4all.nl kunnen Jullie meer over ons project lezen. Je kunt mij ook bellen voor meer informatie en mogelijkheden M : 0621275175

Hart. Groet,

José van Nunspeet

Hoi Jose,

we hebben de site even bekeken en het ziet er erg interessant uit. Ik (iris) zou het liefst aan de slag gaan met patiënten die gaan revalideren na een amputatie (met of zonder protheses). Ik hoop met name met deze specifieke doelgroep aan de slag te gaan en daarnaast natuurlijk ook andere patiënten te behandelen. Wellicht dat u beter weet welke projecten hier eventueel bij aansluiten.
Verder vroegen we ons nog af hoe het op financieel gebied gaat?

Groetjes Sander en Iris

Hallo Sander en Iris,

Er zijn in Sri Lanka wel veel mensen die een amputatie hebben. Nog van de burgeroorlog en er zijn veel diabetespatienten.
Er is een revalidatiecentrum in de buurt van HOH wat wel mensen met een amputatie behandeld. Eerder kwamen daar ook onze studenten om daar een dag per week stage te lopen. Maar zij hadden te weinig aanbod van patiënten na de burgeroorlog. Ik zou kunnen vragen hoe het op dit moment is. Ik breng voor hen altijd prothesen etc mee vanuit Nederland. Zij hebben en eigen orthopedische werkplaats.

In ons revalidatiecentrum behandelen wij voornamelijk kinderen. Kinderen met een ernstige handicap en kinderen met een autistische stoornis, kinderen met een verstandelijke beperking en jonge mensen die op een soort sociale werkplaats werken. De kinderen wonen in de omgeving van Home of Hope, zij zijn arm en hadden nog niet eerder of heel weinig therapie gehad.Wij hebben 4 groepen van deze kinderen die ieder twee dagen per maand naar HOH komen. Zij worden als groep gehaald door de schoolbus van HOH. Soms is dat wel 2,5 uur rijden van ons vandaan.
Zij krijgen dan intensief therapie. Waaronder ook hydrotherapie. Zij slapen dan een nacht op HOH. De ouders leren wij eenvoudige handelingen om thuis de therapie door te zetten. Dat is een heel proces ook van bewustwording van de ouders. dat hun kindje belangrijk genoeg is om te worden gezien. En dat de therapie hen kan helpen om een menswaardiger bestaan te kunnen krijgen.
Op de andere dagen behandelen wij de kinderen die uit zichzelf kunnen komen, en andere groepen van kinderen zoals ik eerder schreef. Wij werken 4 dagen per week. De studenten/vrijwilligers kunnen dan ook het land bekijken.

Mijn vaste verblijfplaats en die van de studenten/vrijwilligers is op HOH. Wij hebben een vrijwilligershuis, zelfvoorzienend. Je kookt zelf of met elkaar natuurlijk. De kosten voor het verblijf zijn €150,= per maand inclusief internet en uiteraard je eigen vliegticket.
Verder vraag ik altijd aan de studenten/vrijwilligers of zij een bijdrage willen leveren aan het project dmv een sponsoractie. Studenten doen verschillende soort acties om sponsorgeld te verwerven.

Bel mij als je nog meer informatie wilt hebben. 13 september ga ik naar Sri Lanka met een nieuwe groep studenten. Ik ga zelf 3x jaar.

hartelijke groet Jose van Nunspeet

IO Cape Town heeft vershillende projecten in Zuid-Afrika waaronder: werken met kinderen, lesgeven, weeshuizen, shelters (ouderen) of werken met dieren.
Je kunt contact opnemen met Lennart hij kan jullie helpen.
info@iocapetown.com

Hoihoi,
Ik vertrek zelf in april 2015 naar Nepal om hier vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik ga via stichting Travel Active. Misschien kunnen jullie eens contact opnemen met de vrijwilligers afdeling van deze stichting om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Ze werken (in ieder geval in Nepal) samen met stichting Green Lion. Ze hebben veel verschillende soorten projecten. Als je interesse hebt, zou ik ze gewoon even bellen of mailen :).
Telefoonnummer: +31 (0)478 551 900
Mailadres: vrijwilligerswerk@travelactive.nl

Hoop dat jullie geschikte plekken vinden! :slight_smile: Succes!

Hoi Sander & Iris,

Hebben jullie inmiddels een plek gevonden? Zoniet zijn wij altijd opzoek naar fysiotherapeuten voor onze projecten in Oeganda.

Groeten Henk

Hallo Iris en Sander,

Voor onze kleinschalige projecten in Cambodja en Sri Lanka kunnen wij de hulp van fysiotherapeuten goed gebruiken. Wij hebben ook ervaring met het plaatsen van vrijwilligers zoals Sander die een documentaire willen maken voor/over een lokaal project. Mochten jullie nog niets passends hebben gevonden dan zijn jullie ook meer dan welkom bij PURE! Volunteer.

Hai Sander en Iris,

Bij onze projecten bij het Krugerpark zijn we nog op zoek naar gemotiveerde mensen om een handje uit de mouwen te steken. Het zijn relatief nieuwe projecten waarvoor we een mooie “promotiefilm” goed kunnen gebruiken. We willen met een dergelijke film aangeven dat hulp hard nodig is bij onze lokale partners. Daarnaast werken we samen met een project waar gehandicapten bezig zijn met bewegen en sporten, daar kunnen we een ervaren fysiotherapeut goed gebruiken (het staat op de website omschreven als stageproject, maar met jullie expertise zijn jullie meer dan welkom). De handicaps varieren van fysiek tot psychisch. Het is geweldig om te zien dat jullie je willen inzetten op basis van jullie expertise!

Bezoek onze website voor extra informatie:
http://www.docentenvoorafrika.nl/stage/stage_sport_Limpopo.html

Groeten,

Dag,

Grenzelooswerkheeft verschillende vrijwilligersprojecten op haar website staan voor o.a. in Afrka, misschien staat daar iets leuks voor jullie tussen!

Groetjes Wouter

Op 21 november presenteren meer dan 20 organisaties voor vrijwilligerswerk in het buitenland zich op de Landelijke Infodag Vrijwilligerswerk Buitenland!

Zie www.wereldwijzer.nl/vrijwilligersdag