Vrijwilligerswerk Aan Het Zoeken?

Hallo allemaal!

Ik ben op het moment in Guatemala en ben druk bezig met vrijwilligerswerk. Voor alles mensen die net als ik op zoek waren naar leuk vrijwilligerswerk in de sociale sector maar er geen bergen geld voor wilden betalen!
In de stad Antigua ligt een ziekenhuis voor de arme die erg veel hulp kunnen gebruiken. Het heet San Pedro Hospital. Je kunt op ontzettend veel vlakken terecht voor het werk. Het zijn vooral erg veel gehandicapten mensen en kinderen. Maar zo is er ook een school waar je bij kunt helpen of net als ik in de baby afdeling. Daar liggen wat gehandicapten kindjes, maar vooral veel kindjes die ondervoed en uitgedroogd zijn.
De Stad antigua is helemaal geweldig. Veel sfeer, veel touristen, veel spaanse scholen en veel uitgaan!
Dus wie nog steeds aan het zoeken is zou ik zeggen, boek je ticket kom naar anitigua en regel het hier ter plekke! Scheelt je een hoop tijd en geld…
Als iemand nog vragen heeft wil ik die graag beantwoorden hoor!
Groetjes
Janneke

Hee,

Ik heb je berichtje gelezen en ik moet zeggen… klintk goed zeg!! Ik ben sinds kort afgestuurd als HBO-Verpleegkundige en het lijkt me leuk volgend jaar een aantal maanden naar Zuid-Amerika te gaan om daar sociaal vrijwilligerswerk te doen. Het liefst ook in een ziekenhuis bijvoorbeeld.
Ik ben heel erg geinteresseerd in hoe jij jouw reis hebt aangepakt! Misschien heb je tips voor me over hoe ik het beste contact kan zoeken met mensen of instanties daar? Werken in dat ziekenhuis, onderdak… Hoe heb jij dat gedaan?
Zoals je ziet: Ik wil veel weten, alle informatie is welkom!

Veel plezier verder daar!

Nienke

Hoi Janneke,

Ik had al gereageerd rechtstreeks naar jou, maar ik zal hier ook nog even schrijven dat het echt goed van je is dat je dit hier aan geeft. Op deze manier kunnen andere mensen net als jij de dure organisaties omzeilen en gewoon zelf rechtstreeks op een instelling afstappen. Zo bespaar je geld wat je op je reis weer in iets anders kan investeren. Ik heb al wat meer informatie gevonden over het ziekenhuis en hou het zeker in gedachten om nadat ik spaans geleerd heb in Equador verder te trekken naar Guatemala en het ziekenhuis op te zoeken rond 12 oktober 2005. Misschien zijn er mensen die het ook zien zitten en we samen een appartement kunnen zoeken? Er is geen onderdak bij het ziekenhuis en als je met elkaar onderdak regeld is dat voordeliger en gezelliger. Ook als je bijvoorbeeld in de periode 12 oktober-12 december spaans gaat leren in Antigua kunnenn we een appartement delen. Misschien dat mensen tips hebben waar een app. te regelen is?

Groetjes Sandra

Hoi Janneke,

Ik had al gereageerd rechtstreeks naar jou, maar ik zal hier ook nog even schrijven dat het echt goed van je is dat je dit hier aan geeft. :wink: Op deze manier kunnen andere mensen net als jij de dure organisaties omzeilen en gewoon zelf rechtstreeks op een instelling afstappen. Zo bespaar je geld wat je op je reis weer in iets anders kan investeren. Ik heb al wat meer informatie gevonden over het ziekenhuis en hou het zeker in gedachten om nadat ik spaans geleerd heb in Equador verder te trekken naar Guatemala en het ziekenhuis op te zoeken rond 12 oktober 2005. Misschien zijn er mensen die het ook zien zitten en we samen een appartement kunnen zoeken? Er is geen onderdak bij het ziekenhuis en als je met elkaar onderdak regeld is dat voordeliger en gezelliger. Ook als je bijvoorbeeld in de periode 12 oktober-12 december spaans gaat leren in Antigua kunnenn we een appartement delen. Misschien dat mensen tips hebben waar een app. te regelen is?

Groetjes Sandra

Beste Sandra en Janneke,

Ik heb het plan om in januari naar Peru te gaan. Dit ga ik waarschijnlijk met een organisatie doen omdat die alles goed geregeld hebben en in verhouding niet al te duur is. Maar ik heb dit jaar vrij genomen van alle verplichting, dus misschien dat ik eerder kan vertrekken en naar Guatamala kan gaan. In oktober ga ik naar Salamanca om een maandje Spaans te volgen. Dit zal dan nog niet echt denderend zijn maar het is een begin. Helaas heb ik nog 0 ervaring met vrijwilligerswerk of werken in een ziekenhuis, maar de inzet is er zeker. Ik ben 19 jaar en heb net vwo eindexamen gedaan. Het lijkt me wel een leuk idee om in Guatamala te beginnen (mijn ouders hebben hier ook een tijdje gewoont) en dan al wat mensen te kennen. en dan in januari door te gaan. Zou dit kunnen, of moet je langer op dit project blijven? en ben ik hier niet te jong en onervaren voor?
hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen!
groetjes Caroline

Hallo,

Allereerst, NIenke ben je nog steeds van plan om weg te gaan? En heb je nog vragen? Ik heb een poos niet meer op de site gekeken dus mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag. Ik heb zelf ook de HBO gedaan en ben Januari dit jaar afgestudeerd.

Caroline, Je kunt op de plek waar ik vrijwilligerswerk gedaan heb altijd terecht. Voor elke tijd als je wilt. Al is het zelfs maar voor een dagje…(al is dat zelf niet zo handig en wel erggg kort!) Maar je kunt dus ook voor een aantal weken kiezen en je kunt ook zelfs de tijden kiezen. Dit heb ik zelf ook gedaan omdat ik zag dat om 12.00 uur alle vrijwilligers weggingen om te lunchen maar dat ze op dat moment juist de vrijwilligers hard nodig hadden. Ik denk dat ook dat het een uistekend beginpunt is om te beginnen. Veel succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik dat wel!
Groetjes
Janneke

Heej,
Ik wil rond eind oktober naar guatamala gaan om daar spaans te leren en eventueel vrijwilligers werk te doen. Is kennis van de spaanse taal verreist om in het ziekenhuis te werken? Zijn er ook in Antigua taalscholen waarbij je een spaanse curus kan volgen?

Groeten Karin