Hallo,ik ben eike. Een 31 jarige verpleegkundige die graag even jullie aandacht wil.
Na verschillende reizen boekte ik in 2007 een reis naar Kameroen,een land in West- Afrika. In een klein dorpje“Belo”het Noordwesten van kameroen kwam ik in contact met de NGO Berudep (Belo Rual Devlopment Project). www.Berudep.org
De organisatie is opgestart door Simon Ngwainmbi,een lokale man die iets wilde betekenen voor zijn bevolking. De werknemers zijn allen lokale mensen en krijgen hulp van vrijwilligers van over de hele wereld.
Ze helpen de armen onder de bevolking en proberen hun levensstandaard op te krikken. De organisatie werkt op verschillende vlakken: eco - toerisme/fair triade producten/educatie/gezondheid/wezenproject/enz. Dit gebeurd door de lokale bevolking erin te betrekken en hun dingen aan te leren. Zoals het spreekwoord zegt: geef geen vissen maar leer hen vissen. **
Hun eerlijkheid, vriendelijkheid, openheid en eenvoud hadden me overtuigd en in 2008 -2009 ging ik er voor drie maanden heen. Mijn taak bestond uit assisteren in de mobiele oogkliniek, helpen in healthcenters, lesgeven aan de weduwen en helpen met het medische aspect bij het wezenproject.
Zo kwam ik in contact met de ruwe realiteit en alle problemen waarmee deze mensen worstelen.
In 2009 ging ik voor een maand terug waarin ik op vraag van Berudep als supervisor verschillende kleine healthcenters bezocht en een verslag maakte van de noden en behoeften in deze broodnodige dorpsklinieken.
De opzet van Berudep is deze verscheidene klinieken tijdelijk over te nemen, in goede banen te leiden en vervolgens terug te geven aan de bevolking.
Het probleem in deze klinieken is vooral controle. Niemand controleert dus doen de verpleegsters waar ze zin in hebben. De structuur, werkkrachten, boekhoudingsysteem, medisch materiaal en hygiëne zijn dus beneden alle niveau.
Het spreekt vanzelf dat ik deze taak niet alleen op me kan nemen. Dus ben ik nu op zoek naar geïnteresseerde vrijwilligers uit de gezondheidszorg die me zowel hier als ter plaatse kunnen helpen met het uitbouwen en bekendmaken van dit project.
Meer informatie:
www.berudep.org**
[EMAIL=“eike.claeys@hotmail.com”]eike.claeys@hotmail.com****
GSM: 0485060225
Alle vragen, tips en gedachten zijn welkom.
Vriendelijke groeten eike claeys.
1 like