Vrijwillige leerkracht schooltje Ethiopië

Hallo,

Tijdens de afgelopen maanden juli en augustus, heb ik vrijwilligerswerk verricht in een schooltje in Nazareth, 100 km ten zuiden van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba.
Ik was daar leerkracht Engels in de kleuterschool en de lagere school en het was een fantastische ervaring.

Omdat dit schooltje heel regelmatig nood heeft aan vrijwilligers om vooral Engels te geven, en het niet altijd gemakkelijk is om mensen te vinden, wil ik graag de gegevens over dit schooltje op deze website zetten.

Informatie over het schooltje vind je op de volgende website :

het contactadres is als volgt : stephanddawit@yahoo.co.uk
( contactpersoon heet Stephanie Mills, zij is een Britse vrouw die het schooltje heeft opgericht, schrijf dus in het Engels ).
Als je interesse hebt, kan je best gewoon Stephanie contacteren en de periode voorstellen waarin je eventueel zou kunnen komen. Dan krijg je van haar meer informatie.

Alleszins veel succes en vriendelijke groeten !

Johanna Vandenbussche

Dag Johanna,

Jouw oproep heeft mijn aandacht al getrokken op de site van millenniumreiziger en heeft sterk mijn interesse gewekt en blijft maar altijd door mijn hoofd spoken. Je vertelde ook dat je zelf niet opgeleid bent om engelse les te geven, maar dat het toch vlot verlopen is.
Ik ben ook absoluut geen ervaring in lesgeven en dit is ook een vraag die me bezighoudt. Mijn engels is zeker heel vlot maar lesgeven en vooral inspelen op het juiste niveau van de kinderen lijkt mij nog niet zo eenvoudig. Heb je hiervoor hulpmiddelen vanuit België meegenomen of had je daar voldoende materiaal ter beschikking om je lessen goed in te vullen ? Of heb je interessante tips hieromtrent. Misschien kan een beetje geruststelling op dit vlak mij over de streep trekken om ook voor een periode in dit schooltje les te gaan geven.

Vriendelijke groeten,

Anne

Dag Anne,

Bedankt voor je mailtje en eigenlijk tref je het, want ik heb juist gisteren een paar filmpjes over de school op youtube gezet. Je moet gewoon naar youtube gaan, en ’ English Alive Academy ’ intikken. Je zult er vier filmpjes zien : ééntje over de kleuterschool ( Kindergarden), eentje over de Gradeschool ( lagere school), eentje over het afscheid ( koffieritueel) met de andere leerkrachten en ook eentje over een vogel die we samen met de kinderen hebben gemaakt.
Je zult al een beetje de sfeer kunnen opsnuiven. Ook zouden ze daar dolblij zijn als je het zou zien zitten om les te komen geven, want de laatste tijd waren ze een beetje wanhopig, want tussen oktober en december is er geen enkele vrijwilliger. Dit wil zeggen dat de kinderen dan Engelse les krijgen van de normale Ethiopische leerkrachten en hun niveau Engels is echt een beetje om bij te huilen. Ze kunnen wel woorden maar het is heel moeilijk voor hen om in zinnen te praten, en zo moeten zij les geven aan de kinderen. Dus jij stelt je vragen over je eigen kunde, maar ik ben er zeker van dat je Engels fantastisch is, en dat je dit kunt overbrengen.
Er is daar wel materiaal, maar eigenlijk niet genoeg. Ik had zelf, tweede hands Engelse boeken meegebracht uit België, om mee te werken. Maar er zijn daar cursussen hoor ! Alleen is er nauwelijks geld om kopies te maken, zodat de leerlingen alle oefeningen in schriftjes schrijven, maar je merkt dat ze liever werken met invulblaadjes. Dat is ook makkelijker als leerkracht. Ik heb toen eigenlijk heel veel kopies daar uit eigen zak betaald, maar uiteindelijk was dat misschien 25 euro zodat de kindjes een maand weg konden. Maar ik was dan ook de enige vrijwilliger die dat deed ! Weet je wat je wel zeker kan doen, vb tijdschriften meebrengen, foto’s…zodat je zo de kinderen nieuwe woorden kan aanleren. De kinderen zelf zijn héél héél enthousiast ! Ze kussen je als je 's ochtends op de speelplaats toekomt ! Ik schrok met een hoedje de eerste keer ! Ze zijn ook heel gemotiveerd en geïnteresseerd, het zijn gewoon schatjes. Ze hebben het gewoon nodig om Engels te kunnen leren bij iemand die het behoorlijk spreekt zodat ze voortdurend naar Engels kunnen luisteren. Maar je moet eens naar de filmpjes kijken !
Als je nog vragen hebt, vraag maar hé !
Veel groetjes !
Johanna
Echt waar, als je zin hebt, moet je het zeker niet laten omdat je geen ervaring hebt in het geven van Engelse les !

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker heel ernstig overwegen, maar ik besef ook wel dat ik het dan heel goed wil voorbereiden van hieruit om zoveel mogelijk leuk, interessant en handig lesmateriaal mee te hebben. Ik heb ook een gezin, dus dat wordt ook nog heel goed doorpraten en organiseren.
De filmpjes zijn heel mooi en hartverwarmend en zo’n leergierige kinderen !!!
Ik weet dat ik rechtstreeks contact kan opnemen om verder info te krijgen en afspraken te maken, maar het was heel fijn om jou ervaring en enthousiasme te horen. En misschien kom ik nog wel terug bij je, als er nog vragen rijzen.

Groetjes,

Anne

Dag Anneke,

Bedankt voor je antwoord en maak je zeker geen zorgen over eventuele voorbereidingen. Als je er echt zou over denken om het te doen, stuur dan een berichtje naar Stephanie, en vraag in welke klassen je zou staan en of er al genoeg materiaal is, dan wordt het concreter.

Stephanie is eigenlijk een hele leuke Britse vrouw die English ALive heeft opgericht, maar het probleem is dat de schooltjes nog niet kunnen draaien op zichzelf. De kindjes moeten allemaal een lage som inschrijvingsgeld betalen waarmee de leerkrachten worden betaald ( hun loon is ongeveer 12 euro per maand, dat is heel normaal in Ethiopië), maar voor de rest is er eigenlijk geld tekort om de huur van de twee schoolgebouwtjes te betalen.

Daarom werkt Stephanie in een andere school, en een deel van haar loon gebruikt ze dan om de huur van de schoolgebouwtjes te betalen, maar het nadeel is dat ze geen Engels kan geven in haar eigen schooltjes ! Daarom heeft ze dus vrijwilligers nodig om die lessen Engels te geven.

Dus zo is de situatie eigenlijk ! O ja, ik was ook heel verwonderd over Ethiopië toen ik daar toekwam. Het is eigenlijk een heel groen land ! Ik dacht dat het daar woestijn ging zijn, en ik was er midden in het regenseizoen ( juli tot en met half september). Dus ik heb echt straten zien overstromen in Addis Abeba. Dat was een complete verrassing voor mij !

Hoedanook, heel veel groetjes terug !
Het allerbeste !
Johanna