Tijdens de afgelopen maanden juli en augustus, heb ik vrijwilligerswerk verricht in een schooltje in Nazareth, 100 km ten zuiden van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba.
Ik was daar leerkracht Engels in de kleuterschool en de lagere school en het was een fantastische ervaring.
Omdat dit schooltje heel regelmatig nood heeft aan vrijwilligers om vooral Engels te geven, en het niet altijd gemakkelijk is om mensen te vinden, wil ik graag de gegevens over dit schooltje op deze website zetten.
Informatie over het schooltje vind je op de volgende website :
het contactadres is als volgt : stephanddawit@yahoo.co.uk
( contactpersoon heet Stephanie Mills, zij is een Britse vrouw die het schooltje heeft opgericht, schrijf dus in het Engels ).
Als je interesse hebt, kan je best gewoon Stephanie contacteren en de periode voorstellen waarin je eventueel zou kunnen komen. Dan krijg je van haar meer informatie.
Toen ik daar was, had ik eigenlijk heel weinig kosten.
Ik kon gewoon wonen in het huis van de directrice van het schooltje, op twee minuten wandelafstand van het schooltje, en mijn verblijf was gratis.
Wel moest ik ongeveer 20 euro per week betalen voor het eten.
In het huis was er een vrouw die steeds voor ons kookte ( drie warme maaltijden per dag !), de was deed, schoonmaakte enz… en daarvoor betaalde je als vrijwilliger dus 20 euro.
Ook is er een jongen gekomen uit Australië, maar omdat hij een man was, mocht hij niet in hetzelfde huis logeren als de meisjes ! ( Ethiopië is héél erg christelijk, en de ouders van de kinderen zouden in shock zijn moesten ze weten dat de vrouwelijke leerkrachten in hetzelfde huis verblijven als de mannelijke leerkrachten !).
Dus die jongen moest logeren in een hotelletje vlakbij. Hij betaalde iets van 80 euro per maand daarvoor.
Ik kan dus niet zeker zeggen of je in het huis gratis kunt verblijven of in een hotelletje vlakbij ( het hangt af van hoeveel mensen er op dat moment in het huis leven), maar hoedanook, het blijft allemaal heel laag van prijs.
Er is dus geen organisatie die je moet betalen.
Het gaat gewoon om een klein schooltje, opgericht door een Britse vrouw (Stephanie Mills) en zij probeert zelf het ganse schooltje draaiende te houden. Zij werkt zelf in een andere school waardoor ze een loon verdient, en met dat loon betaalt zij dan de huur voor de schoolgebouwen van haar twee schooltjes. Doordat zij in een andere school moet werken, kan zij geen Engels geven in haar eigen schooltjes en juis daarvoor heeft ze vrijwilligers nodig die zelf Engels kunnen geven.
Dus kijk, dat was wat meer informatie. Als je nog vragen hebt, stel ze maar gerust.
Veel groetjes !
Johanna Vandenbussche
Ik heb Engels gegeven in het schooltje terwijl ik zelf eigenlijk nooit gestudeerd heb om leerkracht Engels te worden.
Ik heb een diploma antropologie, en mijn kennis van het Engels is vooral die van tijdens de middelbare school.
Wel heb ik als leerkracht al verschillende keren Engels gegeven als interimleerkracht.
Dus als jouw Engels goed is, en je werkt met goede boeken, dan moet je het zeker proberen, want het niveau van de leerlingen is toch heel laag.
Ik heb in Ethiopië Engels gegeven aan de kleuters ( ja ! Kleuters hebben daar al Engels !) en aan kinderen tussen de 6 en de 13 jaar. Dus hun Engels is nog heel erg basics, dus ik denk dat dit zeker moet lukken als jij dat zou willen doen.