Mijn dochter van 18 jaar wil in de zomervakantie vrijwilligerswerk gaan doen in Manilla bij Young Focus (werken met kinderen in de sloppenwijken). Ik heb mijn twijfels over de veiligheid. Heeft iemand ervaring met het project of kan iemand mij iets vertellen over Manilla .
Bij voorbaat mijn dank,
vriendelijke groet,
Monique
IK ken het project niet behalve dan wat ik op hun website heb gezien http://www.youngfocus.org/
Ik kan wel wat zeggen over Manila, wat een metropool is met onofficieel 16 miljoen inwoners. Het is zeker niet een van de veiligste steden in de wereld. En de verschillen tussen arm en rijk zijn er enorm. Zo heb je de villa wijken, met de miljoenen kostende villas met zwembad , achter hoge muren ,met hun eigen bewakingsdienst. Daarnaast heb je de erorm uitgestrekte krottenwijken in de stad. Zodra je het land inkomt is de armoede direkt te zien, bij ieder verkeerslicht staan kinderen kranten, sigaretten en andere zaken te verkopen. En het aantal mensen die snachts op een stuk karton op de trottoirs slapen is enorm.
Toch denk ik dat vrijwilligerswerk niet perse gevaarlijk hoeft te zijn. Ik mag toch aannemen dat het project zijn vrijwilligers niet in gevaar brengt. Maar ze juist instructies geeft wat wel en niet te doen. Het project is er immers niet bij gebaat dat hun vrijwilligers nare dingen overkomen. Het project zal eerder alles doen om de vrijwilligers zo veel mogelijk veiligheid te bieden.
Heel hartelijk dank voor je bericht ! Fijn dat je iets verteld over Manilla. Inmiddels heb ik contact gehad met iemand van het project en deze liet ook wel weten dat er goede zorg voor de vrijwilligers is. Toch zie ik mijn dochter liever naar een andere bestemming gaan maar we zijn er nog niet uit.
Hartelijke groet, Monique
Toch liever een andere bestemming ? Maar waarom dan ? Ik denk de projecten overal ter wereld plaatsvinden in niet de meest fijne wijken om het zo maar uit te drukken. En denk niet dat Filippijnen nou perse onveiliger is dan andere plaatsen.
De bevolking is over het algemeen heel vriendelijk en heel belangsteelend naar buitenlander toe, en een ander pluspunt is vind ik dat iedereen wel een woordje engels spreekt daar.
Een heel leerzaam filmpje over Filippijnen, waarin zowel de rijkdom als armoede in het land te zien is.
THE PHILIPPINES MOVES FORWARD (HD ORIGINAL) on Vimeo Geeft vind ik een goed beeld van het land en de vooruitgang.
De bewoners van de vuilnisbelten van Manila, die hier hun kostje bij elkaar scharrelen.
Providing Educational Opportunities to Children | Photographer Jacob Maentz