Vrijdag 13 maart 2009 - 72 uur ultimatum van het leger

Vrij vertaald van www.africa-times-news.com

Het leger van Madagascar heeft afgelopen dinsdag de leiders van het land 72 uur gegeven om de politieke crisis op te lossen, die tot nu toe aan 135 mensen het leven heeft gekost en het land heeft vernietigd. Anders zorgt het leger voor een interventie.
Sommige afdelingen van het leger hebben muiterij gepleegd in de afgelopen dagen. Ze zijn boos op het hardhandig optreden van Marc Ravolomanana’s overheid op demonstraties geleid door Andry Rajoelina, de oppositieleider.
Generaal Edmond Rasolomahandry zei tegen reporters: We beloven nuetraal te blijven. We smeken alle politieke partijen, civiele sociale organisaties en andere partijen zich direct te herenigen om een oplossing te vinden binnen 72 uur om de natie uit deze recente crisis te helpen. Als er geen oplossing gevonden wordt binnen deze tijd, zullen wij, de gewapende macht, onze verantwoordelijkheid nemen in het belang van het land.

The United Nations bewaakt Rajoelina, die bang is voor arrest. De minister van defensie, Mamy Ranaivoniarivo, nam afgelopen dinsdag ontslag, nadat hij een maand op deze post zat, waarschijnlijk onder druk van rebellerende groepen. Geflankeerd door soldaten las hij zijn ontslagbrief voor aan journalisten in zijn kantoor. Ranaivoniarivo vertelde Reuters per telefoon later: “Misschien ben ik gestopt onder bedreiging. Ik ben het niet eens dat Malagasy mensen elkaar doden“ en voegde eraan toe dat ontslag de beste oplossing was volgens hem.
Zijn voorganger was vorige maand gestopt nadat de presidentiele wacht 28 protesteerende mensen had doorgeschoten. Analisten zeggen dat het nomaal neutrale leger nu schijnt te fragmenteren.

UN mediator Drame Tiebile zei afgelopen maandag de oppositielieder in bescherming te hebben genomen, hoewel Ravalomanana verzekerd had dat hij zijn rivaal niet zou arresteren. Een woordvoeder van de Franse ministerie zei dat de Franse overheid onderdak aan Rajoelina had geboden, maar dat hij nu vertrokken was. Overheid supporters en oppositie protesteerders hebben stenen gegooid naar elkaar dichtbij de Franse Ambassade afgelopen dinsdag.
In een TV-programma afgelopen dinsdag, Ravalomanana, gaf toe dat hij fouten heeft gemaakt en zei dat hij de verantwoordelijkheid neemt voor de dingen die hij gedaan heeft. “Ik weet dat er mensen kwaad op me zijn en ik begrijp hen. Ik ben klaar om te luisteren en beloof maatregelen te nemen om een oplossing te vinden”, zei de president. Kerkelijk leiders, die geprobeerd hebben te onderhandelen tussen de twee mannen, plannen wederom drie dagen van gesprekken beginnende op dinsdag. Ravalomanana heeft aangegeven dat hij komt. Een werknemer van Rajoelina heeft nog niet gezegd of hij er zal zijn, omdat hij nog niet officieel op de hoogte is gesteld.
groetjes,
Wendy