Woensdag 18 maart 2009 - President neemt ontslag en rivaal claimed de macht

Vrij vertaald van www.guardian.co.uk

Een nieuwe machtsstrijd ontvouwde zich in Madagascar afgelopen nacht, nadat de president, Marc Ravalomanana, ontslag had genomen en probeerde de macht over te dragen aan loyale militairen om de oppositie te stoppen de macht over te nemen.
Maar het hoofd van een militaire fractie zei dat deze actie van Ravalomanna een truc was en dat het leger achter de oppositieleider, Andry Rajoelina, zou staan, die verhuisd is naar het presidentiele kantoor en beweert het land te regeren.

Het land heeft geen functionerende regering vanaf gisteren, omdat Ravalomanana zijn 7 jaar durende presidentschap heeft stopgezet, nadat soldaten zijn kantoor in de hoofdstad hadden bestormd. Hij tekende een document dat de macht overdraagt aan een militaire adviesgroep, geleid door Vice-generaal, Hyppolite Ramaroson. In het document staat dat de militaire autoriteit in staat wordt gesteld om alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de publieke orde te stabiliseren. De militaire macht zal oproepen tot een nationaal congres om de constitutie te herzien en toezicht te houden tijdens nieuwe verkiezingen binnen twee jaar.

Het was niet direct duidelijk of de generaals akkoord waren gegaan met deze militiare adviesgroep. Rajoelina en andere machtselementen in het leger verwerpen deze overdracht van de macht.
Een leger gezagvoerder, kolonel Andre Ndriarijaona, zei: “We hebben al gezegd dat we deze militaire autoriteit niet willen, het is een truc van Ravalomanana en de mensen hier willen geen militaire autoriteit.” Rajoelina zei dat hij zichzelf als president beschouwt en belooft verkiezingen binnen twee jaar.

Ravalomanana ontving steun van het hoofd van de Afikaanse Unie, Jean Ping, die zei dat elke overdracht van macht aan de oppositie tegen de grondwet is. En daarbij opgetelt, Rajoelina, zou de grondwet moeten aanpassen om president te zijn, want met 35 jaar is hij te jong. Ondertussen zal hij continu het hoofd moeten bieden aan vragen met betrekking tot zijn legaliteit.

groetjes,
Wendy

Dit biedt in ieder geval enige duidelijkheid. Maar wat betekend dit nu voor de onstabiliteit in het land? Ik ben (nog) niet heel erg thuis in de politiek van Madagascar, maar waar zal het aftreden van de president nu toe gaan leiden?

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken…

Zo als Tetero schrijft: “Maar wat betekent dit nu voor de onstabiliteit in het land?”

Dit vraag ik me ook af. Heeft iemand een idee wat te verwachten, of is het echt onvoorspelbaar wat er de mensen op Madagaskar nu te wachten staat?

Groetjes Ieni

Hoe is de situatie in Madagascar na de beëdiging van de nieuwe president? Ben er erg benieuwd naar omdat we nog steeds twijfelen over wat we moeten doen. We hebben alle vluchten al geboekt maar wachten voorlopig nog af met het boeken van de hotels etc. We willen half april definitief een knoop doorhakken maar de nieuwsvoorziening in NL hieromtrent is minimaal.

Andy

Ik heb een nieuwe link toegevoegd bij de nieuwlinks.
www.irinnews.com
Zij schrijven regelmatig goede updates over de situatie in het Engels. Er zijn twee artikelen van afgelopen week.

Ik begrijp dat er veel mensen zitten te wachten op goed nieuws, ik ook. Ik wou dat ik kon zeggen, alles is over en kalm, maar dat is niet zo. Waren er eerst constant demonstraties van Andry Rajoelina aanhangers, nu zijn het de Ravalomanana aanhangers die dagelijks protesteren in het centrum. Ravalomanana zelf is in Zwasiland.
Veel buitenlandse organisaties zijn het niet eens met deze overname van de macht, omdat het niet volgens de wet is. Hoever de populariteit van Andry Rajoelina of Marc Ravalomana rijkt is onbekend.
Madagascar krijgt veel buitenlandse financiele steun, maar veel landen zullen dit terugtrekken, omdat ze het niet eens zijn met de politieke status van het land. Dan is er niet alleen een politieke crisis, maar ook een sociale.

Voor het reizen: De ministeries van buitenlandse zaken raden nog steeds alle niet essentiele reizen af. Als bewoner van het land, zie ik dat je prima kan rondreizen. Over het algemeen zijn de Malagasy erg vriendelijk en niet geneigd tot geweld.
Het is alleen moeilijk te zeggen of de situatie stabiel blijft of niet. Als je toch besluit om te komen, ga dan absoluut niet naar het centrum van Antananarivo. neem een hotel in een buitenwijk, bv vlakbij het vliegveld en vertrek naar de mooie natuurparken en stranden.
Blijf alert, maar dat moet je altijd als toerist. De mensen zijn hier zeer vriendelijk, maar in hun ogen ben jij heel rijk en zakkenrollers zijn overal.

groetjes,
Wendy