Vragen over Sri Lanka en de Malediven

Hallo allemaal,

Nieuw hier op het forum.
Mijn vriend en ik willen september 2011 voor drie weken backpacken in Sri Lanka. Het wordt voor ons de eerste keer backpacken en de eerste keer Azië. We willen een strandverlenging doen op de Malediven.

Een paar vraagjes:

  1. Is het goed te doen om vanuit Sri Lanka het ticket naar Male en het resort te boeken?
  2. Wat kost een ticket ongeveer als je het ter plaatse boekt?
  3. Weet iemand nog een goed maar betaalbaar resort op de Malediven?
  4. Wat ben je ongeveer kwijt aan eten en drinken op de Malediven (om te kunnen vergelijken of het voordeliger is om AI te boeken i.p.v. HP)?
  5. Wat is een reëel dagbudget voor Sri Lanka, inclusief fatsoenlijke hotels/questhouses, eten en drinken, vervoer?
  6. Heeft iemand nog leuke tips wat je niet mag missen in Sri Lanka, buiten de highlights die in de reisgidsen staan?

Alvast bedankt voor reacties.

Groetjes!

Okay, we doen ons best…

  1. Ja, maar je betaalt teveel vergeleken met het ticket vanuit NL doen.
    2a) Minstens USD 200-250 en dat is veel voor 75 minuten vliegen. Veel beter vanuit NL combiticket Colombo-Male nemen; kan met o.a. Srilankan en Emirates, en kost 50-75 dollar meer dan alleen Colombo.
    2b) Kan niet helpen. De resorts dichtbij Male zijn vaak iets goedkoper door goedkope (boot) transfer, verder weg moet je met duurder watervliegtuig.
  2. Duur duur duur. Het punt is dat je 0.0 kontakt hebt met lokale bevolking en hun winkeltjes, eilanden zijn OF hotel/resort (inclusief slaapzalen voor staf) OF lokaal bewoond. Enig kontakt met locals is middels excursies. Dus full board of AI nemen.
  3. Met schone maar simpele (fan, geen AC) guesthouses in double room en openbaar vervoer, eten in de lokale ‘rice & curry’ restaurants: met 15-20 euro per persoon kom je heel ver. Alleen toegang voor bepaalde attracties kan een deuk in je budget slaan…
  4. Tempelsites en -districten die minder toeristisch zijn, zoals Buduruwagala of Situlpahuwa (monumenten) of Kataragama (pelgrimszone) in 't zuiden.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik en Sandya,

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik dacht inderdaad al dat een combiticket goedkoper zou zijn. Ik ga daar maar even naar zoeken dan. En dan denk ik dat we toch maar AI moeten boeken als we naar de Malediven gaan. Het scheelt weer dat Sri Lanka zelf zo goedkoop is!!! En wat vinden jullie de mooiste stranden in Sri Lanka? En is er misschien iemand die weet of er naast het olifantenweeshuis ook een apenopvang is?

Groetjes

Hoi maar weer,

In September zijn Nilaveli (Trinco) en Arugam Bay het mooiste qua weer. De 1e voor snorkelen, duiken en zonnen en de 2e ook voor surfen. Oostkust is toeristisch (nog) minder ontwikkeld dan de andere kusten, voor sommigen fijn anderen vinden het snel saai worden.
Zuidkust is een redelijke 2e, gebied tussen Unuwatuna en Tangalle. I.t.t. Nilaveli is de zee dan te ruw voor zwemmen, maar er zijn een aantal plaatsen met koraalrif waar het dan weer kan.

Apenopvang? Nooit van gehoord in Azië, eigenlijk alleen voor apen die beschermd moesten worden tegen mensen (huisdier, circus, bedel-aap etc.). In o.a. Kandy en Culturele Driehoek weten de apen jou wel te vinden, niet nodig om hen op te zoeken; let goed op (glinsterende) eigendommen dan!

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Wij zijn afgelopen zomer naar Sri Lanka geweest voor 3 wkn. Wat betreft de guesthouse mogelijkheden wil ik je aanraden om ook tripadvisor te raadplegen. Veel geusthouses die in de Lonley Planet staan stellen niet veel voor en zijn heel duur. Als je de mogelijkheid hebt om een mobiel waar internet op zit mee te nemen zou ik dat wel doen. Je kan relatief goedkoop een simkaartje kopen. Wij hebben van onze reis een blog bijgehouden. www.srilanka.luq.nl hier kun je onze rondreis nalezen. Als ik jullie was zou ik zeker een tripje met de trein maken. Ik vond dit echt supper! Als strand zou ik mirissa aanraden. Erg rustig en niet zo volgebouwd als Unawatuna.

Hey Femke,

Hebben jullie het mooi gehad? Ook wezen backpacken? Wat waren jullie kwijt voor 3 weken? Ik denk dat wij een combi doen van OV (dus ook trein) en prive chauffeur. Waarom raad je aan om een telefoon met internet mee te nemen? Zijn er geen plekken waar je kan internetten?

Groetjes!

Wij hebben onze rondreis inderdaad met de backpack gedaan. Wij hebben een budget genomen van 100 euro per dag en daarmee zijn we ruim uitgekomen. Je kan echter veel goedkoper reizen als je dat wil. Het reizen met de bus op Sri Lanka kan maar dan moet je niet echt een grote backpack bij je hebben en geen andere losse (camera)tas meenemen. Dit was bij ons wel het geval en daardoor is het lastig om met de bus te gaan. Deze zitten erg vol en het is dan haast onmogelijk om erin te komen. De trein is zeker aan te raden. Kaartjes kun je gewoon daar kopen. Het is niet altijd mogelijk om 1ste klas te reizen en dit zou ik ook zeker niet aanraden. 2de klas en dan bij de locals zitten is veel leuker. Wij zijn met de trein van Kandy naar Ella gegaan en van Unwatuna naar Colombo. De rest hebben we dmv tuktuk of auto met chaufeur gedaan. Alles is daar ter plekke te regelen. Ieder guesthouse eigenaar heeft wel een neef die je ergens heen wil rijden. Wij vonden het makkelijk om een gsm met internet mee te nemen omdat we op deze manier altijd ons blog bij konden houden en direct op konden zoeken waar een goed geusthouse was. Daarnaast is het handig omdat je kan berekenen hoeveel km het is van A naar B en aan de hand daarvan kun je bepalen wat bijvoorbeeld een taxi rit maximaal kan kosten. De kans is anders namelijk groot dat er gezegd wordt dat het erg ver weg is en dat het uiteindelijk maar 30 min rijden is. Je kan over het algemeen wel plekken vinden waar je kan internetten maar mocht je een telefoon hebben met internet mogelijkheid zou ik zeggen neem mee.