Vragen over het Andes

Hoi,

Ik hoor graag ervaringen van mensen die tijdens ‘de regenmaanden’ door het Andes zijn getrokken. Ik hoor en lees namelijk verhalen dat dit niet de beste maanden zijn om hier rond te reizen. Maar wat betekent dit? Gladheid, modderstromen en het cancellen van mooie tochten (inca trail)? Of valt het reuze mee? Ik zal zelf in de maanden februari, maart, april door ecuador en peru gaan reizen en zou het Andes niet willen overslaan.

Groetjes,
Jeffrey

De Andes is prima te doen, al is het niet de beste periode van het jaar. In Ecuador regent het misschien iets meer, maar door de ligging op de evenaar is het klimaatverschil niet waanzinnig groot. In Peru is dat iets groter, maar zou ik me er ook geen zorgen over maken. De uitzichten zijn wel eens wat minder mooi. Wat meer bewolking…

Ik geloof dat de Incatrail in februari dicht gaat ivm opruimacties enzo, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Verder is het goed te doen. Natuurlijk kunnen er wegen soms wel eens afgesloten zijn, en moet je rekening houden met langere reistijden soms ivm ‘landslides’ enzo, maar het valt over het algemeen erg mee. Er zijn ook dagen zonder regen, en hier in Peru heb ik nog geen dag zonder zon mee gemaakt, ook niet in het regenseizoen. Handig kan wel zijn voor elke reis te informeren of de weg verhard is, en zo niet, wat de situatie op dat moment is, de locale bevolking of andere reizigers kunnen daar goed bij helpen. Neem tijdens reizen ook altijd genoeg te eten en drinken mee, want je weet nooit wat er op je pad komt (ook in het droge seizoen trouwens.
Succes!

In februari is de Incatrail inderdaad gesloten wegens opruimwerkzaamheden. Ik heb er nooit van gehoord dat het weer echt voor grote problemen heeft gezorgd. Hier en daar is wel eens een modderstroom of landverschuiving, maar ook weer niet in die mate dat je nergens in de Andes wat mooie tochten hebt kunnen maken. Bovendien regent het meestal pas op het einde van de dag en 's nachts, zo is mijn ervaring.

Ik ga in juni 2007 naar ecuador. Wat kan je verwachten qua weersomstandigheden in deze periode in het Andesgebergte. Welke kleding moet je meenemen? Wie heeft er tips?

Juni is een uitstekende maand om Ecuador te bezoeken, ook de Andes is een goede streek. De dagen zijn warm (25 graden) en veelal droog, terwijl de temperatuur snel daalt in de nacht, afhankelijk van de hoogte. Neem kleren mee die je lichaam goed bedekken, de zon kan branden! Voor in de nacht is een warme trui zeker aan te raden.

Kijk op www.ecuadorreizen.nl voor tips over leuke bestemmingen in de andes.