hallo iedereen,
ik vertrek op 30 maart voor 3 maanden naar equador,bolivie,peru,chili,argentinie en brazilie.
Ik ben ook van plan om de inca trail te doen als de modderstromen opgeruimd zijn.
Nu is mijn vraag, weet er iemand wat voor weer het in die landen is, de meeste bezienswaardigheden liggen op grote hoogte denk ik dus zal het waarschijnlijk wel fris zijn.
wie heeft hier advies over ?
Alvast bedankt
Davy
Klopt, het is op veel plaatsen kouder dan je zou denken.
De mooiste gebieden (vind ik) liggen op de altiplano (hoogvlakte).
Deze vlakte ligt ongeveer op 4 kilometer hoogte en heeft een ijle koude lucht.
In Brazilie is het op de meeste plaatsen flink heet. Aan de kust waait het wel lekker maar als de wind weg is is het bakken geblazen.
Patagonie in het zuiden is natuurlijk wel kouder.
Ook de jungle of amazone gebieden zijn kouder als ik had verwacht. Als je op een boot zit moet je eigenlijk een trui of jas aan voor de frisse wind.
Hoi,
Heb je je ticket al geboekt? Als je namelijk in Equador begint en dan naar het westen(Argentinie en Brazilie) gaat reizen reis je tegen het seizoen in. Eind maart is het namelijk nog een goed klimaat in Argentinie terwijl het dan nog regenachtiger en kouder is in Peru. Een paar weken later is het namelijk andersom dan is het in Argentinie kouder en in Chili en Peru warmer. Dus als je nog de mogelijkheid hebt om je reis andersom te doen zou ik daar overnadenken als ik jou was. Begin zelf begin maart in Buenos Aires om naar Lima te reizen.
Groetjes Angela
Voor het boeken van de Inca Trail, ga naar www.mijnbestemmingperu.nl
Goedkopere prijzen dan andere online reisbureau´s!
Groetjes, Lucie
Het weer is ook aan deze kant van de aardbol onderhevig aan de klimaatsverandering .
In Mancora giet het al een tijdje en en Lima is de zomer eigenlijk pas goed vertrokken…op vele plaatsen in de omgeving van Cusco en Puno zijn er overstromingen…veel erger dan andere jaren !!!
Om op reis tegaan in Peru …heb je allesinds verschillende soorten kledy nodig !Voor de kou,de regen,en het strand natuurlijk !
Het advies is: laagjes! Beter meerdere dunne laagjes kleding die je op allerlei manieren kunt combineren, dan één dikke trui die zwaar is om te sjouwen of te warm als de zon begint te schijnen. Een winddichte dunne fleece jas/vest kan erg fijn zijn. Thermisch ondergoed ook (gebruik de broek ook als pyama als het 's nachts erg koud is).
Een fleece muts kan ook enorm schelen, 70% van de lichaamswarmte verlaat het lichaam via het hoofd.
Je kunt eventueel altijd nog wat bijkopen als je daar bent, al is het dan misschien wel van zware wol.
Kijk ook eens in de reisgidsen, die hebben vaak wel klimaatstaatjes met temperaturen en regenval per gebied of stad. Dan zie je bijvoorbeeld ook dat het in Lima heel ander weer kan zijn dan in Cusco.
Verder niet vergeten een goeie zonnebril mee te nemen en zonnebrandmiddel; ook al is het koud, de zon is verraderlijk fel op grote hoogte en je kan best verbranden en/of een heel droge huid krijgen.
En neem de tijd om aan de hoogte te wennen. Niet naar Cusco vliegen en meteen de volgende dag een heftige trail gaan lopen. Probeer langzaam te stijgen (bv. Arequipa ligt wat lager, daar zou je eerst nog heen kunnen gaan) en calculeer een paar rustdagen in voordat je heftige activiteiten gaat ondernemen. Lees verder de tips tegen hoogteziekte in bv. Wikipedia.