Vragen aan regelmatige vliegers over online inchecken e.d.

Beste reizigers,

Ik werk momenteel aan een reisboek en ben hiervoor druk doende research te doen.

Ik zou aan mede-reisgenoten die veel vliegen het volgende willen vragen over online-inchecken:

1. Zijn er bij jullie maatschappijen bekend die nog géén online check-in boeken?

2a. Welke grote/bekende vliegvelden of landen staan géén geprinte boarding passes toe?
2b. Kun je in dit geval nog wel online inchecken? (en alleen je boarding pass bij de balie halen, maar dan dus al wel je plek thuis geselecteerd hebben…)
2c Zijn er maatschappijen bekend waarbij je wel online kunt inchecken, maar niet zelf je boarding pass kunt printen?

3. Maatschappijen waarbij je wel online kunt inchecken maar niét je stoel kan selecteren, zijn dit alleen de zogenaamde prijsvechters? Zoals Ryanair, Easyhet, Wizzair, etc, waarbij alleen vrije plaatskeuze is… Of zijn er ook ‘gewone’ maatschappijen die wel de mogelijkheid tot online inchecken bieden, maar niet de stoelkeuze?

4. Hoe zit het met ‘bagage drop-offs’ voor als je online ingechekt hebt, maar wel cabinebagage meeneemt. Hebben alle maatschappijen hier aparte snelle bagage drop-off balies voor? Of moet je bij sommige dan alsnog in de rij voor de ‘gewone’ check-in balie gaan staan?

Alvast heel veel dank voor jullie antwoorden/ervaringen!

1. Zijn er bij jullie maatschappijen bekend die nog géén online check-in boeken?

• AirTransat doet dit nog niet voor Europese reizigers (alleen Canadese reizigers vanaf de Canadese website). Vergelijk airtransat.ca en airtransat.nl/.be

Bulgaria Air.

2a. Welke grote/bekende vliegvelden of landen staan géén geprinte boarding passes toe?
2b. Kun je in dit geval nog wel online inchecken? (en alleen je boarding pass bij de balie halen, maar dan dus al wel je plek thuis geselecteerd hebben…)

• Volgens mij Montréal. Ik kan me herinneren dat ik een keer met KLM terugvloog, boarding pass thuis uitgeprint (stoel was dus wel gekozen), maar op het vliegveld kreeg ik een nieuwe boarding pass. Volgens mij was dit ook het geval in San Francisco. Ben er niet meer 100% zeker over.

2c Zijn er maatschappijen bekend waarbij je wel online kunt inchecken, maar niet zelf je boarding pass kunt printen?

• Geen idee.

3. Maatschappijen waarbij je wel online kunt inchecken maar niét je stoel kan selecteren, zijn dit alleen de zogenaamde prijsvechters? Zoals Ryanair, Easyhet, Wizzair, etc, waarbij alleen vrije plaatskeuze is… Of zijn er ook ‘gewone’ maatschappijen die wel de mogelijkheid tot online inchecken bieden, maar niet de stoelkeuze?

• Air Transat is te beschouwen als Canadese prijsvechter. Stoelkeuze kan alleen met bijbetaling, anders moet je op de luchthaven voor aan de rij voor inchecken staan (daar kun je dan vragen naar je favoriete stoel).
    Bulgaria Air is hopen op een goede plek bij inchecken op de luchthaven.

4. Hoe zit het met ‘bagage drop-offs’ voor als je online ingechekt hebt, maar wel cabinebagage meeneemt. Hebben alle maatschappijen hier aparte snelle bagage drop-off balies voor? Of moet je bij sommige dan alsnog in de rij voor de ‘gewone’ check-in balie gaan staan?

• Volgens mij is dit in veel landen nog het geval voor vrijwel alle maatschappijen. KLM/A-F in Montreal hebben nog geen drop-off-only balies.