vraagje aan reisleiders.

Ik had even de volgende vraag. Als men als reisleider werkt ontvang je dan een maandsalaris (krijg je dan een arbeidscontract) of alleen salaris voor de weken/maanden dat je werkt? Of ligt het er helemaal aan voor welk bedrijf je werkt?

Alvast Bedankt groetjes
Thinks :ninja:

meestal krijg je een maandsalaris voor de maanden dat je werkt. Je werkt echt op een seizoenscontract, zo staat dat ook in je contract. Daarnaast ontvang je vaak nog wel een percentage aan commissie. Sommige bedrijven hebben ook winterbestemmingen waarvoor je in aanmerking kunt komen, en dan bieden zij je eventueel na een seizoen een vast contract aan, maar 1e keer is 9 v/d 10 keer een seizoenscontract.

Hoi bloem,

Had ook een email gestuurd maar kan net zo goed op deze manier reageren natuurlijk, sorry, ben nieuw. Wat ik dus wou vragen, Ik wil graag via IVOR of ander instituut een opleiding reisleider volgen maar kun je van zo een baan leven?
doei Thinks

Het hangt er heel erg vanaf waar en hoe je als reisleider werkt. Als je daadwerkelijk op contract bent via het reisagentschap zelf, dan werkt het veelal zoals Bloem reeds omschreef. Ik begrijp dat jij voor een bureau wilt werken, maar ik wil je toch ook even over de andere mogelijkheid vertellen.

Hier in Zuid Spanje werkt het namelijk vaak anders, want de reisagentschappen nemen je niet zelf aan. De meeste reisleiders hier werken als autonomo (zelfstandige). Dat houdt in dat je eigen baas bent, waardoor je dus maandelijks een bedrag aan de staat moet betalen om dat te mogen blijven. Of je nu werk hebt of niet.

Wat ik hoor van de gidsen hier in de omgeving die zo werken is dat ze behoorlijk goed verdienen, áls ze werk hebben. Meestal kunnen ze daar de maanden dat ze niet werken goed van rondkomen. Het kan alleen wat saai zijn. 4 Maanden niet werken is namelijk erg lang.

Liefs,
Carolina