Reisbegeleider

hoi!! Ik wil graag gaan doen wat ik al jaren weet dat het DE baan van me leven is, reizen begeleiden.
Kan iemand ervaringen met mij delen??en eventuele sites met vacatures?
Dank je:wereld:

Reisbegeleider kan inderdaad de baan van je leven zijn. Toch moet men niet denken dat het is zoals een voortdurende vakentie. Je moet de taal van het land spreken of het engels. Je moet diplomaat zijn want je moet bemiddelen tussen mensen die bijv. niet akkoord gaan dat steeds dezelfde de beste plaatsen in de bus inpikken. Mensen die willen shoppen anderen willen dat niet. Sommige komen 5 minuten te laat en grijp je niet in zijn het er 10 de volgende dag. Mensen kunnen ziek worden en jij moet ze helpen, mensen klagen over hun hotelkamer en jij moet bemiddellen. Hun bagage is verloren hoe help je ze ? Als je dat kunt dan wordt je ook beloond door hun vriendschap en sparen ze hun lof niet. Ze zijn dankbaar omdat ze in jou vertrouwen hebben. Je leert mensen kennen en landen en ja dan ligt de baan voor jou open…

Dank je voor je antwoord.Wat je beschrijft ben ik mij idd van bewust, heb op dit momnet een leidinggevende functie en het is herkenbaar wat je schrijft, toch wel goed een ervaring te horen en bedankt.
Enige tips waar en hoe te solliciteren?
BVD

Hoe denk je het financieel te redden? Meestal zijn de salarissen die reisbegeleiders krijgen te weinig om rond van te komen (als je ook eigen woonruimte in Nederland wilt houden).

Verder is het een kwestie van solliciteren bij organisaties als Shoestring, Djoser, Koningaap, Baobab, Fox, de Jong Intra, enz enz. Misschien is de vakantiebeurs die elk jaar in februari wordt gehouden wel een opstapje. Daar heb je alle organisaties bij elkaar, en wellicht kunnen zij je informeren naar de mogelijkheden.

Wat voor soort reizen wil je doen? En hoe vaak per jaar? Er zijn nogal wat verschillen. Ik heb rondreizen begeleid, dan kun je er zo 2-3 achter elkaar plakken. Maar ook wandelreizen in Nepal en dan is eentje wel genoeg en moet je lichamelijk bijtanken.
En wat denk je te willen verdienen? Met wat ik verdiende zou ik niet kunnen loeven, gelukkig werkte mijn vrouw ook. En de Nepalreizen moet zo’n beetje geld bij, dat is leuk als hobby maar niet als werk…

Het beste is de sites van organisaties af te gaan waar je zou willen werken en dan kijken of ze vacatures hebben of gewoon een brief sturen.

Wat brengt het financieel op ? De wedde die de T.O uitkeert is zeker aan de lage kant. Toch is het zo dat men weinig of geen uitgaven heeft, slapen, eten, drinken betaal je niet. Bijkomende bron van inkomsten zijn de drinkgelden (te overleggen met de T.O) maar ook de percenten die men ontvangt wanneer de reizigers bepaalde shops aandoen en er wat kopen. Laat het duidelijk zijn dat dit niet algemeen is en vooral te maken heeft met de reis die je begeleidt. Probeer het te beschouwen als een tijdelijke hobby maar echt levenswerk zit er mijn inziens niet in.

Toen ik nog voor Sawadee werkte mocht ik geen gratis eten aannemen mijn maaltijden betaalde ik dus zelf (al was dat in een land als Turkije bijna onmogelijk, de Turken dwongen me zo’n beetje gratis te eten :)). In bv India en nepal is het niet echt gebruikelijk dat je van alles krijgt, daar betaal je dus ook je eigen eten.
Of je na afloop iets krijgt (Geld, boek) hangt helemaal van de mensen af. Ik vind niet dat je er van uit moet gaan dat iemand jou voor betaalde diensten nog extra gaat belonen. Procenten van aankopen heb ik me altijd verre van gehouden maar ik weet dat er soms aardige bedragen in omgaan. Dat is meer het geval bij een grote T.O. waar toeristen meegaan die ook komen om te “shoppen” en dan zilverwinkels in India of Indonesie omkeren. an kan het aardig oplopen.

Wat een reisleider nu verdient zou ik niet weten maar dit zegt de nationale beroepengids:
Het salaris start zo rond de 500-800 euro maandelijks bij weinig ervaring en freelance basis en loopt op tot rond de 1750 euro.

Zoals ik begrepen heb:

Je krijgt het minimumloon, maar je krijgt maar een uur of 6 per dag betaald. Ondanks dat je 24 uur per dag beschikbaar moet zijn! Gratis eten lukt redelijk vaak, drinken wordt lastiger. Je leeft eigenlijk van de fooien, en de commissie op tourtjes.

Ter plekke geef je weinig uit, maar de meeste mensen hebben ook hun vaste lasten in NL. Denk aan de huisvestiging, denk aan je verzekeringen. Houd er rekening mee dat je vaak maar een paar reizen per jaar begeleid, de overige tijd ben je werkloos. In het land van bestemming krijg je de tijd tussen de reizen niet betaald, en in NL al helemaal niet. Een WW uitkeuring wordt berekend over je vaste salaris, wat dus minder is dan het minimumloon. Nog los van het feit dat je 26 van de 32 weken gewerkt moet hebben, dat redden de meesten niet!

Doe je het als hobby en heb je ouders of een partner waar je financieel op kan leunen, en houd je van reizen, dan is dit wellicht een leuke baan. Maar je moet niet zelf kostwinner zijn…

Ik wilde dit onderwerp weer eens aanzwengelen. Ik heb het zeer leerzaam gevonden te lezen wat hier geschreven staat. Zelf overweeg ik naast het bedrijfje dat ik nu heb (en wat ik ook met minieme werkzaamheden kan coordineren vanuit het buitenland) ernaast te gaan werken als reisbegeleidster. Ik ben antropologe qua opleiding en met een taal naast engels en de reiservaring zit het wel goed maar die doe ik graag nog meer op! Daarnaast ben ik zeker ondernemend ingesteld en heb ik ruime ervaring in het begeleiden van mensen al is dit dan vooral in de zorg en welzijnssector. Ik heb enkel niet heel veel ervaring in de klantgerichtheid of servicegericht werken behalve wat bar/restaurant/poppodium werk maar weet zeker dat ik dat eigenlijk prima zal kunnen. Sociaal vaardig ben ik dan ook nog eens, kan met onverwachte situaties om gaan heb BHV diploma, ben leergierig, zeer flexibel etc.

Kortom roep maar wat er hier en bovenstaand nog niet is genoemd en je in je mars moet hebben. Hoe profileer ik mezelf het beste in een open sollicitatie brief? En ja ik ben me ervan bewust dat het salaris geen vetpot is, dat het een hobby moet zijn en welke gevolgen het voor eventuele ww heeft maar ik heb besloten meer te gaan leven en dus ben ik de mogelijkheden aan het verkennen om voorlopig vooral te LEVEN en daarmee bedoel ik: te doen wat ik vreselijk leuk vind!

Ps de voorkeur gaat uit naar de actievere (off the beaten track/avontuurlijke/ backpack low budget) rondreizen zoals bv bij djoser, baobab, koning aap op vaste dan wel freelance basis.

Beste Lagavita, Ik heb geen ervaring met het opstellen van solicitatie brieven maar veronderstel dat ik iemand als reisbegeleidster zou zoeken dan zou ik graag lezen wat je zelf aangeeft. Er zit motivatie in maar ook realiteitszin, nog een scheutje van jezelf leeftijd, hobbys, gedane werk zonder al te lang uit te rekken en ik schat je kansen hoog in. Veel geluk.

1 like

Dank je wel voor je zeer positieve commentaar.

Als ik bij bv Djoser zou werken en een brief kreeg met deze inhoud zou ik je direct uitnodigen, inderdaad verder omlijst met wat persoonlijke gegevens. En maak er geen gekunsteld verhaal van. zoals je het hier spontaan hebt opgeschreven komt het uitstekend over, veel beter dan de standaard sollicitatiebrieven.

1 like

Goh wat een positieve reacties! Het is ook wel zo dat ik al een hele tijd geleden mijn baan heb opgezet omdat ik me te vastgeroest voelde. Ik vroeg mezelf niet alleen af wat ik nu precies voor mezelf deed maar ook waarom ik al die zekerheden had ingebouwd. Ik heb altijd veel gereisd en ik dacht dat die drang wel over zou waaien denk ik. Dat doet het niet. Ook blijf ik met mensen werken echt wel leuk vinden. Ik was gewoon in mijn vorige baan teveel bezig met enkel geven. Dat levert het gevoel van een bodemloze put op. Ik ben in een baan niet zozeer op zoek naar materiele rijkdom want dat heeft me nog niet gelukkiger gemaakt. Immateriele rijkdom ben ik veel meer voorop gaan stellen. Daarvoor moest ik natuurlijk wel flink snoeien. Zo had ik twee paarden die ik heb moeten verkopen. Het enige wat ik echt niet kan verkopen zegt tegelijkertijd iets over mijn passie voor vrijheid want dat is mijn oldtimer auto uit 77. Een nieuwe auto had ik zo weg gedaan want het gaat mij dan ook echt om het avontuur en de weg zelf. In een oldtimer maak je dat veel bewuster mee.

Voor sollicitatiebrieven schrijven bij nederlands kreeg ik op het schoolonderzoek bij de havo al een 9,8 en de opmerking: “het was een tien maar men zegt dat de ideale sollicitatiebrief niet bestaat. Toch zou ik je met deze brief direct aannemen.” Dit blijkt nu maar weer. Ik heb onlangs ook wel het een en ander gesolliciteerd en ben ook eigenlijk altijd uitgenodigd voor een gesprek. Toch ben ik zelf best onzeker daarover of misschien gewoon perfectionistisch. Dan is het toch goed om deze bevestiging ook hier te krijgen.

Zijn er mensen die de opleiding ook aanraden te doen? Ik weet niet of dat daadwerkelijk je kansen vergroot al geven zij je baangarantie. Baangarantie is natuurlijk niet zo moeilijk: voor iets als eurocamp word je al makkelijk aangenomen. Hierop had ik aanvankelijk gesolliciteerd en ik was door maar dat is niets voor mij. Elke dag met mensen die een bungalowvakantie hebben geboekt me de familie in de spacewagon is niets voor mij. Dat doet me teveel denken aan het programma: gezellig he vakantieman. Ik had er ongetwijfeld wel wat van geleerd maar niet de ervaring die ik op wil doen. Ben toch iets ambitieuzer ingesteld. In een mantelpakje met sjaaltje zie ik mezelf ook niet lopen. Ik heb een paar tatoeages en ook enkele piercings dus nee.

Op die opleiding krijg je vragen als: een gast biedt jouw als reisleider een sigaret aan, wat doe je?

Dan geef je als antwoord: ik sla het af, want anders voel ik me verplicht de volgende keer hem een sigaret aan te bieden en dan zien andere groepsleden dat en denken ze: waarom trekt de reisleider hem voor??
Dat wordt dan goed gerekend.

Ik had die vraag bij een mondelinge les van een Baobab reisleidster. Toen ik zei dat ik dat antwoord gaf maar het niet meende zei ze: ik keurde je antwoord goed maar ik meende het ook niet. In de praktijk gaat het anders…

Ik heb overigens de LOI cursus reisbegeleiding ( en daarvoor ook SEPR) gedaan. Niemand vraagt ooit naar zo’n papiertje en toch heb je er wat aan. Het laat zien dat je werk als reisleider niet een ingeving vind omdat je na je vakantie dacht: ik wil best nog een keer, maar dan gratis en dat kan wel als reisleider.
Aan praktijkdagen die ik als Sawadee-reisleider kreeg heb ik meer gehad. Gewone kleine simpele dingen die het leven aangenamer maken. Als je de kamers verdeelt bijvoorbeeld eerst de naam van de gast roepen en daarna het kamernummer. Doe je het andersom, dan gaan ze pas luisteren wanneer ze hun naam horen en vragen ze: welk kamernummer ook alweer?
Het is niet veel maar het werkt toch :slight_smile:

En een rollenspel over de kamerverdeling en mensen die boos op je worden, dat is vrij verhelderend, kan je uit een boekje niet leren.

Haha nee inderdaad dat zijn de meer practische dingen. Met boze mensen overigens genoeg ervaring. Harddrugsverslaafden kunnen er ook wat van; zeker tot aan het onredelijke af. Diplomatiek blijven, rollenspellen, psychologie in het omgaan met mensen dat is me bekend. Eerst namen dan kamernummers is iets dat ik automatisch zo zou doen om de reden die je al noemt. Dat zit er bij mij al in. Ook de dingen van iets aan nemen van iemand kan de relatie verstoren met die persoon (je moet toch begeleider blijven versus gast en niet te persoonlijk gaan worden maar professionaliteit bovenaan) en de anderen in de groep. Inderdaad hangt dit in de praktijk maar net van de situatie af. Je bent er vaak ook voor een gemoedelijke sfeer en een saamhorigheidsgevoel. Daar hoort een stukje persoonlijk contact zeker bij!

Zo te horen heb je al aardig wat ervaring opgedaan. Zou je me eens meer willen vertellen over de reizen die je hebt begeleid en waar je heen geweest bent? Dat lijkt me erg leuk om te horen. Misschien emails/msn uitwisselen?

Ik heb kampeerrondreizen in Turkije gedaan, rondreizen India en trekkings in Nepal. Dat laatste doe ik nog steeds af en toe. Voor verschillende organisaties maar allemaal in de sfeer van de organisaties die jij leuk vindt.
Als je meer wil weten kan je altijd een persoonlijk berichtje sturen
en anders: kingfishererik@gmail.com

Ik vond het werk ongelooflijk leuk!!

ik heb er veel interessante ervaringen aan overgehouden, op mijn weblog heb ik een aantal artikels geschreven over mijn ervaringen in Tunesië, Mexico, Italiëen de Gran canaria en Tenerife.