Vraag Taiwan..

Ik kan geen Taiwan forum vinden, dus ik vraag t maar even hier… Aangezien t bij elkaar in de buurt ligt :)…

kan ik Visa on Arrival krijgen?! Ik word geen wijs van t internet…

:slight_smile:

Kort maar krachtig: ja! Met een Nederlands paspoort heb je voor Taiwan geen visum nodig, en mag je er maximaal 90 dagen verblijven.

Overigens van harte aanbevolen, een erg leuk land wat nog nauwelijks door het toerisme ontdekt is, met een heel eigen karakter, vriendelijke mensen en fantastisch eten.

Ohh echt?! Wat fijn!! Moet ik van te voren op n site nig iets invullen ofzo?! Of kom ik gewoon aan en dan krijg ik er eentje?!

Gezien het feit dat je forumbeheerder bent van N-Korea: ik wil misdchien naar Korea, zuid… Want Noord is geen optie geloof ik he, vanuit China zeg maar… Heb ik voor Korea wel van te voren n visum nodig?! Weet jij dat?!

Bij aankomst (of al in het vliegtuig) moet je een kaartje invullen, met je persoonlijke gegevens, reden van bezoek en de plaats van je eerste overnachting, het gebruikelijke werk dus. Dat in combinatie met je paspoort is genoeg. Voor Zuid-Korea hetzelfde verhaal overigens, en dit geldt in die regio ook voor bijvoorbeeld Hong Kong, Macau en Japan.

Noord-Korea is een ander verhaal, daarvoor moet je wel vooraf een visum regelen. Aangezien je praktisch altijd via een reisorganisatie zal boeken (direct met de Koreaanse instanties regelen kan maar is omslachtig) zullen zij dit ook voor je kunnen regelen. Overigens zal je Noord-Korea juist vrijwel altijd vanuit China bezoeken, ofwel middels een vlucht vanaf Beijing, ofwel per trein via Dandong. Tegenwoordig kan je overigens zelfs een dagtrip maken naar grensstad Sinuiju, meer info daarover hier.

Dank je wel! Heb je toevallig enig idee wat ik als dag budget moet houden als ik naar deze landen ga?!ik reis low budget…

Sara

Voor low-budget mag je Noord-Korea alvast wegstrepen: dat is gewoon een knap duur land om te bezoeken, reken op zo’n 200-250 euro per dag. Dat is dan wel all-inclusive en ze zullen je gedurende de reis goed bezig houden, maar toch.

Ik ben zelf geen echte budgetreiziger (een enigszins comfortabel en vooral praktisch gelegen hotel met op z’n minst een eigen badkamer vind ik toch wel zo prettig), dus over budget-accommodatie kan ik niet zoveel zeggen. Hotels in Taiwan zijn weliswaar niet echt duur, in hartje Taipei (nabij het centraal station) zal je echter al snel op 50-60 euro moeten rekenen, in andere steden moet je voor 30-40 euro ook makkelijk iets kunnen vinden. Maar er zijn zeker ook hostels die nog wel een stuk goedkoper zijn.

Waar dat zal ook meteen je grootste uitgave zijn. Zowel lokaal vervoer, entreegelden en met name eten is zeker voor zo’n toch behoorlijk modern en welvarend land erg goedkoop. Bij die eerste trip (5 dagen Taipei) had ik direct na aankomst voor ongeveer €120 gepind en daar afgezien van het hotel alles van betaald, daar hield ik nog ruimschoots aan over. Bij veel restaurantjes (voor een makkelijk begin: in het centraal station zitten er tientallen) kan je voor slechts een paar euro prima eten. Leuker nog zijn de nightmarkets, waar je je vol kan eten aan meestal spotgoedkope gerechtjes. Voor wat betreft vervoer: langere afstanden per hogesnelheidstrein zijn wel iets prijziger (Taipei -Tainan kost €38), de gewone treinen zijn echter veel goedkoper, en anders rijden er ook nog volop bussen.

Zuid-Korea is wel iets minder goedkoop dan Taiwan, niet zozeer qua accommodatie, wel voor de rest. Maar nog steeds is het aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld Japan of zeker west-Europa.

1 like

Super bedankt!!
Ik ben nog steeds hard aan t nadenken wat ik volgend jaar na China wil doen… Ben dus nu blij dat ik al weer wat meer info heb over Taiwan :slight_smile:

Hoi, ik heb nog wat vraagjes over Taiwan… Als je het goed vind :)…

Ik ga er alleen heen, vrouw, Is het veilig denk je? Of moet ik op bepaalde dingen letten daar als vrouw alleen?

Om het land rond te gaan… aan hoeveel weken moet ik dan denken?

en de laatste is eigenlijk nieuwsgierigheid… wat was voor jou DE reden om naar dit kand te reizen?! Mensen, landschap…? :slight_smile:

alvast bedankt

Nu kijk ik er als man wellicht wat anders tegenaan, maar ik denk niet dat je als vrouw alleen daar iets te vrezen hebt. Uiteraard altijd gezond verstand gebruiken, maar qua veiligheid schat ik Taiwan op minimaal hetzelfde (zeer hoge) niveau in als Japan of Zuid-Korea.

Wat betreft de benodigde tijd: in totaal ben ik er nu 15 dagen geweest, waarbij ik nog de meeste tijd in/rond Taipei heb besteed, en verder nog alleen aan de westkust (Tainan en Kaohsiung) ben geweest. Ik heb daarvoor nog wel ooit het plan gehad om in twee weken helemaal rond te reizen, maar die reis heb ik toen moeten annuleren. Die twee weken lijken me daarvoor nog steeds goed haalbaar, maar meer tijd kan zeker geen kwaad, er is meer dan genoeg te zien.

En mijn reden? Deels was mijn interesse gewekt doordat ik ook daarvoor al China, Japan, Zuid en Noord-Korea emn Hong Kong/Macau had bezocht, Taiwan was dan eigenlijk nog de resterende bestemming in die hoek. En ook foldertjes van de Vakantiebeurs en reisprogramma’s op Travel Channel hadden mijn interesse gewekt, vooral ook vanwege het eten (night markets!). Ik zie het sowieso als een voorbeeld hoe China er zonder Mao uit had kunnen zien, al heeft Taiwan ook wel de nodige andere invloeden. De oorspronkelijke stammencultuur, de Nederlanders die er een “modern” land van gemaakt hebben, ook Spanje en Portugal hebben er hun sporen achtergelaten, en dan is er ook nog een langdurige Japanse overheersing geweest alvorens het de facto onafhankelijk werd. Taiwan is veel meer dan alleen “Made in Taiwan”.

1 like

Qua veiligheid gokte ik al dat het soortgelijk aan omliggende landen ligt…

Bedankt voor je info weer!!

Dat het meer dan “made in Taiwan” is, wil graag ontdekken! :slight_smile: