Als onderdeel van mijn “reis om de wereld” heb ik bedacht om vanaf Japan overland/zee naar China te reizen (misschien wel via Zuid- en Noord Korea) en van daaruit naar Vietnam etc. maar heb geen idee of dit te doen is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Omdat ik zo min mogelijk (eigenlijk niets!) wil vastleggen wordt het lastig om vantevoren een visum aan te vragen.
Weet iemand of het mogelijk is om bij de grens in China een visum te kopen of is het mogelijk om dat ergens in Japan e/o Korea te regelen?
Alle tips en ideeën zijn welkom!
Nee, visum kopen aan de grens is geen optie.
Want in verband met de olympische spelen is voor het visum van china nodig, dat je een heel reisschema invult. Wat erg belangerijk is: Hoe reis je in en hoe reis je uit china en soms willen ze ook een rekeningoverzicht.
Is het ook niet zo dat het vanuit Hong Kong wel mogelijk is, maar dat het dan wel een aantal dagen duurt?
Hartelijk dank voor de reacties. Is het niet zo dat nu (i.v.m. de Olympische Spelen) de perikelen in verband met een visumaanvraag omslachtiger zijn dan anders? Ik ben nog niet aan mijn reis begonnen (ben mij nu een beetje in de route aan het verdiepen) en ga er vanuit dat het volgend jaar wat makkelijker gaat om aan een visum te komen.
Wellicht te regelen bij de chinese ambassade in Japan of Korea ?
Iemand enig idee?
Banjo
Van zuid naar noord Korea??
ik dacht niet dat die landen al vrienden waren. heb een vermoeden dat je even uit moet zoeken hoe het zit maar mijn gevoel zegt dat je helemaal niet beide landen na elkaar kunt bezoeken
dit vond ik na een snel rondje googlen:
Noord-Korea is sinds 1986 voor toeristen geopend maar laat nog maar mondjesmaat toeristen toe.
Het Noord-Koreaanse visum kost € 30 bij de ambassade van Noord-Korea in Beijing. Een uitnodigingsbrief die noodzakelijk is om een visum te verkrijgen. je hebt hiervoor een kopie nodig van je paspoort en twee pasfoto’s. Het visum is een los velletje, er komt dus geen stempel in je paspoort.
Nederland en Belgie hebben geen ambassade in Noord-Korea. In noodgevallen kun je contact opnemen met de ambassades in Zuid-Korea
Nederlandse ambassade in Zuid-Korea
Kyobo Building, 14th floor, Chongro 1-ga, Chongro-gu, Seoel 110-714
T 0082 2 7379514/6
F 0082 2 7351321
www.southkorea.nlembassy.org
De Koreaanse DMZ (Demilitarized Zone, ofwel gedemilitariseerde zone) is een bufferzone tussen Noord-Korea en Zuid-Korea. Het is een soort IJzeren Gordijn zoals dat tijdens de Koude Oorlog in Europa bestond: aan weerszijden van de hevig bewaakte grens staan de Noord- en Zuid-Koreaanse legers klaar om zich te verdedigen tegen de vijand. De grens is 248 kilometer lang. De DMZ is 4 kilometer breed.
Vlakbij Panmunjeom kruist een “autosnelweg” (de Aziatische weg 1) de grens. De naam is betrekkelijk, omdat in werkelijkheid vrijwel niets of niemand de grens kan kruisen en omdat er in Noord-Korea vrijwel geen autoverkeer is
Ik weet dat je een visum voor China in Hongkong kan krijgen duurde ongeveer 3 dagen bij mensen die ik ken dit dat ook zo gedaan hebben.
Wij gaan dat volgend jaar ook zo doen. Wij gaan nu ook niet naar China, besloten om eerst maar naar Australie en Nieuw-Zeeland te gaan en dan terug te komen.
gr van Moir a
Hoi,
Als de visumsituatie weer ‘normaal’ wordt (zoals voor de Olympics) kun je in iedere hoofdstad zonder problemen een visum krijgen (wel een paar dagen wachten, maar geen uitnodigingen, reserveringen etc. nodig). In Hong Kong kun je er sneller één krijgen: hoe meer je betaalt, hoe sneller het kan (als het moet zelfs binnen een paar uur, en dit kan ook op het vliegveld). Maar aan de grens kun je niet zo maar op komen dagen zonder visum en dan één kopen, volgens mij.
Over land van Japan naar China kan IN IEDER GEVAL door met de boot naar Rusland te gaan (Vladivostok) en vandaar kun je over land naar China, maar als je dat wilt moet je van tevoren een Russisch visum regelen en daarvoor moet je dan de periode dat je door Rusland gaat al weten wanneer je het visum aanvraagt. Maar misschien kan het ook via de Korea’s en anders: gewoon vliegen (zal al met al niet veel duurder zijn).
Succes!
Je kan volgens mij ook met de boot van Kyoto naar Shanghai en omgekeerd
Ik heb gevonden dat er zeker een boot is van Kobe (Japan) to Shangaï. Ik zit echter met dezelfde vraag: is het dan mogelijk om in Kobe een visum voor China te regelen?
Hoe het met het visum precies zit weet ik niet, in principe zou je dat volgens mij bij de Chinese ambassade in Nederland moeten regelen, maar ik heb begrepen dat het in Hong Kong ook wel mogelijk zou zijn.
Wat ik wel heel zeker weet is dat ze absoluut niet via Zuid- en Noord-Korea naar China kan reizen, je kan de grens tussen die beide landen domweg niet over. Of hooguit voor een georganiseerde dagtrip naar Kaesong of een paar dagen in de hermetisch van de rest van het land afgeschermde Diamond Mountains. Verder reizen kan je absoluut vergeten, of je nu een visum hebt of niet.
Wat wel mogelijk is: vanuit Fukuoka naar Busan varen, dan Zuid-Korea doorkruisen, en vanuit Incheon een boot naar China nemen. Je kan dan naar diverse steden, waaronder ook Dandong, aan de grens met Noord-Korea. Van daaruit zou je wel een uitgebreider bezoek aan Noord-Korea moeten kunnen brengen, uiteraard wel met een groep, zelfstandig reizen is uitgesloten.
Als er een Chinees consulaat in Kobe zit zou dat volgens mij weer moeten kunnen, de regels ten tijde van de Olympische Spelen zijn bij mijn weten weer versoepeld.
Hoewel je misschien wel nog steeds je tickets in en uit China moeten kunnen laten zien, voor alle zekerheid toch maar even met het consulaat in Den Haag bellen, die weten het beste hoe het zit.
Das inderdaad een sterk plan,
Dankjewel Kelvin!
is het jou wel eens gelukt iemand te spreken te krijgen dan?
ik heb het zeker 20 x geprobeerd over een aantal dgn, maar altijd zonder resultaat…