Kan ik vanuit Turkije (ik ben Nederlandse, maar woon en werk in Turkije)
naast mijn werk een webwinkel beginnen, welke als een Nederlands bedrijf opereert en dus ook een Nederlands KvK nummer heeft en in Nederland winstbelasting betaalt?
Achtergrond info:
**
Soort webwinkel:**
Ik maak vanuit huis in Turkije ontwerpen, deze ontwerpen stuur ik naar een Nederlandse drukkerij die ze op diverse producten drukt (zoals T-shirts, tassen, posters, mokken etc.). Deze bedrukte producten bied ik aan in de webwinkel. De webwinkel is in het Nederlands.
KvK:
Ik heb van de Nederlandse KvK begrepen dat ik voor een KvK nummer een Nederlands zakenadres nodig heb. Dat heb ik dus niet, omdat ik vanuit huis in Turkije ga werken.
**
Turkse wetgeving:**
Omdat ik geen Turkse ben of een Turkse nationaliteit heb (ik heb wel een verblijfsvergunning en een werkvergunning) mag ik alleen samen met een Turk een bedrijf starten of ik mag zelf niet in mijn eigen bedrijf werken, maar moet ik daarvoor een Turk in dienst nemen. Ook ben ik verplicht om een Turk in te huren om de administratie en belastingaangifte te doen. Ik spreek nog geen Turks en het idee is nu juist dat ik van mijn eigen kwaliteiten gebruik kan maken en geen andere mensen in dienst hoef te nemen. (Vandaar dat het mij handiger lijkt als mijn webwinkel als een “Nederlands bedrijf” opereert.)