Vraag met spoed! Geld in Afrika!

Hallo,

Ik heb een dringende vraag. Wij gaan volgende week donderdag voor een maand door Botswana, Zambia, Malawi, Mozambique en Zuid-Afrika reizen en hebben nog weinig duidelijkheid over hoe we het beste geld mee kunnen nemen. Dollars, Rand, lokale valuta, creditcards, bankpasjes, traveller cheques, cash… Heeft iemand hier een goed advies over? Of ervaring mee? Alvast heel erg bedankt want de reisstress begint een beetje toe te slaan!

Met dollars kun je altijd betalen.
Creditcard en bankpas ook meenemen.

In zuid-Afrika is pinnen geen probleem.
In mozambique kun je alleen (althans in 2006) pinnen in de hoofdstad.

Neem in ieder geval meerdere/verschillende pasjes mee. En verdeel die pasjes. Als de ene wordt gestolen en/of niet meer werkt heb je nog wat achter de hand. En vraag bij je bank waar je je pasje van hebt gekregen of deze ook geldig is in de landen waar je naar toe gaat. Houd je waardevolle papieren en geld in een moneybelt onder je kleding. Alleen een 'dag’portemonnee bij de hand houden, zodat je niet veel kwijt bent als je zakken worden gerold etc.

Judith, dat is een geweldige reis. Ik zou traveler’s cheques meenemen. Die zijn verzekerd en op vele plaatsen in te wisselen. Pasjes enzo, ik sluit me bij de vorige lezers aan. Maak ook kopietjes van alle papieren en bewaar die weer op een andere plek in je bagage, zodat je altijd een referentie hebt als je iets moet doorgeven (ook je paspoort even kopieren).

veel plezier

Als je kopietjes maakt van je belangrijke papieren is het zelfs nog handiger om ze te scannen en via de mail naar je eigen mailadres te sturen. Als je alles kwijt bent hoef je alleen maar naar je mail te kijken en je kopietjes uit te printen.

zo doe ik dat idd ook altijd…

Dit topic is al wat oud en voor de poster denk ik neit meer relevant maar voor de mee lezers: In Botswana ben je echt aangewezen op een VISA kaart, andere kaarten werken bijna nergens! (mijn laatste bezoek was in 2007)