Voor langere tijd naar Zuid-Korea

Hoi Allemaal,

Ik vraag me af of iemand hier dezelfde ervaringen heeft als ik.
Ik zou heel graag een keer naar Zuid Korea willen na mijn studie. Waarom Zuid Korea? Omdat ik na enig onderzoek verliefd ben geworden op het land, de cultuur en de mensen. Ik wilde altijd al naar Azië en sinds kort is mijn interesse naar Zuid Korea toe getrokken.
Nu wil ik het liefst voor een langere periode naar het land toe om echt dieper kennis te maken met de cultuur en de mensen (dus geen vluchtige paar weken maar voor een paar maanden). Ik heb al gekeken voor lesgeven op Koreaanse scholen, maar ze nemen alleen maar mensen aan die Engels als eerste taal hebben.
Daarna ben ik gaan kijken naar vrijwilligerswerk in weeshuizen (ik zit in mijn laatste jaar van de Pabo dus ik wil wel graag iets met kinderen doen!). Na een aantal weeshuizen te hebben bekeken, valt het mij op dat het vrijwilligerswerk vooral bedoeld is voor buitenlandse mensen (Engelsen over het algemeen) die al in Korea wonen en/of werken. Het is namelijk vrijwilligerswerk bedoeld voor maar 1 of 2 dagen in de week om de kinderen te vermaken, of 1 week als een projectweek. Ik ga natuurlijk niet 3 maanden naar het land toe om maar voor 1 dag in de week met kinderen bezig te zijn.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee, of heb ik nog iets over het hoofd gezien waar ik ook aan zou kunnen denken?

Groetjes!

Hoi,

Zelf heb ik nog geen ervaring met Zuid-Korea of daar Engelse les geven. In 3 dagen vertrekt mijn vliegtuig vanuit Mongolia richting Zuid-Korea. Maar ik hoop toch dat ik wat info kan geven. (Zelf ben ik meerdere keren gevraagd om Engelse les te geven hier in Ulaanbaatar.

Momenteel ben ik al enkele maanden aan het reizen en heb een stop gehouden in Ulaanbaatar voor enkele weken. In die tijd, heb ik veel reizigers tegengekomen die in Zuid-Korea werken of gewerkt hebben. Sommigen met Engels als moedertaal, maar ook genoeg reizigers met een andere moedertaal zoals ons. Om eerlijk te zijn, vaak is mijn (jouw) Engels beter dan een zwaar schots/Australisch/… accent en als zelfs die onverstaanbare reizigers aan werk geraken kunnen wij het zeker!

Het is waar dat organisaties een voorkeur hebben voor mensen met moedertaal Engels. Maar dat betekent niet dat je het niet kan proberen, stuur een emails rond en wss zal je een paar online testen moeten doen en een skype gesprek. Wie niet waagt, niet wint!

Mijn persoonlijke mening aan jouw is, contacteer geen organisaties op voorhand! Je zegt dat je er voor langere tijd wil blijven, ga dan gewoon naar Zuid-Korea. Geniet voor enkele dagen/weken van het land en kies welke regio/stad je het meest aantrekt en ga daar op zoek naar een meer permanente job.

Opties:

• Spreek Westerse mensen aan op straat, minstens 50% is daar om Engelse les te geven.
  • bekijk deze groep op Couchsurfing en post enkele vragen http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=9779
  • Maak zelf een A4 blad, “English teacher looking for students” of iets dergelijks, en maak van die afscheurbare stukken met je naam en telefoonnumer. (slechte uitleg, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :p)

Heel belangrijk is gewoon dat je geniet! Probeer tegen zo veel mogelijk mensen te praten en te netwerk (heel belangrijk voor alle reizigers). De beste mogelijkheden komen op de meest onverwachte momenten. Mogelijks hou je er een beter gevoel aan over, dan werken voor een organisatie die je op voorhand vastlegt en waar je geen andere keuze hebt dan te doen en te werken hun schema!

Hopelijk ben je hier iets mee!

Groeten
Freek

(off topic: excuses voor de schrijffouten, is maanden geleden dat ik nog iets in het AN schreef :slight_smile: )

Hoi,

Bedankt voor je reactie!
Waarschijnlijk zit je nu in Zuid Korea, ben benieuwd, blijf je daar voor langere tijd?
Om zomaar een vlucht naar Zuid Korea te boeken en vanuit daar kijken of er wat werk is, vind ik zelf een beetje extreem. Dit zal dan namelijk mijn eerste grote reis zijn en ik zal dan ook nog eens voor het eerst alleen gaan. Graag heb ik dan iets achter de hand, iets waar ik op terug kan vallen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het lijkt me ook moeilijk om zomaar een baan te vinden, maar ik heb er zo nog niet over nagedacht (had niet eens het idee dat het zo kon!) Ik ga zeker even kijken op de site couchsurfing.org, heb daar toevallig laatst al een account op gemaakt!

Groetjes

Hoi,

Momenteel ben ik nu een week in Korea, enkel Incheon en Seoul. In Incheon heb ik couchsurfing gebruikt om bij een Nieuw Zeelandse host te blijven die hier nu ongeveer een jaar les geeft. In Seoul verblijf ik de laatste 5 dagen bij een Amerikaans-Zuid Afrikaan koppel die hier al jaren les geven. Je voelt het hier al komen, ongeveer iedereen die ik hier tegenkom is leerkracht, maar komt uit een Engelstalig land!

Ik begrijp dat het vrij gevaarlijk klinkt om naar hier te komen zonder enige zekerheid of iets om je aan vast te klampen! Maar als ik om info vraag, is Korea echt de plaats waar je contacten moet leggen om werk te vinden. Ik kan het niet meer aanraden dan een plaats te zoeken om een tijdje te verblijven en van daaruit verder werken, ik heb al enkele mensen leren kennen die me aan prive studenten willen helpen… Maar uiteindelijk moet je je eigen gevoel volgen!

Als tip die ik hier krijg, zou je een facebook group kunnen liken die KEN (Korea English Network) noemt. En dan moet je een email sturen naar Nikki, de moderator van de groep. Leg je situatie uit, wat je zoekt en waarom je het zelf niet kan vinden en vraag hem indien hij je kan helpen. Hij heeft mijn huidige host ook geholpen en vele andere expats hier, je mag de naam van mijn host gebruiken als referentie zegt ze: Michelle Inigeo (Austin, Texas, USA). Vertel ook wanneer je ergens denkt aan te komen, zodat die persoon indien hij je kan helpen een idee heeft van datums enzo.

Ik zou zeggen probeer het uit, je weet nooit indien het zou lukken! En verder indien ik nog andere opties vind die je kunnen helpen zal ik ze hier op posten! En moest je verder nog vragen hebben over Couchsurfing of hoe dit te gebruiken stuur me een pm.

Groeten vanuit Seoul
Gangnam style :slight_smile:

Hoi Hoi,

Wauw bedankt! Eerlijk gezegd had ik de hoop al een klein beetje opgegeven, maar jij hebt me weer wat meer hoop gegeven!
Ik zit nu nog in mijn laatste jaar van de Pabo dus ik zal pas op zijn vroegst in januari 2014 kunnen vertrekken, maar ik dacht ik vraag alvast even rond om wat informatie in te winnen. Ik kan hem natuurlijk wel al een mailtje sturen of het überhaupt wel mogelijk is voor mij om aan werk te komen, als een niet-Engelse…
Echt super bedankt voor je hulp, en mocht je inderdaad nog meer te weten komen, dan hoor ik het graag!
Veel plezier nog voor zolang je nog in Seoul bent, als je al niet weg bent.
Groetjes

Hey

ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben die naar Zuid Korea wilt voor een langere tijd.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen Zuid Korea en India. Ik studeer momenteel Engels aan UAntwerpen, en hoop met mijn diploma aan werk te kunnen geraken in een van de 2 landen.

FreekVo je hebt niet alleen ZuidKorea geholpen, maa ook mij
hartelijk bedankt hiervoor.

ZuidKorea ik wens je super veel succes.

Hoi hoi,

Dat is al lang geleden dat ik hier heb geschreven. Al ruim een jaar! Ik heb even alles terug gelezen. Zareta, jij wil gaan lesgeven neem ik aan? Ik kan

Hey

Het is iets wat ik zeker in de toekomst wil gaan doen. Ik ben wat info aan het verzamelen. Ik lees veel goede dingen over
les geven in Zuid Korea… Ben je al op reis geweest naar Zuid Korea?

Hoi,
Ik zie nu dat mijn bericht niet helemaal is geplaatst haha. Er ging iets mis…
Ik ben nog niet geweest. Op dit moment ben ik eindelijk aan het afstuderen.
Ik kan je vertellen dat ik ook veel informatie heb opgezocht over lesgeven in Zuid Korea. Ik heb toen de raad van Freek opgevolgd en drie berichtjes gestuurd naar bovengenoemde Nikki op Facebook. Daar heb ik helaas nooit reacties op gehad. Echt jammer, had er graag meer over gehoord.
Ik heb daarna nog meer rond gekeken en uiteindelijk besloten dat het waarschijnlijk toch niet zou lukken voor een Nederlandse om les te geven in Zuid Korea. Voor English Teachers hebben ze een speciale visum (de E-2 meen ik me te herinneren). En die krijg je alleen als je Engels als eerste taal hebt. Ze zijn erg gericht op Engels daar!
Mijn plan is nu om wat rond te gaan reizen (dus ook naar Zuid Korea!) en misschien in een ander land (Indonesië, Taiwan, etc.) te gaan lesgeven. En wie weet komt er nog iets in Zuid Korea op mijn pad, heel idealistisch gezien dan…

Hoe dan ook, als mijn grote reis ooit doorgaat, ben ik dat dus van plan!

Ook ik heb de illusie gehad om als docent Engels bij een instituut of school aan de slag te gaan. Ik kan vertellen dat het als Nederlander niet mogelijk is om een E2 visa te krijgen (nodig om les te mogen geven). Dit is alleen voorbestemd aan mensen met Engels als moedertaal. Heb je geen paspoort van een Engelstalig land, dan is al je moeite tevergeefs. Hoe goed en accentloos je ook bent, je krijgt geen visa.

Ik heb zelf in de zomer en winter les gegeven op een instituut van een vriendin en daardoor de smaak te pakken gekregen. Helaas dwarsbomen de bureaucratie en onnozele wetten mijn grootse plannen.