Volgorde reisschema

Hallo allemaal,

Volgende week vertrek ik naar Lima.
Ik twijfel alleen nog over de volgorde in m’n reisschema.
Ik start en eindig in Lima. Puerto Maldonado wil per vlucht doen (heen of terug).

Optie 1 is:
Lima, Ica/Ballestas (als er voldoende tijd voor is), Arequipa, Puno, Cusco, Puerto Maldonado en terugvliegen naar Lima.

Optie 2 is:
Lima, vliegen naar Puerto Maldonado, Cusco, Puno, Arequipa, Ica/Ballestas (bij voldoende tijd), Lima.

Voordeel bij 1 is de geleidelijke tocht qua hoogte en het is volgende week regenachtig in PM, hopelijk 2,5 weken later niet. Hoogtepunten zijn dan wel op 't einde en mogelijk te weinig tijd.

Voordeel bij 2 is de hoogtepunten aan 't begin van de reis. Wel meteen een flinke verhoging van PM naar Cusco.
Ook is 't waarschijnlijk regenachtig in PM volgende week. Dat risico blijft echter altijd bestaan.

Wat zouden jullie doen?

Reistijd 3 weken en conditie is goed (31 jaar)

Via Wereldwijzer app

Een goede conditie blijkt totaal geen zekreheid dat je geen last krijgt van hoogteziekte. Ik zou dus absoluut voor optie 1 gaan. Hebben wij zelf ook gedaan en nergens last van gehad, behalve af en toe wat kortademig. En voor mij waren de Ballestas eilanden alvast één van de meest opmerkelijke en leuke excursies, dus dan begin en eindig je met hoogtepunten van Peru :slight_smile: MP heb ik nog niet gezien overigens, nu in Cusco, morgen de Valle Sagrado bezoeken en overmorgen vanuit Ollantaytambo naar MP.

Optie 1 lijkt mij ook mee de meest logische, beginnend in de kustwoestijn, geleidelijk de Andes in en eindigen in het regenwoud. Op de laatste dag als vanaf PM naar Lima vliegt, kun je in 1 keer door en kan je op het vliegveld blijven (er vanuit gaande dat je 's avonds vertrekt naar NL). Ik zou wel een beetje ruim plannen, zodat je je vlucht naar Nederland in ieder geval niet mist als het vliegtuig uit PM vertraging heeft.

Dat er regen wordt voorspeld in Puerto Maldonado is niet zo gek, want het regent vrijwel dagelijks wel een tijdje. Maar dat betekent doorgaans niet dat het de hele dag regent, vaak zijn het (onweers)buien, hevig maar betrekkelijk kort van duur. Waar en wanneer die precies vallen is nogal onvoorspelbaar, daar moet je een beetje geluk bij hebben. Hoewel tropische plensbui er natuurlijk wel een beetje bij hoort daar.

Hallo Mark,

In verband met mogelijke hoogteziekte, zou ik zeker optie 1 aanhouden!

Het is optie 1 geworden. Tot nu toe alleen maar prachtige ervaringen en schitterend volk. Van de hoogte in Arequipa heb ik totaal geen last, maar dat stelt ook niet veel voor tov Puno en Cusco.

Via Wereldwijzer app