VOA prijs met 40% verhoogd

Voor alle mensen die van plan zijn op korte termijn naar Indonesië op vakantie te gaan: de VOA (Visa On Arrival) is verhoogd met 40% van 25 naar 35$. Dit gaat in per vandaag.

Ik ben dan ook erg benieuwd of er mensen zijn die binnenkort gaan reizen en mij kunnen vertellen wat de prijs in Euro’s wordt.

Dat kan je dus zelf even met een converter uitrekenen USD >EURO

Ik ga zo naar de ambassade, ik wil het best vragen. Maar ik verwacht niet dat zij het weten.

M’n vriend koopt over een paar weken een VOA, ik zal de prijs hier posten. Veel maakt het niet uit: het visum heb je toch nodig (het is niet dat we onze tickets laten verlopen omdat het visum US$ 10 duurder is), en je krijgt gewoon wisselgeld in rupiah.

Het blijft Indonesië, denk je echt dat ze die gunstige koers van een converter hanteren? Je krijgt een hele ongunstige koers, dat was ook al toen het nog 25$ was.

Je krijgt maximaal 3 euro wisselgeld. Misschien tegen een slechte koers, maar als die paar dubbeltjes het verschil maken, dan ga je het zwaar krijgen in Indonesie. Als buitenlander betaal je continu meer dan de locals.

Jenny,
Ik lees nergens in mijn tekst iets over ‘een paar dubbeltjes’ en dat ik het onderste uit de kan wil halen, evenals het laten verlopen van de tickets omdat de VOA duurder is. Ik vind het ook jammer dat je die suggestie wekt.

Het doel van dit topic is om andere reizigers te informeren dat de prijs flink gestegen is, zodat iedereen daar rekening mee kan houden als ze afreizen naar Indonesië. Je kunt immers niet pinnen voordat je langs de immigratie bent.
Bovendien wil ik graag het bedrag in Euro’s weten zodat ik het gepast mee kan nemen, dat scheelt een hoop gedoe. Vandaar dat je het ook niet zelf moet berekenen met een converter, omdat de Indonesiërs een andere prijs zullen hanteren.

De koers van de euro en de dollar zijn niet gekoppeld, dus het precieze bedrag kan variëren.

Ik zelf neem altijd wat briefjes en wat losse euro’s mee zodat ik weinig wisselgeld terug hoef te krijgen. Krijg ik dan een ongunstige koers, dan kost me dat een paar dubbeltjes. Dan krijg ik EUR 2,30 terug in plaats van EUR 2,50. Dát staat hierboven, en dat bedoel ik.

ik vind het jammer dat jij dingen anders interpreteert en mij daarom verwijten maakt.

Jenny heeft helemaal gelijk en verwoord het uitmuntend, ik sluit me graag aan bij haar antwoord.

Op de balie staat vaak een lijstje met de wisselkoers. Ik vind het eigenlijk wel logisch als ze een gemiddelde koers aan houden. Bij banken zijn ook andere koop/verkoop koersen, dus met je koerswisselaar klopt het niet helemaal. Ik heb het altijd behoorlijk redelijk gevonden.

Alternatief neem je wel gepaste dollars mee. Maar uiteraard ben je dan ook iets kwijt aan wisselkoersen.

Op de website van de ambassade staat nog de oude prijs. Er is ook geen vooraankondiging of waarschuwing geweest.
Jenny ik ben heel benieuwd of de ambassade wel iets weet!
Er blijkt nog wel eens een groot verschil tussen theorie en praktijk… Volgens de ambassade is het ook niet mogelijk je 30 dagen visa on arrival te verlengen met een maand, of je 2 maanden visum (visum van te voren aanvragen) te verlengen (maandelijks tot maximaal een half jaar). In de praktijk kan dit echter wel (in ieder geval op de juiste plaatsen, zoals Denpasar).

Controleer in ieder geval of je aan alle voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld mbt je paspoort.
Creditcard is ons nooit gevraagd, maar kunnen ze officieel naar vragen en sowieso is het handig om een creditcard mee te hebben voor noodgevallen. (Soms lukt pinnen met je mastercard opeens niet, en met je creditcard wel bijvoorbeeld. Toch wel handig onderweg.)

Wij zijn geen visumbureau, maar wat ik weet heb ik op een rijtje gezet:

Door file niet op tijd in den Haag geraakt, maandag weer een poging :wink:

Hahaha, nou Jenny we houden de spanning erin! Ik ben héél benieuwd.
Kan vandaag wel weer eens proberen te bellen, vrijdag kwam ik er niet door!

Waardoor Paulien ?

De Indonesische ambassade in den Haag heeft nog geen bericht uit Indonesie ontvangen over de prijsverhoging. Ze waren zeer verbaasd dit te horen.

Ik kan daarom niks zeggen over de prijs in euro’s.

Salam hormat, Yeni

Ik kwam vrijdag er niet door bij de ambassade met bellen Paulana! Inderdaad beetje vaag opgeschreven :wink:
En verschillende visa bureaus geprobeerd, maar blijkbaar had niemand op vrijdag zin om de telefoon op te nemen.

Maar goed, uit eigen onderzoek bleken 3 grote airports (Jakarta (Java), Denpasar (Bali) en Manado (Bunaken, Sulawesi), allemaal $35 vanaf 3 juli te hanteren, dus dat is de praktijk. De overige vliegvelden pakten niet op!

Verbaast me niets Jenny…
De ambassade zegt ook steeds dat verlengen van visum niet kan ter plekke, maar daar zijn in de praktijk ook mogelijkheden.
Tja, er is blijkbaar een verschil tussen praktijk en theorie… Ach ja, daarom hou ik ook juist van Indonesie!

Ambassade vertelde me vandaag dat ik mijn visum ook ter plekke had kunnen verlengen bij het kantor imigrasi. Dit wist ik uiteraard al, ik heb er bewust voor gekozen om mijn visum in NL te regelen.

Blijkbaar is het verlengen dus wel tot ze doorgedrongen :wink:

Dat is goed nieuws Jenny! Bedankt voor het delen van de informatie.

Want het was toch een heel onrustig gevoel voor mensen als ze uit de praktijk horen dat het kan, maar van de ambassade hoorden dat het niet kan.
Dan hield je toch een gevoel van ‘is dit wel 100% legaal?’ Fijn dat het nu algemeen bekend is!

Het staat echter niet expliciet op hun website.

(Daar staat alleen dat een toeristenvisum niet om te zetten is in een ander SOORT visum. Denk hierbij aan een werkvisum of SOSBUD.)

Net terug uit Bali. VOA is nu 35 USD of 29 euro. Handig om te weten dat je voor de immigratie kan pinnen.
Steeds meer pinautomaten op Bali. Ook in Pemuteran, Amed en Nusa Lembongan zijn nu pinautomaten. Munduk (nog) niet.

Via Wereldwijzer app

M’n vriend betaalde 1,5 week geleden 28 euro. Neem dus voldoende geld mee, de dagprijs kan variëren!

Thanks!!