Wij gaan 4 weken naar Maleisie/Borneo in september. Op zich alles onder controle maar twijfelen of we de binnenlandse vluchten al hier in NL zullen boeken of daar.
Voordeel hier: blijkbaar is het goedkoper. En je hoeft niet met je creditcard in een internetcafe.
Voordeel daar: je hoeft je reis al niet nu helemaal vast te leggen door vluchten.
Hoor graag wat anderen voor ervaring hiermee hebben. Alvast bedankt!
Als je goedkoop wil vliegen zou ik het wel doen. www.airasia.com heeft vele tickets naar Borneo en die werken hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is. Je gaat goed betalen als je dit regelt wanneer je in Maleisie bent.
Hoi,
Het is mij meerdere keren overkomen dat ik mijzelf ‘beperkt’ heb door van tevoren vluchten vast te leggen. Ik ging af op de LP; forums; brochures reisorganisaties etc. bij het vooraf organiseren van mijn reis. Onderweg merkte ik dat ik de behoefte had om te anticiperen op de situatie ter plekke en daardoor flexibel te zijn tov de van tevoren ontdekte onbekendheden uit boekjes. Daardoor boek ik geen inlandse vluchten meer in NL maar ter plekke wat overigens nog scheelt… Heb op Borneo veel Air Asia gevlogen en is goed geregeld
Ja maar als je dat dus doet dan betaal je ook meer die keuze moet je dus maken. Ik ben bv naar Kota Kinabalu gevlogen voor 2 personen one way vanaf KL voor 40 euro dus 20 euro per persoon voor die prijs krijg je het never nooit niet als je een paar dagen voor vertrek gaat boeken bij Airasia.
Hoi Moira,
Daar heb je gelijk in qua kosten.
Ik had afgelopen jaar schema: Singapore - KK; KK - Miri ; Miri - Kuching en Kuching - KL
Achteraf had ik de vluchten tussen Kota Kinabalu en Kuching niet moeten boeken. De hoofdlijnen van mijn reis uiteraard wel en is ook slim om dat van tevoren te doen omdat je dan veel uitspaart.
Hoi,
Wij gaan ook in september naar Borneo, en hebben alle binnenlandse vluchten afgelopen week al geboekt: Singapore - Kuching - Mulu - Miri, en Brunei - KK - Sandakan - KK - Singapore . Normaal zouden we dat niet allemaal van tevoren doen, maar er vallen enkele feestdagen en vakanties in deze periode (31 aug, 10-13 sept, 16 sept). Veel locals hebben daarom vrij en reizen per vliegtuig naar familie. We hebben zelf afgelopen week ervaren dat enkele vluchten en veel accomodaties op bepaalde data al vol zaten, of dat de goedkopere tickets al uitverkocht waren. Als je al een globaal reisschema in gedachten hebt kun je op de sites van MASwings en Air Asia kijken wat het aanbod van vluchten in die periode nog is. Wij konden bijvoorbeeld op 6 en 8 september al niet meer van Kuching naar Mulu vliegen, dus dat werd de 5e. Ook voor accomodaties is het al wat lastiger in die periode hebben we gemerkt. Bako NP is zo goed als vol eind augustus, Turtle Island heeft geen accomodaties meer van 12-17 september, en Uncle Tan niet op 12 en 13 september. Door iets te schuiven in ons programma is het gelukkig wel gelukt om hier een paar dagen eerder of later naar toe te gaan, maar het is wel een flink gepuzzel geworden. De parkaccomodatie in Mulu NP is vol rond 5 september, daar moeten we nog iets anders voor verzinnen want we hebben de enige beschikbare/betaalbare vluchten terug naar Miri in die week al wel gereserveerd. Wel jammer dat we nu niet meer flexibel zijn, maar het zou nog veel spijtiger zijn als we de hoogtepunten van Borneo niet kunnen zien, of drie dagen extra in een plaats moeten blijven omdat we er niet weg komen.
Ik heb een (vlieg)reis laten vallen en wilde er een omboeken (omdat het me beviel en ik leuke mensen ontmoette). Allemaal op Borneo. Omboeken was erg duur dus dat heb ik maar niet gedaan.
Ik heb vanaf Kota Kinabalu de boot genomen naar Brunei en 1 dag later vanaf Brunei de bus naar Miri. Met name deze bus was prima geregeld, lage prijs, airco.
Dat is mogelijk maar je gaat de hoofdprijs betalen dan kun je ze nog beter gewoon niet gebruiken dan laten omzetten. Je kunt dan gewoon via internet nieuwe tickets boeken. Je zou ook kunnen kijken naar vluchten met Malaysia Airlines die zijn soms ook wel eens goedkoop heb wel eens met hun gevlogen voor 60 euro voor 2 personen van Kota Kinabalu naar Tawau.
Wij hebben alleen singapore-kuching geboekt omdat dat de dag na onze aankomst was en we dit dus zeker wisten. Sandakan-KL hebben we een week voor tijd ofzo gedaan, toen we dus al op vakantie waren. Je betaald dan niet de hoofdprijs. Maar natuurlijk wel meer dan dat je het een paar maanden van te voren zou boeken. Voor ons is de vrijheid dat verschil waard. Hierdoor konden we nog naar de cameron highlands omdat we dagen over hadden. Anders hadden we die dagen perse op Borneo moeten besteden.
Openbaar vervoer is prima te doen. Goede bussen, rijden aardig op tijd. Wij hebben alles met de bus en boot gedaan. Behalve de vlucht naar Borneo en terug naar West-Maleisie. Een aanrader. Ook wij moesten op een budget letten en dan nog is het best te doen om daar pas te boeken. (budget was 50 euro voor 2 personen per dag)
Ik zou dus de heenvlucht naar Borneo vast boeken als die niet zo ver van je aankomstdag af ligt. De kans is kleiner dat je daar al dagen inloopt. Je terugvlucht naar West zou ik dan een week of 1,5 week voor de vlucht gaan boeken als je wat beter weet wanneer dit zou zijn. Groetjes Yvonne