Stel je hebt maar enkele weken en wilt het zuidwesten van China ontdekken (Longsheng, Yangshuo, Dali, Lijang, Shangrila, Emei Shan, Lesihan), is het dan handig om direct op Chengdu te vliegen (met KLM kan dat) of toch beter om een ‘traditionele’ toegangspoort te nemen (Shanghai, Hong Kong, Peking) en vanaf daar per binnenlandse vlucht naar het zuidwesten te gaan?
Minstens zo belangrijk: is vliegen via een van de bekende steden plus een binnenlandse vlucht goedkoper? Wel leuker natuurlijk, omdat je dan die stad ook nog mee kan pikken…
Ander vraagje: is er in de buurt van Chendu nog meer aan te raden behalve Leishan en Emei Shan? Is de stad zelf de moeite waard? Is het enige deel van de route waar ik nog over twijfel, Longsheng en Dali enzo lijkt me sowieso fantastisch.
Persoonlijk vind ik vliegen op Chengdu met een KLM-Airbus zeer aangenaam/relaxed. In jouw geval denk ik ook het meest praktisch.
Speel eens met vliegticketsites om te ontdekken wat goedkoper is t.o.v. Chengdu.
KLM / China Southern is helaas nogal duur, maar wel rechtstreeks.
Met andere maatschappijen is vliegen naar Beijing en Hong Kong vaak voordeliger, maar dan wel met een overstap (Londen, Wenen, Helsinki, Moskou,…) en dus meer reistijd.
Terzijde: wanneer je een goedkope vlucht naar Kuala Lumpur vindt, dan kun je van daar ook naar Guilin of Chengdu vliegen.
Binnenlandse vluchten (travelzen.com) in China zijn uitstekend. Veel vliegvelden hebben shuttlebussen.
Chengdu voor o.a.: Sichuan-keuken, panda’s, stadsparken, dagtrip naar een ancient town en enkele zeer goede hostels die alles voor je kunnen regelen.
Meerdaagse trips die mij mooi lijken zijn naar Jiuzhaigou of Songpan (en verder).
Emeishan en Leishan kun je als meerdaagse tour vanuit Chengdu doen.
China zonder een paar dagen Beijing is eigenlijk zonde.
Wanneer je Beijing toevoegt; wat dacht je dan van heen/terug Beijing en terug/heen Chengdu?
AMS - Beijing (paar dagen) - Guilin - Yangshuo/Xingping/Longsheng - Guilin - Dali - Lijiang - Shangri-La/Zhongdian (Diqing airport) - Chengdu (Emeishan en Leishan) - AMS
Johan