Vliegen met Afriqiyah

Hallo allemaal,

Zijn er hier ook mensen die voor nu of later dit jaar een ticket hebben geboekt via Afriqiyah en inmiddels gehoord hebben dat deze vlucht niet door kan gaan? Dit vanwege de onregelmatigheden in Libïe en mede doordat er een embargo van toepassing is op de luchtvaartmaatschappij. Graag hoor ik reacties van mensen die in dit zelfde schuitje zitten en hoe de situatie aan te hebben gepakt.

Alvast bedankt!

Hi,

een vriendin en ik hebben ook tickets voor Benin via Tripoli met Afriqiyah airlines voor 7 juli. Spijtig genoeg weten wij niet veel meer Bij het reisbureau kunnen ze ook geen advies geven. Sommige mensen annuleren en vragen het geld terug maar of ze ooit wat gaan terugzien is de vraag. Ze kopen dan een nieuw ticket bij een andere maatschappij (duurder natuurlijk).

Wij wachten af en hopen het beste maar veel hoop is er niet.

Wanneer ik iets nieuws verneem hou ik je op de hoogte, doe jij hetzelfde ?

groetjes

Marianne

Hoi Marianne,

Ik heb inmiddels het geld voor mijn ticket terug… via mijn rechtsbijstandverzekering. Heb je deze toevallig ook?
Allereerst moest ik een bezwaarschrift schrijven naar het reisbureau met
het verzoek om restitutie of omboeken van de vlucht. Hier kreeg ik zoals verwacht een afwijzende reactie op. Elders op het forum las ik van iemand dat zij via het reisbureau haar vlucht kon omzetten en alleen het verschil in prijs bij hoefde te betalen. Omdat ik dit vreemd vond heb in nogmaals met rechtsbijstand gebeld om te horen hoe en wat, zij gaven toen aan de zaak af te willen kopen en dus mij het geld te retourneren.
Mijn vriendinnen met wie ik naar Ghana zou, hebben echter geen rechtsbijstand verzekering en zitten nog in het zelfde schuitje als jullie. Maar de vlucht zelf annuleren kan dus ook niet.
Omdat ze wel heel graag op vakantie naar Ghana willen gaan ze waarschijnlijk toch een nieuw ticket kopen en hopen dat ze ooit restitutie krijgen van hun ticket bij Afriqiyah. Zij hadden vandaag een afspraak bij het juridsch loket voor (gratis) jurdisch advies, wat voor stappen ze eventueel nog kunnen nemen. Dit waren geloof ik bezwaarschrift naar bedrijf waar annuleringsverzekering afgesloten is schrijven en nogmaals naar het reisbureau.
Allemaal nog maar afwachten dus…
Zou het fijn vinden als je me idd beetje op de hoogte houdt.

Hi,

amai, dan mag jij van geluk spreken. Ik heb naar onze verzekeringsagent gebeld en hij beweerde dat dit enkel kon wanneer je een uitgebreide verzekering hebt bij DATS.
Meer nieuws heb ik helaas niet. Ik hou je op de hoogte. Ik denk dat er veel gedupeerden zijn.
Hopelijk zien ook wij wat van ons geld terug.

Groetjes

Marianne

Hi, vandaag een mail gekregen van de FOD (federale overheidsdienst) Ik heb deze doorgestuurd naar het reisbureau en hoop nu dat ze reageren.
Alles proberen he !

Geachte,

U kan zich voor uw rechten beroepen op de Europese Verordening 261/2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten. Overeenkomstig deze verordening heeft u in geval van een annulering van een vlucht recht op:

• ofwel de volledige terugbetaling van het ticket;
  • ofwel een andere vlucht naar de eindbestemming onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden binnen een redelijke termijn.

U bent een overeenkomst aangegaan met Airstop. U dient zich dan ook te wenden tot Airstop. Airstop is verplcht u een van de twee bovenstaande opties te geven.

Indien een minnelijke regeling niet mogelijk is kan u een aangetekende brief sturen naar Airstop waarin u het probleem duidelijk uitlegt, stelt wat u wenst en tegen wanneer dit dient te gebeuren. Als u geen reactie krijgt op uw aangetekende brief kan u eventueel nog een beroep doen op de vrederechter die een verzoeningspoging kan ondernemen die gratis is. Indien ook dit niet tot resultaat leidt zit er niks anders op dan het geschil voor de rechtbank te brengen.

De Geschillencommissie Reizen is enkel bevoegd wanneer het gaat om een pakketreis (vb. combinatie transport én verblijf). Indien u enkel vliegtickets boekte is de Geschillencommissie Reizen dan ook niet bevoegd.

Met vriendelijke groeten,

Toon NL/Goossens
Contact Center
FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Ondernemingsnummer: 0314.595.348