Vladivostok - Moskou, trans siberie

Hallo allemaal,

Volgend jaar ga ik een aantal maanden naar Australie en nu leek het mij wel leuk om met de trans siberie trein terug te komen naar Moskou en dan verder naar Nederland.

Is er hier iemand wel eens vanuit Vladivostok naar Moskou gegaan met de transsiberie lijn?

Gr,

Tim

Ik ben met de TME vanuit Beijing naar Utrecht gereisd via Mongolie, een traject wat deels overlapt. Wat wil je weten?

Kijk eens aan.
Wat ik graag zou willen weten;

• hoe je dat geregeld hebt en wat je ervaringen zijn…

Als je daar een antwoord op zou willen geven ben ik al blij :chin:

watb ik graag over zou willen weten is:

• is het veilig voor een vrouw om alleen te doen?
  • is het echt zo dat er nergens engels word gesproken en de borden ook niet engels zijn?

thnx!

ik heb de reis in 2006 gemaakt, dus ik hoop dat iemand me corrigeert als dingen veranderd zijn!

je vissum voor rusland mag je maximaal 3 maanden (ofzo) voor vertrek aanvragen in nederland (dit is NIET aan de grens te krijgen). ik weet niet hoe lang je naar australie gaat, maar mogelijk moet je je visum daar regelen, of in china. ik heb het in china (beijing) gedaan. zorg dat je ruim op tijd (= zo vroeg mogelijk) bij de ambassade bent, want de poorten gaan op tijd (toen om 12.00 uur) dicht, rij of geen rij. ik ben wel eens na uren wachten weggestuurd, dat is niet leuk.

het ticket is in theorie ook in china te regelen, maar omdat ik ook een uitnodigingsbrief e.d. voor mijn visum van rusland nodig had, heb ik in nederland geboekt. dit heb ik gedaan bij tiaratours, want dat was toen de enige organisatie die tickets van oost naar west kon regelen. geen idee waarom dat moeilijker is dan de andere kant op, dat schijnt iets met chinese bureaucaratie te doen te hebben.

ik vond de reis een aanrader, maar ik wil je ook aanbevelen om een paar keer uit de trein te stappen en wat steden te bezoeken. dit moet je vooraf vastleggen.

@ azieazie: van moskou naar beijing zijn veel westerlingen en ben je nooit alleen, de andere kant op zijn er minder. ik reisde met een vriend, en aangezien we de enige buitenlanders waren was ik blij dat ik wat aanspraak had.

veel borden hebben ook wel tekst in het engels, maar niet alles. het cyrillische alfabet is echter niet heel ingewikkeld, en kun je met een beetje oefening best lezen. ook in de LP staat het alfabet - geloof ik.

hoi ik heb nog een paar vraagjes:

ik twijfel enorm of ik mn weg zal vinden als ik alleen de trans express ga doen…ik zie mezelf al staan en de trein missen halverwege of dat ik geen idee heb waar ik ergens heen moet omdat ik de taal niet ken…

dus ben ik gaan kijken naar een georganiseerde reis ( individueel misschien) … heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de trans express? weet iemand ook of het mogelijk is om de treinreis (en eventueel uitstappen en excursies) georganiseerd te doen en vervolgens gewoon zelf verder te reizen vanaf Vladivostok zonder de organisatie?

heb jij m alleen gedaan, hoe vond jij het??

zoals ik hierboven al schreef: ik heb de trein in Nederland geboekt bij Tiara Tours.

het is niet mogelijk om een kaartje Moskou - Vladivostok te kopen en dan onderweg maar te bepalen waar je uitstapt. je hebt gereserveerde plaatsen.

en waarom zou je een trein missen? gewoon zorgen dat je op tijd op het station bent! (of gewoon niet uitstappen onderweg :p)

Als niet in een ruk maar van stad tot stad reist kun je makkelijk op de bonnefooi gaan, op een station een kaartje kopen lukt altijd wel.
bij voorkeur derde klas, is niet alleen het goedkoopst maar vaak ook gezellig.
Zelf koffie en thee meenemen en eventueel vriesdroog maaltijden, ze hebben altijd warmwater in van die kolengestookte boilers.
Ik heb zelf zo’n 4000km per Russisch spoor afgelegd.

Taalproblemen heb je wel bij een loket maar er altijd wel iemand die wil helpen, een briefje laten schrijven door de hotelreceptie is ook een mogelijkheid.

Met een touristenvisum kun je toch niet op de bonnefooi reizen? Of is dat de afgelopen tijd veranderd?

tegenwoordig kun je op de bonnefooi reizen op een toeristenvisum, ik had de laatste keer wel een zaken visum ivm meerdere entrys.

Wat is het beste als je een paar keer wilt uitstappen onderweg? Bv ergens uitstappen en dan als je de volgende trein wil nemen een nieuw kaartje kopen? Want zo lang in de trein zitten, daar krijg je ook treinbenen van he :stuck_out_tongue:

Inderdaad, gewoon ter plekke weer een kaartje kopen voor de volgende trein. De transsiberie express zelf is iets luxueuzer dan de andere treinen en die moet je wel reserveren van te voren, de gewone trein is goedkoper en vaak gezelliger als je een beetje met de russen overweg kunt. Ik zou bijvoorbeeld zelf het volgende doen:
moscow Jekatrineburg
Jekatrineburg Irkutsk en dan in twee fasen naar Vladiwostok maar je kan ook bijvoorbeeld naar Mongolie gaan (Ulan Baatar)
Genoemde plaatsen en het Baikalmeer zijn zeer de moeite van het bezoeken waard.