Vivotif (Buiktyfus) vaccin/tabletten

Hallo allemaal,

binnenkort begin ik aan een reis naar Azië.
De meeste vaccinaties heb ik al gekregen.
Enkel die voor de Buiktyfus, Vivotif, ontbreekt nog.
Aangezien ik voor sommig voedsel wel gevoelig ben zou ik deze toch graag willen bemachtigen.

Ik ben al naar een aantal apotheken en het academisch ziekenhuis (Maastricht) geweest, zonder resultaat.
Het blijkt behoorlijk lastig te zijn deze te verkrijgen. Er schijnt een Europese, Wereldwijde?, wachtlijst te zijn voor dit vaccin. Het advies wat ik op dit moment krijg is uit te wijken naar België. Ik ga hier achteraan, maar wat ik tot dusverre kan overzien is dat dit tekort ook in België bestaat.

Ik vroeg me af of jullie dit herkennen en/of eventueel tips hebben hoe ik dit alsnog kan verkrijgen.

Informatie van de Farmanco-site van de KNMP:

Buiktyfusvaccin, parenteraal en oraal
Laatst bijgewerkt op: 08-08-2013
Merknaam
Typherix, Typhim Vi, Vivotif
Opmerking

08-08-2013: informatie over import van Vivotif is aangepast.

22-07-2013: beschikbaarheid bij Sanofi Pasteur MSD gecontroleerd: Typhim Vi zal in de eerste helft van september weer voldoende leverbaar zijn.
Productomschrijving
parenteraal buiktyfusvaccin (dood vaccin).

Nederlandse producten

Typherix injvlst 50 microg/ml wegwerpspuit 0,5 ml van GlaxoSmithKline B.V.

Typhim Vi injvlst 50 microg/ml wegwerpspuit 0,5 ml van Sanofi Pasteur MSD NV

Importproduct
Typhim Vi injvlst 50 microg/ml wegwerpspuit 0,5 ml via IP International Pharmacy

deze injectievloeistoffen bevatten gezuiverd kapselantigeen = dood vaccin.

oraal buiktyfusvaccin (verzwakt levend vaccin).

Nederlands product

Vivotif capsule MSR van Janssen-Cilag BV
Reden van niet-beschikbaarheid

Nederlandse producten

Typherix
De ingebruikname van een nieuwe productielijn in een vaccin producerende fabriek van GSK Biologicals heeft vertraging opgelopen [1].
Raadpleeg voor meer informatie over deze beschikbaarheid de de brief van GlaxoSmithKline [1].
Typhim Vi
Wegens verhoogde vraag en na de recall in het najaar van 2012 treedt er vertraging op bij het weer beschikbaar komen van dit product. Zie de brief van  22-04-2013 [3] en de brief van 03-06-2013 [2, 7].

importproduct

Typhim Vi
Wegens verhoogde vraag is import van Typhim Vi tijdelijk niet meer mogelijk [6].

Nederlands product

Vivotif
Wegens verhoogde vraag zijn Vivotif capsules MSR tijdelijk niet meer leverbaar [4]. 

Verwachte datum beschikbaarheid

Nederlandse producten

Typherix
De verwachte datum waarop het product weer beschikbaar zal zijn, is eind 2013 [1].
Typhim Vi
De fabrikant verwacht dat het product in de eerste helft van september weer voldoende leverbaar zal zijn. Zie de brief [2, 7].

importproduct

Typhim Vi
Het is nog onbekend wanneer import van Typhim Vi weer mogelijk zal zijn [6]. 

Nederlands product

Vivotif
Het product wordt niet eerder dan half september verwacht [4]. 

Farmaceutische substitutie

parenteraal
Er is in Nederland geen ander parenteraal buiktyfusvaccin verkrijgbaar.

Het LCR heeft naar aanleiding hiervan een advies opgesteld. Dit advies is voor apotheken met een LCR abonnement te vinden op het besloten gedeelte van de website www.lcr.nl [8].

oraal

import

Vivotif capsules kunnen geïmporteerd worden. De apotheek kan het bestellen bij bijvoorbeeld IP-International Pharmacy. De levertijd bedraagt ca. 2-4 werkdagen.
Er komen extra kosten bij voor gekoeld transport [6].
Aandachtspunt

Bij immuungecompromitteerden mag alleen het dode parenterale buiktyfusvaccin worden toegepast, omdat het levende orale vaccin een gegeneraliseerde infectie kan veroorzaken.

Verder is oraal buiktyfusvaccin gecontraïndiceerd bij acute maagdarminfecties

Conclusie: misschien half september weer leverbaar
Alternatief: eigen apotheek bij de Internationale Apotheek Venlo laten bestellen,
als ik mij niet vergis moet de arts dan eerst een artsenverklaring uitschrijven welke de apotheek
bij de bestelling mee moet sturen

1 like

bron : Instituut voor Tropische Geneeskunde (Antwerpen)

**Beperkte beschikbaarheid buiktyfusvaccin **- update 26 juli 2013
*Wegens stockbreuk is momenteel de inspuitbare vorm van het buiktyfusvaccin (Typhim®, Typherix®) niet of amper te verkijgen in België (ook in verschillende ons omringende Europese landen), en dit zal wellicht nog duren tot eind september. Sinds 19 juli is de orale vorm (Vivotif®) daarentegen wel terug beschikbaar geworden in de Belgische apotheken.
*
http://www.itg.be/itg/GeneralSite/Default.aspx?WPID=691&MIID=637&IID=290&L=N

1 like

Via via heb ik alsnog Vivotif kunnen bemachtigen!
Voor geïnteresseerde; ik heb het verkregen via apotheek Bijnens (Stationstraat 26) in Genk, België