Buiktyfus

Hallo allemaal!

Aanstaande zaterdag ga ik twee weken naar Indonesië. Ik dacht dat ik alle vaccinaties had gehad, maar kwam er van de week achter dat buiktyfus ook aangeraden wordt. De vaccinatie moet je 2 weken van te voren laten zetten, dat haal ik dus niet meer. Ook las ik dat de vaccinatie maar 70% van de gevallen werkt. Ik twijfel nu of ik hem nog moet laten zetten. Het is niet meer mogelijk om een afspraak te maken bij de travel clinic, alles zit vol. Dus enige optie is het inloopspreekuur, maar dit wordt lastig ivm mn werk. Wat zeggen jullie, nog veel moeite doen om deze te laten zetten of het risico nemen?

Groetjes Inesse

Ze raden een buiktyfus vaccinatie aan bij een reis langer dan 2 weken. Aangezien je maar 2 weken gaat is het niet persee nodig. Dit heeft te maken met het feit dat STEL dat je buiktyfus krijgt, de ziekte zich pas openbaart terug in Nederland en je je hier in NL kunt laten behandelen.
Als je je wel laat vaccineren voorkomt het geen buiktyfus maar als je dan buiktyfus krijgt, zorgt het ervoor dat de ziekte minder ernstig is: onder andere geen darmperforatie.

De vaccinatie biedt naar mijn weten 70-90% kans op bescherming.

Buiktyfus wordt veroorzaakt door slechte hygiene.

Het ligt er een beetje aan waar je in Indonesie heen gaat (luxe resort in Bali of rondreizen door Java) en hoe voorzichtig je met eten wilt zijn, maar over het algemeen nemen ze het in Indonesie niet zo nauw met hygiene. Als je geen vaccinatie hebt, zou ik heel voorzichtig zijn met eten langs de straat, warungs/kleine restaurantjes (plekken waar de kans groot is dat de kok zijn handjes niet wast nadat ie naar de wc geweest is en waar het eten uren in de hitte ligt). En absoluut voor/na eten je handen goed wassen.

Buiktyfus is een nare ziekte en zonder vaccinatie zijn naar mijn weten de (lange termijn) gevolgen voor je gezondheid groter…

Ik weet niet of je in een stad of dorp woont, maar vaak zijn er meerdere locaties waar je een vaccinatie kan halen. Je kan ook even je huisarts bellen en de situatie uitleggen, wie weet kan hij/zij ergens mij helpen of advies geven.

Succes ermee, groeten,
Britt

Ik heb hem van de week toch maar even gehaald. Hoef tenminste niet lang na te denken als ik ergens een lekker sateetje zie liggen :slight_smile:

Klinkt verstandig!

Fijne vakantie gewenst en geniet van het lekkere eten :wink: >>>

Groetjes,
Britt