Buiktyfus vaccinatie

We twijfelen of we ons wel of niet zullen laten vaccineren tegen buiktyfus.
Wat hebben de meeste van jullie gedaan of raden jullie ons aan?
Ter preventie van malaria gaan we toch maar gewoon aan de Malarone!

Via Wereldwijzer app

Wanneer je het niet erg vind om “troep” in je lijf te krijgen zou ik t altijd doen. Wij halen ook altijd alle vaccinaties. Beter mee verlegen dan onverlegen. Er zijn mensen die geen “troep” in hun lijf willen. Dat is hun goed recht maar een ongelukje zit in een klein hoekje.

Bekenden van ons hebben een keer een rondreis gemaakt in Azie. Een groot deel van de groep was ziek behalve de mensen met een inenting tegen buiktyfus…

Of het aan de vaccinatie ligt weet ik niet maar wij zijn gelukkig nog nooit in Azie ziek geworden. En wij halen altijd de buiktyfus inenting.

Heb ook getwijfeld. Inmiddels durf ik zonder buiktyfus inenting te reizen (heb wel DTP, hepatitis A+B en gele koorts vaccinaties). Reden: ben toch al “door en door verrot” van het eten op straat in wat dan bekend zou staan als “risico landen”. Behalve een natte scheet heb ik nog nooit wat gehad…

Overigens, reken je niet rijk: buiktyfus vaccinatie beschermt voor zo’n 70%…

We hebben uiteindelijk besloten de buiktyfus vaccinatie te nemen. We moesten bij de GGD zijn voor een recept Malarone omdat de huisarts dat niet meer uit mag schrijven. Daarom dus toen ook maar die vaccinatie erbij genomen.
Het klopt dat je maar voor maximaa 70% gegarandeerd beschermd bent.
Andere vaccinaties hebben we trouwens ook allemaal al.

Vaccinaties en malariapillen, altijd een moeilijke afweging. Jammer genoeg zijn de winstmarges in Nederland erg hoog en krijg je niet altijd een eerlijk advies bij de dokter of vaccinatiebureau. Ik heb meermalen meegemaakt dat ik een hele berg malariapillen meenam en dat ter plekke toeristen uit bijv. Duitsland en Frankrijk tegenkwam die niets hoefden te slikken. Ik heb zelf de stelregel voor Azië dat ik alleen slik of laat prikken als ik diep de jungle in ga met overnachtingen. Als je je beperkt tot Yangoon, Mandalay, Inle Lake en Bagan hoe je je weinig zorgen te maken. Buiktyfus-vaccinatie werkt inderdaad maar in 70% en is ook geen garantie tegen elke voedselvergiftiging. Als het eten bedorven is, word je toch echt ziek. Malaria in Azië is een stuk minder waarschijnlijk en fataal vergeleken met Afrika en het duurt minimaal twee weken na de muggenbeet voordat je malariaverschijnselen krijgt.
Het blijft echter altijd een persoonlijke afweging en Nederlanders zijn altijd erg happig op risicomijding, de farmaceutische industrie en hun stromannen (lees de vaccinatieadviseurs) maken er gretig van gebruik (kijk maar wat je je kwijt was voor je consult, prikken en pillen).