Visums regelen tijdens onze wereldreis

Hallo allemaal,
op 1 september vertrekken ik en mijn man op wereldreis voor 9 maanden.
Graag zou ik jullie feedback krijgen over onze reis aangezien ik allemaal info vind op internet die soms ook tegenstrijdig is. Mijn man heeft de franse nationaliteit en dat maakt het een stukje ingewikkelder.

Het reisschema is als volgt:
We gaan eerst Costa Rica, Jamaica, Brazilië, Peru en Brazilië aandoen en hebben daarvoor geen visums nodig.

Daarna vliegen we begin december voor 1 week naar Tokyo en vervolgens naar Beijing.

Hoe regel ik het beste een visum voor China als we onderweg zijn? Wij hebben bijvoorbeeld geen dag tot dag planning van wat we in China gaan doen (wat wel nodig is blijkbaar). We hebben wel alle vluchten geboekt dus we kunnen bewijzen dat we weer uitreizen. Ik heb begrepen dat ik een visum voor china maar max. 3 maanden van tevoren kan regelen vanuit NL.

Hoe lang duurt het voordat we de visums krijgen? We hebben in het begin van onze reis best een strakke planning (erg strak achteraf gezien) en we gaan bijvoorbeeld trekkings doen in Peru waar we onze paspoorten voor nodig hebben zodat we die niet op een ambassade achter kunnen laten.

Na China vliegen we naar Vietnam en daar kunnen we volgens de info die ik heb gevonden bij het inreizen een visum krijgen en via visumvietnam.nl een visumautorisatiebrief.

Vervolgens doen we overland: Laos, Cambodja en Thailand en we vliegen vanuit Thailand weer terug naar NL. Voor Laos en Cambodja kunnen we de visums bij de grens krijgen voor zover ik weet.

Al jullie ervaringen en tips zijn welkom! alvast bedankt

Gretha

het verschilt van land tot land waar je bent en van visum tot visum hoe lang het duurt voor je het krijgt… zo zijn er visa die in nederland 2 weken duren om te regelen, terwijl diezelfde via in bv thailand in een dag te regelen zijn. wanneer je meer betaalt (spoed) gaat het vaak sneller, al moet je rekening houden met weekenden en feestdagen.

• geen idee hoelang het duurt om je visum voor china te regelen in bv japan…
  • vietnam kun je idd online aanvragen als je invliegt.
  • het visum voor laos kun je aan de grens krijgen. gratis is het echter niet (ik ken de huidige prijs niet, sorry!) en je hebt er een pasfoto (of 2?) voor nodig.
  • het visum voor cambodja kun je in vietnam regelen, met name in luang prabang zitten veel bureaus die je kunnen helpen. dit kan in 1-3 dagen.
    bij de meeste grensovergangen is het visum ook aan de grens te krijgen (US$ 25 + pasfoto’s), maar de overgang tussen z-laos en cambodja is soms een uitzondering. even ter plekke informeren dus!
  • als je overland thailand binnenkomt, is je visum maar 15 dagen geldig. als je langer wilt blijven moet je vantevoren iets regelen. kan in cambodja.

pffff, jullie stoppen wel veel landen in 9 maanden zeg!

Hey Jenny, bedankt voor de informatie!

ik maak me voornamelijk een beetje zorgen over dat visum voor China omdat dat moeilijk te regelen schijnt te zijn. Ik zal informeren bij de chinese ambassade in Japan of we dat nog op tijd kunnen doen.

we gaan inderdaad veel landen zien, maar ja…we denken dat we maar 1 keer zo’n reis gaan maken in ons leven en dan willen we graag zoveel mogelijk doen. We hebben er heel veel zin in in ieder geval! :cheer: