Visum voor vrijwilligerswerk

Ik heb inmiddels verschillende keren in onbetaald werk verricht in Indonesie (stage/vrijwilligerswerk), alle keren met een touristen visum of een sociaal cultureel visum. Nu is werken, dus ook vrijwilligerswerk, officieel niet toegestaan met een dergelijk visum. Maar gelukkig wordt dit wel gedoogd!

Wat is echter qua visum de officiele weg voor onbetaald werk? Mijn projecten zijn niet gelieerd aan een Indonesische organisatie, zij kunnen me niet sponsoren.

De ambassade in den Haag geeft me geen pasklaar antwoord op deze vraag. Wie wel?

Groet,

Jenny

Dag Jenny,

Misschien zou je contact op kunnen nemen met ontwikkelingsorganisaties of zendingsorganisaties. Zelf ga ik ook op reis voor een half jaar, en er wordt bij mij een soort werkvergunning geregeld, geloof ik. als je twee maand geduld hebt kan ik je meer vertellen…

tot dan!

Antonie

Jenny is afgelopen weekeinde naar Indonesië vertrokken :smile:

Desalniettemin zou ze mij dus kunnen informeren over hoe ík het aan zou kunnen pakken… hahahaahha

En Jenny is inmiddels weer terug…

Zoals ik in de eerste posting al zei: ik heb stage gelopen en vrijwilligerswerk gedaan op een touristen visum en een SOSBUD. Officieel zou je geloof ik een werkvergunning moeten hebben, welke 1500 US$ per jaar kost. Maar kan dit ook voor vrijwilligerswerk? Mag bv een school je sponsoren? Dat weet ik nog steeds niet… En ook niet of er een (legale) goedkopere oplossing is.

Hallo Jenny en Antonie,

Wij hebben 4 maanden op Bali als vrijwilligers gewerkt. Daar zijn we terecht gekomen via onze stichting Sjakitarius. Te vinden op www.sjakitarius.nl.
Op een social budaja kun je als vrijwilliger aan een visum komen, maar dan moet je uitgenodigd worden door een sponsor. Dat kan een school zijn of een Indonesische stichting. Eerst krijg je vanuit Nederland een visum voor 2 maanden (60 dagen om precies te zijn). Daarna moet je het per maand verlengen. Kosten verschillen per maand van 300.000 rp tot 400.000/ 500.000 rp.
De kosten zijn minder dan visa met kita’s dan gaat het je ca 1200 euro’s kosten. Dit is gebaseerd op een businessbasis.

gr. Seek.