Visum voor Alaska?

Zoals ik in een ander topical heb beschreven ga ik eind april samen met een vriend op reis naar Canada en Alaska.
De totale tijd dat we in Canada/Alaska zullen bevinden is bijna 4 maanden. Daarvan willen we halverwege ongeveer 1 maand naar Alaska. Het kan ook wat langer worden, want een echt strakke planning hebben we niet. De grote afstanden zullen per auto afgelegd worden, zo dus ook het passeren van de grens.

Nu zijn mij twee dingen een beetje onduidelijk.

1. Heb ik een visum nodig om Alaska binnen te komen?
    Voor zover ik het nu heb begrepen kan je onder het Visa Waiver Program 90 dagen in de Verenigde Staten verblijven. Nu blijven wij daar maximaal laten we zeggen 60 dagen, maar meer waarschijnlijk rond de 30 dagen. Dus op grond daarvan zou je zeggen dat het mag.
    Maar nu zijn er ook wat andere berichten, namelijk dat de gehele tijd dat we op het Noord-Amerikaanse grondgebied bevinden als reisduur telt. In dat geval zouden we een visum nodig hebben. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten hoe het precies zit?

2. Als we dan een visum nodig hebben, dan moet je daarvoor ook een adres opgeven van een persoon of organisatie in de Verenigde Staten die kan bevestigen wat onze identiteit is. Dit mag ook een organisatie, store of iets dergelijks zijn die we van plan zijn om te bezoeken, als je niet iemand persoonlijk kent in de Verenigde Staten. Hebben jullie hier ervaring mee en wordt het hierdoor lastiger om een visum te krijgen?

3. We willen het liefst zo veel mogelijk vrijheid hebben tijdens onze reis. Dus zaten we te denken om, als we dan toch een visum moeten aanvragen, dan maar meteen eentje aan te vragen voor de gehele duur van onze reis (dus 4 maanden). En dan eventueel ook via de zuidelijke grens van Canada naar de VS te gaan. Maakt dit nog uit dat we alleen adressen opgeven in Alaska, voor het passeren van de grens naar het zuiden? En zijn er nog andere problemen te verwachten als we een visum voor een langere tijd aanvragen?

Het zou fijn zijn als iemand die ervaring hier mee heeft, even wat duidelijkheid kan geven. Want overal is wel wat te vinden, maar het is lastig om te achterhalen hoe precies de regels in elkaar zitten voor de situatie die wij hebben. Alvast bedankt!

Nee.
Zoals je zelf al aangeeft: je komt de VS binnen met een Visa Waiver als Nederlander. Neem wel 6 US$ contant mee naar de grens, ze accepteren geen andere valuta. Ook als je visitor record voor Canada is verlopen, kom je niet binnen. Voor de visa waiver van de VS telt alleen het aantal dagen dat je in de VS doorbrengt, dus niet geheel Noord-Amerika.

Visum is niet nodig. Voor de visa waiver moet je wel een contact-/verblijfadres in de VS opgeven. De meeste mensen geven hun eerste gereserveerde hotel/camping op.

Wederom: geen visum nodig. Als je de VS verlaat, wordt doorgaans een strookje ingenomen wat bij binnenkomst in je paspoort wordt gestoken. Als je erg op je 6$ bent gesteld (je bent Nederlander of niet), kun je het strookje houden en gebruiken om later nog eens de VS binnen te komen (zolang dit allemaal binnen de 3 maanden blijft, anders een nieuwe kopen). Pas op: strookje niet inleveren, laten verlopen en gewoon een nieuwe visa waiver kopen kan tot problemen leiden. Neem 'm dus alleen mee naar Canada als je zeker weet dat je nog een keer binnen de 3 maanden naar de VS gaat.

Cheers,
Jurjen