In September vlieg ik vanuit Istanbul naar Nieuw-Zeeland. Ik maak dan twee stop overs in China:
Urumqi en Guangzhou. In allebei de plaatsen blijf ik ± 4 uur (alleen op het vliegveld).
Nu vroeg ik me af of ik hier een visum voor nodig heb?
Ik vond namelijk in de informatie over het 72uur visa vrije transit dat dit wel geld voor Guangzhou, maar over Urumqi kan ik nog niks vinden…
Als het een stop-over is dan heb je geen visum nodig. Je gaat dan namelijk niet door de douane heen en dus kom je officieel niet op Chinees grondgebied.
Bedankt voor je reactie!
Dat zou wel super fijn zijn. Ik lees namelijk dat je een visum nodig hebt moet als je nog een binnenlandse vlucht maakt (zoals dus Urumqi-Guangzhou. ?)
Ik denk dat het een stop over is… Mijn vlucht ziet er als volgt uit
Nogsteeds geen antwoord… Van China Southern Airlines word ik naar het visa center gestuurd, die vervolgens aangeeft het niet te weten omdat het twee stopovers zijn, maar binnen 24 uur. Een andere visumaanbieder zegt weer dat ik helemaal geen visum nodig heb omdat ik het land niet in ga.
Ik wordt er een beetje gek van, als ik geen visum nodig had omdat ik het land niet in ga had de ambassade of de vliegmaatschappij me dat ook kunnen vertellen toch? I’m confused
Heb ik gedaan, alleen ze hebben me doorverwezen naar de ambassade.
Van de ambassade krijg ik echt de meest bizarre antwoorden. Het komt er op neer dat ze geen idee hebben, ieder die ik aan de lijn krijg geeft weer een ander advies. Inmiddels van de airline het advies gekregen om een visum aan te vragen. Ik heb dus een afspraak gemaakt bij de ambassade, dus dan hoor ik het dan wel hoop ik… Wat een gedoe :') Ik dacht dat het een makkelijke vraag was.
Kleine update, voor wie het interessant vind: Een visum is nodig! Ik heb mijn ticket moeten omboeken dus voor mij is het niet meer van toepassing (ik maak nu toevallig maar 1 stop in China). Maar de ambassade heeft mij verteld dat een dubbele stopover in China altijd een visum vereist. Dit komt, omdat je niet meteen het land uit vliegt maar naar een andere bestemming in China. Ondanks dat je het vliegveld niet verlaat, is een visum toch nodig.