HELP! Heb ik een visum nodig, of niet?!

Lieve lezers,

27/03/2018 vlieg ik naar Australië, als volgt: Amsterdam > Bejing > Guangzhu > Brisbane.

Ik weet dat je gebruik mag maken van een 24/72 uurs regeling (waarbij je geen visum hoeft) wanneer je kunt aantonen dat je doorreist naar een derde land.
Nu hoorde ik van een collega dat je wel degelijk een visum nodig hebt wanneer je 2x overstapt in China. Dit maakt me een beetje angstig want ik kan inderdaad al helemaal voor me zien hoe ik op Bejing in de problemen kom omdat mijn eerst volgende vlucht een binnenlandse is.
Ik kan nergens duidelijk vinden wat je moet doen wanneer je 2x overstapt in China en de Chinese ambassade hier in Den Haag krijg ik geen enkel contact mee.

Als iemand ooit 2x in China is overgestapt of veel reiservaring heeft en denkt hier een uitspraak over te kunnen doen, ik ben je dankbaar.

(als je los hiervan tips hebt voor het overstappen in China, ook zeer welkom!)

Bedankt! Groetjes Noah

Zolang je niet van het vliegveld af gaat is er in principe niets aan de hand.

Belangrijker is om bij de vliegmaatschappij(en) te informeren of ze je zonder visum meenemen.

Je geeft aan dat je vlucht in China een binnenlandse vlucht is. Dit betekent volgens mij dat je op het vliegveld in Beijing door de paspoortcontrole moet. Ik heb zelf geen ervaring met 2 x overstappen in China. Maar ik denk zelf dat je wel eens een visum nodig zou kunnen hebben. Ik heb het idee dat de visumvrij regeling geldt als je in een bepaalde stad in China aankomt, daar korte tijd verblijft en vervolgens van die stad direct verder doorvliegt naar een derde land.

Bedankt voor jullie reacties. Het lastige is dat het lijkt of er hierover ‘verdeelde meningen’ zijn.
De ambassade krijg ik met geen mogelijkheid contact mee en Gate1 wil geen uitspraken over visa doen.

En wanneer mijn bagage ingecheckt wordt op Schiphol tot en met Brisbane, moet ik dan nog wel door de douane?
Hartstikke bedankt allemaal

Door douane wel, met vrij grote zekerheid. Net als in USA en India kent China zoveel binnenlandse vluchten dat voor elke binnenkomst in het land met aansluitend binnenlandse vlucht (voor USA zelfs met aansluitend iedere vlucht) de douanecontrole bij binnenkomst gebeurt. Net als Immigration, maar voor dat laatste heb je dus misschien wel misschien niet automatisch 48/72-uur visum. Na oppikken bagage van band en door Green Channel lopen (hoop dat het zo simpel is, in India/Usa niet echt) kun je de bagage weer direkt afgeven voor re-checkin want hij is wel gelabeld tot Brisbane.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoe wel je bagage is doorgelabeld moet je hem - tenminste voor zover ik weet - bij aankomst op het vliegveld in Beijing wel zelf oppikken en weer inchecken. Het zelfde zal op het vliegveld van Guangzhou gelden.

Guangzou bagage gaat vermoedelijk WEL direkt door naar Brisbane. Je gaat dan namelijk van binnenlandse naar buitenlandse vlucht, en er is dus geen douane voor bagage als ik de analogie met India/USA mag doortrekken.

Doch vraag het vooral bij inchecken na :wink:

<Erik> & [Sandya]

Ik weet niet of de analogie met India/USA voor China opgaat.

Ik zou het bij de luchtvaartmaatschappij informeren. Als het 1 boeking is, je bagage is doorgelabeld dan zou het 1 vlucht moeten zijn. Overstappen zou ‘in transit’ moeten zijn…

Dat gezegd hebbende geldt dat niet voor de USA bvb dus er zijn uitzonderingen… Maar de luchtvaartmaatschappij zou het moeten kunnen vertellen. Die hebben een probleem als ze iemand meenemen die niet door kan reizen. En waarschijnlijk ook als ze onjuiste informatie verstrekken. Dus doe het per mail !!!