Ja, dat klopt! Sinds 30 november 2024 mogen Nederlanders tot 30 dagen zonder visum in China verblijven. Eerst was het 15 dagen, maar deze regeling is verlengd tot 31 december 2025. Het geldt voor toerisme, zaken, familiebezoek en transit. Wel moet je een retour- of doorreisticket hebben. Check voor vertrek altijd even de laatste info bij de Chinese ambassade of het Visa Application Service Centre, want regels kunnen veranderen!
Hallo! Ik ben samen met mijn zoon in sept 2024 14 dagen zonder visum naar China geweest. Helemaal geweldig! Nergens problemen, mooie rondreis gemaakt met geweldige gidsen. Wij zijn daarna nog 3 dg in Hongkong geweest, ook zonder visum. Ik las dat de visumregels al weer uitgebreid zijn. Nu gaan dus! Het doel is om het toerisme weer op gang te brengen, vertelde een reisagent. Wil je nog iets weten, vraag het maar. Groet, Anneke J. de Bruijn
Wij overwegen een vijfde reis naar China. Sinds 2018 zou alles erg gedigitaliseerd zijn. Kon je nog met cashgeld betalen? In grote steden en dorpen? Welke vertaal app gebruikte je nu Google translate niet meer werkt daar?
Ja, je kan overal nog met cash betalen, maar het meeste digitaal. Wij hadden eerst de app van Ali expres gedownload, maar dat moet je ook wifi hebben. Dus moesten we in de winkels of restaurants dat zo doen. Dan werkte prima. Later ontdekten we de vertaal app van Samsung zelf. Dat kon zonder wifi en dat was dus ideaal. Jullie zullen wel een heel ander China vinden. Wij waren er voor het eerst en stonden soms perplex. Naar een museum enz gaat gewoon met je paspoort. Ideaal. Fijne reis! Gr. Anneke
De Chinezen zelf betalen nauwelijks meer met cash geld. Ze betalen daar vooral met hun telefoon met de apps AliPay en/of WeChatPay. Met deze apps heb ik de laatste vier keren dat ik in China was (in de jaren 2023, 2024 en 2025) ook voornamelijk betaald. Op de meeste plaatsen kun je nog wel cash betalen maar niet overal meer. En als je cash betaalt dan hebben ze niet altijd gepast geld terug. Het gemakkelijkst is in China te betalen met AliPay of WeChatPay. Maar daarvoor heb je wel een internetverbinding nodig. Met AliPay kun je bijvoorbeeld ook heel handig via een QR-code in- en uitchecken in de metro. Werkt als het ware als onze OVchipkaart.
In 2019 konden buitenlandse reizigers in China nog niet met AliPay en WeChatPay betalen. Dat kan pas sinds ongeveer zomer 2023. Tijdens mijn reizen in 2019 en die in januari 2020 heb ik nog niet gemerkt dat Chinezen vooral met Alipay en WeChatPay betaalden. Maar ik reisde voornamelijk buiten de grote steden in het oosten van China. Volgens mij is betalen met AliPay en WeChatPay vooral door de corona periode gemeen goed geworden in China. Ik merkte het verschil toen ik in mei 2023, vlak na de heropening van China voor buitenlandse toeristen, weer naar en in China reisde.
Betalen met Alipay en Wechat was in 2019 voor de Chinezen zeker al gemeengoed in zowel shops als de metro, ze deden bijna niet anders. Wij als buitenlanders liepen te kloten met cash Wel in de grote steden dus… Beijing, Xian, Chengdu, …
In Chengdu heb ik het in 2019 en januari 2020 nog niet echt gemerkt. Net zo min als destijds in Lhasa. Het hing er toen misschien ook vanaf welke plekken, restaurants e.d. je daar bezocht. Het was helemaal anders toen ik in mei 2023 terug was in Chengdu.