Ik las net op de site van de lonely planet dat het mogelijk is een visum upon arrival te krijgen in Banda Aceh (sinds 6 juni 2010):
Dat is heel mooi want dat scheelt weer regelen in Kuala Lumpur. Maar ik vraag me af wat ze nu precies bedoelen met dat je bewijs moet hebben dat je Indonesië weer verlaat. Ik heb bijvoorbeeld wel een Ticket van Kuala Lumpur naar Amsterdam weer terug maar is dit voldoende? Of bedoelen ze een ticket vanuit Indonesië naar Kuala lumpur? Ik weet nog niet waar ik allemaal heen ga in Indonesië en dus ook niet waarvan ik terug vlieg. Iemand hier ervaring mee? Super bedankt alvast.
Je moet een ticket het land uit hebben. Een ticket KL - AMS is niet voldoende, een ticket van Aceh naar KL wel. Of vanaf een ander vliegveld. (Een bootticket het land uit mag ook.)
Zoals Jenny al aangeeft je moet inderdaad een bewijs hebben dat je Indonesie binnen 30 dagen weer gaat verlaten heb je dat niet kom je het land niet eens in. Je kunt ook een vliegticket of bootticket boeken die je niet gaat gebruiken. Dit is dan natuurlijk wel zonde van het geld.
Als je weet dat je naar Bali wilt (of verder naar het oosten), dan is Den Pasar geen onlogische keuze om het land te verlaten. Verder naar het oosten kun je toch niet rechtstreeks naar KL vliegen, maar ga je meestal via Den Pasar, Surabaya of Jakarta. Qua ticketprijs is het allemaal ongeveer gelijk, ookal zijn er verschillende maatschappijen.