Visum aanvraag of niet voor een baby met egyptische nationaliteit?

Hoi hoi mensen,

ik wil volgende week naar brussel vliegen voor 2 weken met mijn baby van 10 maanden(vanwege overlijden), ikzelf heb de nederlandse nationaliteit maar mijn zoontje nog niet, die heeft nu alleen nog zijn egyptische paspoort.

in egypte is mij verteld dat hij geen visum nodig heeft om met mij mee te vliegen, klopt dit? want van de belgische ambassade in cairo krijg ik maar geen duidelijk antwoord.

Zijn er hier moeders van nederlandse komaf die hier ervaring mee hebben?

alvast bedankt

Hi Adamsmom,

Allereerst mijn deelneming voor het verlies van een dierbare en ik begrijp je wens om naar je familie te willen.

Je kindje heeft automatisch 2 nationaliteiten en zal dus vanwege zijn Belgische nationaliteit geen visum nodig hebben zoals een Egyptenaar met alleen de Egyptische nationaliteit.

Ik raad je wel aan om de volgende papieren mee te nemen:
· de originele geboorte akte van je kindje,
· een geschreven en ondertekende toestemming van je Egyptische partner dat je alleen (zonder hem) naar Belgie mag reizen,
· de originele huweljksakte (als je die hebt),
· een kopie van het paspoort/identiteitsbewijs van je partner.
Ik nam vroeger zelfs de inentingsboekjes van de kinderen mee. Hoe meer papieren des te beter.

Indien mogelijk zou ik je partner vragen met je mee te gaan naar het vliegveld (eventueel ook naar Cairo als je over moet stappen en daar pas door de douane gaat) zodat hij standby is als de douane vragen heeft.

Ik wens je veel sterkte met deze onverwachte reis.

Hartelijke groet uit Luxor,
Miriam

Ik ben nog een beetje gaan rondvragen en zou voor de zekerheid morgen de Belgische ambassade in Cairo nog eens bellen: http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/egypte/ambassade_en_consulaten/adressen_en_openingsuren

Je kunt eventueel een noodpaspoort of een spoedvisum voor hem aanvragen maar voor beiden zal je - in het bezit van de vereiste papieren - waaronder een electronische geboorte akte die je moet laten vertalen en legaliseren - naar Cairo moeten afreizen.

Nogmaals veel succes!

Allereerst gecondoleerd met je verlies.
Ik woon in Kenia, en toen ik met mijn dochtertje van toen 5 maanden naar Nederland wilde, werd mij door de Nederlandse Ambassade in Nairobi verteld dat zij Nederland niet in zou komen zonder Nederlands paspoort òf visum. Het was dus 1 van beiden regelen voor we gingen. Om terug in Kenia te komen, zou ze ook een Keniaans paspoort moeten hebben, anders zou ze een keniaans visum moeten nemen. Wij hebben toen zowel een keniaans paspoort als een Nederlands paspoort geregeld voor haar. Een Nederlands paspoort ging bij de ambassade in Nairobi. Daarvoor moesten alle documenten (geboortecertificaat, huwelijkscertificaat enz) gelegaliseerd worden bij Foreign Affairs. Ik ga er van uit dat de procedure in Egypte bij de Belgische Ambassade hetzelfde zal gaan en dat er voor België toch echt hetzelfde geldt als voor Nederland…
Misschien is een noodpaspoort/spoed dan dus het handigst op zo’n korte tijd…
Sterkte en succes!

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu