Vind jij inwoners van Italië gastvrij?

Hoe gastvrij vind jij de inwoners van Italië? Heel gastvrij, gewoon, een beetje of helemaal niet?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

Zoals jullie onderhand weten heb ik niets met de Italianen en hun arrogante handelswijze. Ik ben een keer flink besodemieterd door een hoteleigenaar voor wie ik een website mocht maken maar die nooit meer wat van zich liet horen na herhaaldelijk mailen. Toen ik met een nep-mailaccount naar hetzelfde adres mailde en mij als potentiële klant voor deed ineens wel een reactie. Ook word je in restaurants slecht behandeld en is er geen ruimte om commentaar op de slechte kwaliteit van de pizza’s te leveren. Een goed restaurant vinden is in Rome zeldzaam, in Florence hadden we ook niet veel goede eetgelegenheden.
Het liefst ga ik niet meer naar Italië, ook de sanitaire gelegenheden zijn heel ouderwets. Cultureel is het allemaal prachtig en Rome is een hele mooie stad, alleen jammer dat er Italianen wonen. Ik vind Fransen prettiger. Britten, Schotten, Zwitsers en Duitsers vind ik het fijnst.

Dat is heel afhankelijk van de streek. In de grotere steden zijn de Italianen inderdaad wat arroganter en gehaast, maar in de dorpen in bijvoorbeeld Toscane hebben wij heel andere ervaringen. Hoe minder toeristisch, hoe vriendelijker en gastvrijer! Wij verbleven afgelopen jaar in een agriturismo in zuid-oost Toscane en die mensen daar waren meeeeeer dan gastvrij (en dan bedoel ik niet de gemaakte vriendelijkheid van een receptionist). Wij hebben met de Italianen betere ervaringen dan met de Fransen (hoewel het in Frankrijk ook weer afhankelijk is van waar je zit), in tegenstelling tot wat hierboven genoemd wordt. Ze vinden het overigens wel geweldig als je probeert om Italiaans te spreken (al noem je maar enkel de namen van de groente die je wil hebben) en zullen dan extra behulpzaam zijn.

Kom je in de toeristengebieden, dan zijn de Italianen vrij onbeschoft. Kom je daarentegen in de kleinere dorpjes, dan zijn de Italianen heel vriendelijk, zeer zeker als je Italiaans met ze (probeert) te praten. Ik denk, dat dit in alle landen zo is, ook in Nederland en zeer zeker in Frankrijk, waar ik de mensen als zeer chauvinistisch heb meegemaakt. Heel onprettig dus. De Ieren daarentegen zijn, ook in de toeristenplaatsen zoals Dublin, heel vriendelijk en behulpzaam. Ik ga dus, naast Italie, heel graag naar Ierland.

Wij reizen sinds 10 jaar naar Italie voor onze zomervakantie en hebben vanaf dag 1 een hele gastvrije ervaring. Onze bestemming heeft gevarieerd vanaf het Ledro meer in het noorden tot aan ver in de Abruzzen. Wij zijn kwekers in NL en Italianen staan altijd open om hier een keer wat kennis over uit te wisselen. Als wij morgen een manier zouden weten om daar te vestigen doen we dat direct.

Verkeerde mensen vindt je overal. Dus in Italië maar ook in Nederland.