Vietnamese mentaliteit !

Ben net terug van mijn vakantie Vietnam en ik kan jullie melden een prachtig land maar met een schijt volk !

De toerist word uitsluitend gezien als een wandelende portemonnee waar ze proberen zoveel mogelijk geld uit te trekken en er zo min mogelijk voor terug te geven
Overal is het " buy, buy " ! en als dat niet gebeurt dan is het " why, why " ?
en verdwijnt de gemaakt glimlach erg snel
En dit hele verkopen gaat op een hele drammerige manier Bovendien moet je bij iedere boeking maar afwachten wat je uiteindelijk krijgt en word je bij iedere trip weer gedwongen om door souveniers winkels te lopen met allemaal deze troep

Ik heb op mijn reis door Vietnam gemerkt dat ik niet de enige ben die er zo over denkt vooral de wat meer ervaren reizigers deelde deze mening

Doe er mee wat u wilt maar wees gewaarschuwd voor mij is het in ieder geval eens maar nooit weer !

PS: Nee ik ben geen verwende toerist in tegendeel heb net een jaar lang over de wereld gebackpackt en 14 landen bezocht en een ruime reis ervaring maar deze mentaliteit heb ik nog nergens aangetroffen !

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Hallo C,

Jammer dat Viet Nam je niet goed bevallen is.
Je begrijpt wel dat ik je ervaringen niet kan onderschrijven , gezien die van mij totaal anders zijn.

Natuurlijk kom ik opdringerige verkopers tegen, maar lach een keer en knik nee en ga weer verder.
Wel kom je de opdringerigste verkopers het meest tegen in het noorden en naarmate je zuidelijker gaat wordt het minder.

Wat de trips betreft, kan het wel eens voorkomen dat je in een fabriek beland en die daar dan een winkel bij hebben.
Soms vond het wel interessant om te zien hoe ze iets maken, maar kocht dan niets , want je weet van tevoren dat het daar wat duurder is dan op de markten.

Soms zijn trips waar expliciet staat dat je naar een souvenir markt gaat , bijv. Ben Than market in Saigon, een standaard lokatie waar iedere georganiseerde stadstrip naar toe gaat.
Is gewoon leuk om te zien en ja, ze verkopen er souvenirs.
Maar voor weinig geld kan je daar ook eten.

Ik heb ook even je opmerking van "wandelende portemonnee " ingevuld bij "google "en dan krijg je alleen al op deze nederlandse tekst vele duizenden resultaten, van alle landen in de wereld, waar mensen hetzelfde ondervinden als jij in Viet Nam.

Gaat van Frankrijk, brazillie, Peru, Indonesië, Thailand, Landen in Afrika, ook Viet Nam dus, USA, Australië, nieuw Zeeland, Canada enz. enz. geen land uitgezonderd.
Ook Nederland niet.
Denk dat het meer een gevoel is want anders anders was er 1 land er duidelijk bovenuit gesprongen?

Maar enkele weken geleden stond er een stukje in de krant , en dit wel extreem, en heb je hopelijk niet meegemaakt in Viet Nam?
Is gebeurd in China.

Ik ga je vermoorden’
De toeristen hadden een excursie geboekt naar de Chinese Muur en de dertien tombes van de Ming-dynastie (1368-1644), maar brachten 7 uren door in zes verschillende souvenirshops.
Daar werd de groep opgejaagd om souvenirs te kopen. Toen bleek dat de toeristen niet genoeg geld hadden uitgegeven, begon de gids te schreeuwen. “Je krijgt korting. Ik ga je vermoorden”, riep de gids, terwijl hij steekbewegingen maakte naar één van de toeristen.

gr.
Ton.

ps.
Misschien dat meerdere mensen dezelfde ervaring hadden of geheel anderen?

Hallo,

Ik ben het met je eens dat het een schitterend land is.
Maar een wandelende portemonnee ben je wel op meer plaatsen denk ik.
Probeer maar eens in Egypte rond te lopen daar is het echt erg, of in Turkije.
Maar bv in Sapa willen ze heel graag hun zelfgemaakte spullen verkopen , maar onze gids zei duidelijk tegen ons:
Als je niks wil kopen moet je dat ook niet doen, gewoon nee zeggen en volhouden.

Op een gegeven moment wen je eraan je zegt nee en loopt door.
Nog later loop je gewoon door en schenk je er geen aandacht aan.

Maar ja ik zou best nog een keer terug willen, bekijken wat waar we geen tijd voor hadden.
Maar dit jaar is eerst Laos aan de beurt, ben benieuwd hoe het daar is.

1 like

Ik ben net terug uit Vietnam en ik moet eerlijk bekennen dat ik de Vietnamese mentaliteit soms ook wel een beetje tegen vond vallen. Ik ben eerder in Thailand geweest en daar zijn de mensen zo ontzettend vriendelijk en gastvrij, en dat miste ik af en toe wel een beetje in Vietnam. In Vietnam vond ik het om de een of andere reden vaak ook overkomen alsof ze dan vriendelijk zijn omdat ze iets van je willen (bijvoorbeeld een fooi of een verkoop), in Thailand kwam het een stuk oprechter over. Maar de soms wat opdringerige verkopers e.d. heb je volgens mij overal in Zuidoost-Azië (en misschien sowieso wel bijna overal…) - daar moet je maar mee om leren gaan en het inderdaad proberen te negeren. En in Vietnam zijn gelukkig ook heel veel mensen die wel heel vriendelijk zijn! Ik vond trouwens wel dat ze vriendelijker worden naarmate je meer naar het Zuiden komt!

Nog een puntje vond ik trouwens de manier waarop de bevolking met hun land en bezienswaardigheden omgaat. We zaten in Halong Bay op een boot met alleen maar Vietnamezen, en ze gooien al hun afval gewoon zo uit het raam het water in, echt ongelofelijk vonden wij dat! En je ziet door heel het land (al leek dit ook erger in het Noorden) dat ze hier echt niet bij nadenken ofzo, alles wordt zo op straat gesmeten. En dan heb je bijvoorbeeld die duinen bij Mui Ne, laten ze er mensen heel groot in schrijven en er quads doorheen rijden… Ik snap dat er geld mee te verdienen valt, maar op deze manier vonden wij er persoonlijk niet zo veel meer aan.

Zijn ook maar twee kleine puntjes hoor, ik vond het verder een fantastisch mooi land :slight_smile:

1 like

Als je daar echt gevoelig voor bent, neem ik aan dat zoiets kan storen. Het ligt natuurlijk ook aan jouw eigen instelling, je kan je eraan ergeren, of gewoon aanvaarden…

Voor veel verkopers is het: tourist no buy, children no eat… blijkbaar was die cultuurschok te groot :wink: